kala fläckar??

Meibla

Trådstartare
Jag fick övertog en marsvins hane för ca 2 veckor sedan och han hade "kala" fläckar på båda bakbenen, pälsen börjar växa tillbaka nu. Nån här inne som vet vad det kan vara? c-vitamin brist?
bullen_orig_se.jpg

Om fläckarna sitter på insidan av bakbenen så saknar dom flesta marsvin päls där, likaså bakom öronen. Utan att det är nåt fel.
Men om dom skulle klia sej på just bakbenen ska man vara uppmärksam, då det ev kan vara nån hudparasit.

Ser inga fläckar på bilden men om det är på utsidan av pälsen, ungefär vid rumpan att ditt marsvin har tappat hår kan det bero på C-vitamin brist. Har haft ett marsvin som hade det och tappade massa hår. Hon fick en spruta hos veterinären, då vart det bra. Lycka till!
P.s Sött marsvin du har! :love:

Ja det är på utsidan och precis vid rumpan.. Ska ringa vet och fråga sen.
HUr gamla kan marsvin bli förresten?
Ja visst e han söt? :love:

Livslängd ca 5-7 år.

Kala fläckar: Ringorm är relativt vanligt på marsvin, annars parasiter ex kvalster, löss.

Kan nog vara nån brist, eller så har han hormonförändring. Eller så har han helt enkelt haft tråkigt och kliat bort pälsen tidigare.
Om det är c-vitaminbrist är det lätt att lösa själv genom att ge tex. askorbinsyra på en frukt eller blandat med vatten i spruta.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila