Juverinflammation?

Mezcal

Trådstartare
Har titta runt lite men inte lyckats få något svar på min fråga.

Har ett sto med ett föl som är 9 månader(köpte stoet med föl vid sidan i december)

Igår skiljde jag dem från varandra, de står så att de inte kan se eller höra varandra.
Igår kväll var hennes juver såklart väldigt spänt, dock så kändes det idag som att det inte var riktigt så spänt, dock kändes spenarna lite tjocka idag så jag testade mjölka ur lite grann.
Då fick jag ut något som liknade fett, Det var som en ''korv'' som var alldeles vit och fast som kom ut ur båda spenarna, sen efter kom det mjölk som såg helt normal ut.
''Korven'' luktade inget konstigt men var ganska fast.
Hon är inte varmare än normalt på juvret.

Kan det vara fett eller är det en inflammation på gång och vad gör jag?

Sv: Juverinflammation?

Om stoet skulle få inflammation svullnar ena eller båda juverhalvorna kraftigt och det blir väldigt ömt. Stoet brukar också få feber.

Tycker att du bara ska låta juvret vara, om du mjölkar stimulerar du produktionen igen. Inget kraftfoder och mycket utevistelse. Juvret kommer att minska i storlek ganska snabbt, och snart är hon som vanligt igen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 241
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka