Juvertumör

fijja

Trådstartare
Klippte klorna på kisse i dag. Då märkte jag att ett av juvrena var lite svullet och det vätskade lite. Bakom 'vårtan' så känner jag som en hård kaka innanför huden.
Direkt tänker jag ju på juvercancer :cry:

Hon har varit avelskatt tidigare och gick emellanåt på p-piller.
Kastrerades sent, jag fick henne för ett par år sedan och då gjordes det. Hon är nu 9 år och är oförsäkrad, bolaget ville inte försäkra henne pga hennes ålder :crazy:

Ska ringa Albano i morgon och får väl prisuppgift då och en tanke om vad det kan va. Vill naturligtvis ha en tid genast så den inte sprider sig.

Någon annan med erfarenhet av detta? Blev eran kisse frisk? Kostnad?

Min vackra svarta :cry:
13219969.jpg

Sv: Juvertumör

Tyvärr inte. Var hos veterinären i dag. Allt tyder på att det är en elakartad tumör.
Hon har tid för röntgen i morgon. Om det inte har spridit sig till lungorna så kan man pröva att operera.
Risken att det blossar upp igen är ganska stor, men vad gör man? Det finns ju en chans att hon blir bra och hur som helst så vinner man ju lite tid iaf.

Håll tummarna i morrn att det går väl på röntgen.

Nu har min katt röntgas och det såg bra ut! :bump:
Så nu har hon operationstid på tisdag, kommer kosta runt 4500:- Det får det vara värt :)
RIsken är ju att det finns små tumörer i lungorna som inte syns på röntgen, dom kan börja växa ordentligt när man tar bort ursprungstumören. Men den risken får man ju ta.
Opererar man inte så har hon inte långt kvar, och skulle man ha sådan otur att den sprider sig trots operation så har man ju kastat några tusenlappar i sjön.
Men det går säkert vägen, känner hopp :)

Nu har min katt röntgas och det såg bra ut! :bump:
Så nu har hon operationstid på tisdag, kommer kosta runt 4500:- Det får det vara värt :)
RIsken är ju att det finns små tumörer i lungorna som inte syns på röntgen, dom kan börja växa ordentligt när man tar bort ursprungstumören. Men den risken får man ju ta.
Opererar man inte så har hon inte långt kvar, och skulle man ha sådan otur att den sprider sig trots operation så har man ju kastat några tusenlappar i sjön.
Men det går säkert vägen, känner hopp :)

Skulle nu missen ha sån otur att det skulle vara tumörer i lungorna som sprider sig kan du ju iaf känna att du gjorde allt du kunde;)
Många kattägare skulle inte kosta på katten den vård som du gjort när den inte har försäkring! Katten har tur som har dig!
Hoppas allt går fint efter operationen:banana::banana::banana:

Tack snälla.

Tyvärr så ser det inte så ljust ut för lilla Törnrosa.

Under operationen så hittades små knottror som verkar vara små små tumörer som inte syndes på röntgen. Dessa var svåra att få bort och troligen så kommer fetta så småningom ta livet av henne :cry:

Eftersom operationen blev mer omfattande än var man trott så landade räkningen på 5800 kr. Sen har ja röntgen kostnader (1300) och sen kommer det till någon 1000 lapp till.

Men jag måste säga, att även om det inte går vägen så har jag iaf gjort allt jag kan för Törnrosa, så det var ändå värt pengarna.

Hoppas nu på att förloppet går långsamt och att hon får vara känna sig frisk, pigg och glad en tid till. Hon är ju trots allt 9 år och jag har haft glädje av henne länge. :cry:

Allt är ju inskickat på analys, men veterinären hade inga förhoppningar om att tumörerna inte är elakartade tyvärr :cry:

Operationssåret:

24749583.jpg

Oj, det var inget litet sår :crazy: skickar tröstkramar till er båda, du har gjort vad du kan och vi får hoppas att hon får stanna kvar ett litet tag till iaf! :)

Det ser ut som ett blixtlås !

Lilla fina katten ! Hoppas verkligen att det trots allt går bra !

Delvis knapp.

Tack alla, det värmer.

Tyvärr har siames och orientaler högre benägenhet för juvertumörer.
Dessutom går ju ras katter i högre utsträckning på p-piller misstänker jag eftersom många av dom används i avel.

Jag vill verkligen slå ett slag för att folk ska sluta ge sina katter p-piller ist för kastrering om man ändå inte tänkt avla. Många vet nog inte risken med det tyvärr :(

Ja, det är tyvärr ett av problemen med avel. Jag vet iofs inte om raskatter går mer på p-piller, vet många huskatter som går på p-piller hela livet för att ägarna inte anser att dom vill lägga en tusenlapp på kastrering.
Men jag vet många raskattuppfödare som går över till att ta 2-3 täta kullar och sen kastrerar honan tidigt. Just för att slippa p-piller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka