Kala fläckar på halsen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare renatechampion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 654
R

renatechampion

Ja, precis som rubriken lyder så har mitt 19 åriga sto, börjat få kala fläckar på halsen.
Igår såg jag att hon fått en fläck, men då trodde jag att det var hagkompisen som tagit sig en bit. Det såg ju ut som ett vanligt bitmärke. Idag har hon tre stycken fläckar, och drar jag hennes päls mothårs där fläckarna finns, kan jag se att det börjar falla av på flera ställen.

Vad beror detta på,tror ni? Och har ni något tips på hur jag kan göra för att förebygga det?

Mvh Sofie

Sv: Kala fläckar på halsen!

Det första jag tänker på är om det kan vara ringorm?
Är fläckarna runda och upphöjda i kanterna?

Nej ringorm är det inte. Det hade jag känt igen.
De är inte runda heller.

Där där fläckarna finns ser man på pälsen att det håller på att falla av på fler ställen. Pälsen är väldigt tunn nära fläckarna.

:confused:

Jag tror din häst börjat fälla som många andra hästar gjort på ett märkligt vis iår, tappar all päls så de blir helt kala. Finns trådar om det, bla en som heter typ Hjälp min häst blir naken eller nått liknande.
Enl min vet så är det brist på ett b-vitamin som heter Pantotensyra, jag är dock inte helt övertygad eftersom min fått extra under en längre tid, dock ökade jag dosen något o hon slutade fälla

Jag tror din häst börjat fälla som många andra hästar gjort på ett märkligt vis iår, tappar all päls så de blir helt kala. Finns trådar om det, bla en som heter typ Hjälp min häst blir naken eller nått liknande.
Enl min vet så är det brist på ett b-vitamin som heter Pantotensyra, jag är dock inte helt övertygad eftersom min fått extra under en längre tid, dock ökade jag dosen något o hon slutade fälla

Tack för ditt svar. :)
Hon ska på en hälsokoll relativt snart, och då tar jag upp det du misstänker med min vet.

Hej. jag tror också att det kan vara fällning på gång (: min pålle brukar få så nästan varje vår och höst hon brukar se ganska skabbig ut :P men nu har jag börjat bomba med b-vitamin när det är dax för fällning och efter det så har det blivit bättre (:

min ena häst fick också kala fläckar på halsen och runt huvudet förra hösten, veterinären tittade på det och konstaterade att det troligtvis var en allergisk reaktion på något hon hade ätit. kollade igenom hagen men lyckades inte hitta något misstänkt. men så fort snön kom och hon inte längre kunde äta av dom gamla växterna som fanns kvar i hagen så försvann fläckarna.

Jag börjar nästan tro att det är någon sorts hudinfektion hon fått.
Det syns tydligare idag, och fläckarna utan päls har blivit som skorpor.
(Det ser inte ut som ringorm, men kanske något liknande?)

Kan det vara regnskållor då? Många har drabbats iår pga det väldigt fuktiga vädret

Kan det vara regnskållor då? Många har drabbats iår pga det väldigt fuktiga vädret

Ja, jag läste om det innan, och det kan mycket väl stämma..
Vad gör jag åt det i så fall?
Ska jag ta ut min vet?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 136
Senast: hagel
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: moon
·
Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 422
Senast: funderare
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 771
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka