Juvret krymper igen?

bexx

Trådstartare
Har ett 16 årigt sto som idag är på dygn 302. Det är hennes andra dräktighet, hennes första flöt på utan minsta komplikation enligt tidigare ägare, och var för 5 år sen. För ca en månad sen började juvret växa, jämt och fint. Har sen dess växt sakta, och inte på något sätt som har varit oroande. Nu dom senaste 2 dygnet har det krympt igen, och är nu nästan helt tomt. Stoet beter sig helt som vanligt för övrigt, och fölungen rör sig som vanligt i magen. Hon visar ingen smärta eller obehag vid juvret, eller på något annat sätt. Äter och dricker som normalt, normal i slemhinnor, normal temp.
Vad kan det bero på att juvret går tillbaka?
Bör jag vara orolig?
Ringa veterinär?
Genast börja vaka?
Tacksam för svar :)
 
Sv: Juvret krymper igen?

Tror det är ganska vanligt att det kommer och går. På vårt sto så började det väl växa så smått någon månad innan fölning. Vissa dagar var det större, andra mindre. Ibland var det borta igen och sen kunde det börja växa något dygn senare. Vi var lite ledsna varje gång juvret försvann eller krympte för vi trodde att fölet skulle komma när det blev stort. Tji fick vi för på kvällen samma natt hon fölade var det ganska litet, på 3h fylldes det och då ploppade fölet ut :) Så du kan nog ta det lugnt ett tag till.
 
Sv: Juvret krymper igen?

Tack för svar!
Då ska jag avvakta och hålla koll :)
 
Sv: Juvret krymper igen?

Det har växt och krymp på min också, tror hon är på dag 320-325 cirka. Det är sprängfyllt på morgonen typ och sedan på kvällen när man tar in från haden är det mycket mindre och mjukare, det är för att det gr ner när de rör på sig har jag fått lära mig.. (och nu har jag kommit fram till vad skillnaden är... Myggen har kommit vilket gör att hon rör sig mer innan jag tar in dom från hagen... för 1-2 veckor sedan var juvret lika stort på kvällen, men då var hon mest stilla i hagen) tror inte det kommer minska på kvällen sen dagarna innan, men än så länge kommer det bara genomskinlig "mjölk".. så jag misstänker att det är ca två veckor kvar ändå för min tjej...
 
Sv: Juvret krymper igen?

Låter väldigt likt som det är på min. Jag är bara glad att det verkar vara helt normalt :)
 
Sv: Juvret krymper igen?

Jaaa det är ju svårt att veta när man inte har varit med förr! Min hade för första kvällen på en vecka inte krympt i juvret nu på kvällen och hon hade vaxproppar tror jag :O, måste googla och se om det verkar va det ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
704
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 540
Senast: Fibusen
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 706
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp