Juverutseende och stelhet i bakben

S

Smulanbus

Hej!

Skulle vilja ha svar på två frågor som jag har funderat över.
Någon hästkunnig som kan hjälpa mig?

Har ett shetlandssto på 12 år.
*ska "bollarna" över spenorna vara hårda?
*Hon går väldigt stelt med bakbenen men har gjort detta i flera år och hon har aldrig haft några problem, normalt för tjocka shettisar?

Tacksam för svar snarast!

mvh.Ida

Sv: Juverutseende och stelhet i bakben

Hej.
Angående stelheten i bakbenen så är mitt shettis sto detta också.Hon har vart sådan sen jag köpte henne och alla jag frågade så ansåg de att det skulle växa bort.Hon användes regelbundet i trav och var väldigt stel i speciellt traven.Tog hem henne för ca 2 år sedan och jag anlitade en kiropraktor ,men hon ansåg att jag skulle vända mig till klinik för utredning.Jag gjorde så tidigt i våras och efter hältutredning samt röntgen så visade det sig att hon har underutvecklad glidyta i höger bak knä.Detta är genetisk och hon ska användas enbart på hennes villkor.Enligt veterinären så blev detta vanligare och vanligare ju mer avel det är på shettisar.Eftersom de eftersträvar små shettisar så blir det alltid något som får sig en släng och därbland dessa åkommor. Mitt sto är förresten 6år.

Måste fråga! Hur yttrar sig hennes stelhet? Har nämligen en shettiskorsning som är lite stel i sina bakben. Han går liksom brett med bakbenen, nästan som en travare som breddar.

Hon går brett och är ovillig att böja knäna.Likaså är det krabbigt om man lyfter speciellt höger bak för högt.

Glömde tillägga att jag absolut inte får avla på henne.Då tyngden av en dräktighet tär fruktansvärt på hennes ben.Givetvis ska jag inte göra så,men man blev besviken då jag hade planer på att låtahenne bli avels sto.Men ,men nu är det som det är.

Hm! Undrar om min har samma problem. Han är liksom stel när man ska lyfta bakbenen och så böjer han inte så mycket på hasen när han går. Han har dock aldrig visa någon hälta och är väldigt arbetsvillig. Tycker i och för sig att han är lite stel i framknäna oxå men han kanske belastar dem mer om han har problem bak.

Han är ju dessutom svår att sko fram men har blivit bättre sen jag gick över till barfotaverkning.

Vad tråkigt att du inte kan ta föl på henne. Har själv ett sto med eksem och kan inte heller avla. Men man vill ju inte ta fram föl som inte är friska. Önskar bara att det var fler som tänkte så.

Kritos skrev:
Hm! Undrar om min har samma problem. Han är liksom stel när man ska lyfta bakbenen och så böjer han inte så mycket på hasen när han går. Han har dock aldrig visa någon hälta och är väldigt arbetsvillig. Tycker i och för sig att han är lite stel i framknäna oxå men han kanske belastar dem mer om han har problem bak.

Han är ju dessutom svår att sko fram men har blivit bättre sen jag gick över till barfotaverkning.

Vad tråkigt att du inte kan ta föl på henne. Har själv ett sto med eksem och kan inte heller avla. Men man vill ju inte ta fram föl som inte är friska. Önskar bara att det var fler som tänkte så.
Låter precis som mitt sto med oviljan att böja osv... :(
Men precis som du skrev så lägger de mycket av tyngden på frambenen, när equiterapeut var ute så hade båda framknäna låst sig men hon "drog" de till rätta och stumpan min blev genast lite villigare att röra sig och låta sig bli behandlad.
Jag hade inte tvekat en sekund att ta ut equiterapeut för att kolla av hästen.
Min har dock haltat och gör så imellanåt när hon haft rejäla "speedrundor" i hagen och överansträngt sig.Hon är väldigt busig av sig :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 438
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka