Juverinflamation

_moa_

Trådstartare
Jag skapar en ny tråd då jag inte tycker mig få svaren jag är ute efter i den andra :o.

Jag har nu helt tagit bort fölis ifrån mamma. För ca 1½ månad sedan tog jag bort honom under natten, men nu också i hagen då han har blivit könsmogen.

Stoets juver är väldigt fyllda, ska jag mjölka eller bara låta det vara?
När slutas det att producera mjölk?

Mycket tacksam för snabba svar!

Sv: Juverinflamation

Det bästa är om du bara låter det vara så borde mjölkproduktionen minska fort. Om du mjölkar ur så håller du produktonen igång.

Okej tack för ditt svar, men det är väl bara att hålla koll på henne så hon inte får feber eller något då!

Effektivt sätt att få stopp på mjölk är, utesluta kraftoder, motion samt att man inte mjölkar i annat fall än om det blir knöligt i juvren.

Jag drog ner på krafftfodret kraftigt dagarna innan min fölis åkte och samma dag som han for så blev hon helt utan krafftfoder + 2 dgr till. Fick bara betfor(lite) med vitaminer och mineraler i.
Hennes juver var stooort dagen efter, men redan dag 2 var det litet och skrumpet och sedan dess har det bara blivit mindre och mindre, ser fint ut. Snart 2 veckor sedan han åkte och jag är snart uppe i full krafftfodergiva för stoet igen.

Hej,
Har särat på mina för fjorton dagar sedan. Juvret är inte skrumpet men själva spenarna har tömts. "Påsen mellan bakbenen har försvunnit. Det som fortfarande är utspänt är precis över spenarna och aningens lite framför dem också. Stoet är dräktigt i sjunde månaden och jag skulle vilja ge henne kraftfoder som vanligt igen. Tror ni att det är någon fara att öka på det igen??

Tacksam för svar.

Skulle bara säga att det är hennes första föl så jag antar att juvret inte kommer att bli som det var innan men inte skall det väl vara utfyllt som då när det var ca en eller två veckor kvar till fölningen - nu kanske ni vet ungefär hur de ser ut idag!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 885
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka