Kaffe, det svarta guldet

Breakdance

Trådstartare
Kaffe har alltid haft en betydande del i mitt vuxna liv, jag jobbar som undersköterska och utan kaffet på morgonen funkar liksom inte dagen :p
Tills jag blev gravid vill säga, jag märkte redan i v 4-5 att kaffet var nåt jag måste slopa helt (mådde illa och fick halsbränna) sen har det helt enkelt inte blivit att jag börjat igen (skyllde på missfallsrisken fram till v14, illamående fram till v 22 bla)
Tilläggas bör att jag aldrig känt att "jag måste ha kaffe" men jag kan villigt erkänna att jag saknar det varje dag (luktar läääänge på mannens kopp på morgonen)

Nu har jag idag gått in i v 31, min längtan efter kaffe har inte blivit mindre och jag funderar på om jag ska våga prova :D MEN, så läste jag en artikel på nätet- har man inte druckit tidigare under grav så ska man inte börja nu heller.
Likaså när barnet är ute- inget kaffe så länge man ammar!

Men HALLÅ?! Säg att det är fel?!
Törs jag prova? Nån annan som haft ett kaffeupphåll och börjat om sen?

(ska till bm på onsdag och då fråga henne oxå)

Sv: Kaffe, det svarta guldet

Pga illamående kunde inte jag dricka mitt kaffe i början av min graviditet, men runt v.25 kunde jag ta mig en kopp igen, dock med mycket mjölk! Mot slutet drack jag ungefär som vanligt, är ingen stordrickare men blir ivarjefall nån kopp om dagen, lika nu när jag ammar. Det enda jag hört är att man ska dricka med måtta, och det gör jag. Har aldrig hört nåt om att det skulle öka missfallsrisken.

Googla. Den senaste forskningen säger att man ska vara restriktiv med koffein o tein.

Men det sägs ingenting om inget kaffe alls under graviditet.

Livsmedelsverket om amning

Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar.

Senast ändrad:

Googla. Den senaste forskningen säger att man ska vara restriktiv med koffein. (Men inte att man måste avstå helt verkar det som)

Bara två koppar kaffe om dagen är relaterat till risken för gravida att föda små barn. Det visar forskare vid Sahlgrenska akademin i en studie på 59 000 kvinnor som gjorts i samarbete med Norska Folkehelseinstitutet.

Blivande mammor som konsumerar koffein, vanligast genom kaffe, föder oftare barn som väger mindre än förväntat för graviditetslängden. Det visar en studie på 59 000 gravida norska kvinnor, som letts av forskare vid Sahlgrenska akademin i samarbete med Norska Folkehelseinstitutet.

– Sambandet mellan intag av koffein och tillväxt hos barnet kunde konstateras även hos kvinnor som följt de officiella rekommendationerna om ett intag av max 200 milligram koffein per dag, vilket ungefär motsvarar två koppar kaffe, säger Verena Sengpiel, forskare vid Sahlgrenska akademin.
Fr Sahlgrenskas webbsida

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tre-koppar-kaffe-om-dagen-minskar-chansen

Svårare bli gravid

Finns andra källor med ökad missfallsrisk vi mycket kaffe.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...itet/Kan-jag-dricka-kaffe-under-graviditeten/
Livsmedelsverket.

Amning inget problem enl Livsmedelsverket sök deras sida eller bara amning kaffe

Jag drog bara ner antalet koppar under tiden jag var gravid från ca 6 koppar till 3 koppar per dag. Samma när jag ammade. Har aldrig hört att det skulle vara farligt men att man ska dricka max 3 koppar per dag.

kl

Tack allihop ^^ som jag trodde alltså, minska mängden så går det bra, nu ska det smakas kaffe för första ggn på lääääänge :d

Nej precis, vara restriktiv men inte avstå helt. TS fråga handlade ju om ifall hon kunde dricka kaffe överhuvudtaget?

Liknande trådar

S
Gravid - 1år Hela min graviditet blev inte alls som jag tänkt mig! Sitter nu här efteråt och undrat vad som hänt egentligen! :confused: Att föda...
Svar
7
· Visningar
1 879
Senast: eyz
·
J
Gravid - 1år Fortsätter med mitt anonyma nick ett tag till. Jag har ett tag trott att jag har varit gravid, men det verkar inte vara så. Jag bara...
Svar
19
· Visningar
16 352
Senast: jolly_jolly
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka