Kakla eller måla?

Görel

Trådstartare
Moderator
IMG_0945.webp
Jag ska flytta och behöver ändra färger i köket för att jag ska trivas. Jag avskyr brunt så köksluckornas färg behöver ändras. Först tänkte jag måla dem mörkgröna (pine) och behålla kaklet. Sen hittade jag jättesnygga grå köksluckor men de blir nog inte så snygga till det svarta kaklet. Då skulle jag vilja byta det till lila mosaik.

Så vilket är egentligen enklast? Lämna in luckorna för målning eller köpa nya luckor på Ikea och kakla om själv?

Visa bifogad fil 10886 Jag ska flytta och behöver ändra färger i köket för att jag ska trivas. Jag avskyr brunt så köksluckornas färg behöver ändras. Först tänkte jag måla dem mörkgröna (pine) och behålla kaklet. Sen hittade jag jättesnygga grå köksluckor men de blir nog inte så snygga till det svarta kaklet. Då skulle jag vilja byta det till lila mosaik.

Så vilket är egentligen enklast? Lämna in luckorna för målning eller köpa nya luckor på Ikea och kakla om själv?
Hur gammalt är köket? Det går bara att byta luckor om de är köpta 2012 eller senare. Jag röstar i vilket fall för att du lämnar in för omlackering. Jag tycker mörkgrönt kök är skitsnyggt! Kaklet går för övrigt också att måla :)

Hur gammalt är köket? Det går bara att byta luckor om de är köpta 2012 eller senare. Jag röstar i vilket fall för att du lämnar in för omlackering. Jag tycker mörkgrönt kök är skitsnyggt! Kaklet går för övrigt också att måla :)

Jag vet inte hur gammalt det är men det är yngre än 2012 i a f.

Måla kakel lät intressant! Det skulle i så fall inte vara i köket, skulle jag göra något åt kaklet där vet jag vilken lila mosaik som jag vill ha. Däremot skulle det kunna vara intressant till badrummet. Det är vitt med något mörkblått, och jag avskyr även de färgerna. Hade tänkt inreda denna lägenhet i grått, grönt och lila. I så fall skulle jag måla det mörkblå i någon annan färg men låta det vita vara kvar.

Jag vet inte hur gammalt det är men det är yngre än 2012 i a f.

Måla kakel lät intressant! Det skulle i så fall inte vara i köket, skulle jag göra något åt kaklet där vet jag vilken lila mosaik som jag vill ha. Däremot skulle det kunna vara intressant till badrummet. Det är vitt med något mörkblått, och jag avskyr även de färgerna. Hade tänkt inreda denna lägenhet i grått, grönt och lila. I så fall skulle jag måla det mörkblå i någon annan färg men låta det vita vara kvar.

Jag tycker att det ser ut som Marbodals Lindö, vi har den i vitt. Vi hade även Marbodal i vårt tidigare kök, byggt 2011/2012 och bytte ut skadade luckor inför för försäljningen förra året. Måtten är samma nu, men lådfronterna har ändrats något i infästningen, men de fixar lätt rätt sort åt dig om de vet exakt vilken infästning du ska ha. Om det nu är Marbodal (men det tror jag).

Jag tycker att det ser ut som Marbodals Lindö, vi har den i vitt. Vi hade även Marbodal i vårt tidigare kök, byggt 2011/2012 och bytte ut skadade luckor inför för försäljningen förra året. Måtten är samma nu, men lådfronterna har ändrats något i infästningen, men de fixar lätt rätt sort åt dig om de vet exakt vilken infästning du ska ha. Om det nu är Marbodal (men det tror jag).

Jag har ju absolut noll koll på varumärken, så om det inte är Ikea blir valet att måla dem. Jag hittade snygga luckor för ett trevligt pris på Ikea vilket fick mig att tänka att jag kan stå ut med det näst bästa alternativet och ha dem grå istället för gröna.

Jag har ju absolut noll koll på varumärken, så om det inte är Ikea blir valet att måla dem. Jag hittade snygga luckor för ett trevligt pris på Ikea vilket fick mig att tänka att jag kan stå ut med det näst bästa alternativet och ha dem grå istället för gröna.

Ikea kommer sannolikt inte att passa. Olika leverantörer har olika mått. Men hur som helst så är jag i princip säker på att det är Marbodals Lindö.

Dock, är det Lindö i massiv ek så skulle jag definitivt välja att måla dem. Då får du ett riktigt fint kök som kommer hålla i en evighet. Och om det är massiv ek och Ikea mot förmodan skulle passa och du hellre väljer det, så skicka ett PM så kan jag förbarma mig över luckorna. :angel:

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 639
Senast: Luff
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka