Juverfrågor

bigganl

Trådstartare
Har en fundering när det gäller juveret och dess storlek.
Är det vanligt att juvret växlar i storlek under dräktigheten? Min häst ska inte föla förrän i juli. (bf 17/7). För en månad sedan började hennes juver växa en hel del. Det såg likadant ut sedan i några veckor. Det kändes mjukt så jag antog att detta var normalt. (Första fölet så jag har ingen erfarenhet och jag har inte hittat någonting om detta i böcker).
Hästarna har gått i hage med lite gräs att plocka i och har ätit hö. Flyttade över dem till hage med mera gräs för ett par veckor sedan, men de fick fortfarande hö. För en vecka sedan släppte jag dem på bete. Då blev det bara gräs (och kompletterat med lite avelspellets). Dagen efter jag släppt på betet hade juvret gått tillbaka till sin normala storlek igen. Det fanns ingenting kvar och så har det varit nu i en vecka.
Min fråga är helt enkelt om detta är normalt? Beror det på ändrat foder från hö till enbart gräs? eller är det normalt att juvret växlar i storlek ändå?
 
Sv: Juverfrågor

Det är helt normalt det du beskriver.
Speciellt förstagångssto sätter igång med juvret ganska tidigt och det är inte som de sätter mjölk utan det är juvervävnaden som förbereder sig och svullnar, rörelse tar ner svullnaden därav att det alltid är mindre när de varit ute.
 
Sv: Juverfrågor

Det är helt normalt det du beskriver.
Speciellt förstagångssto sätter igång med juvret ganska tidigt och det är inte som de sätter mjölk utan det är juvervävnaden som förbereder sig och svullnar, rörelse tar ner svullnaden därav att det alltid är mindre när de varit ute.

Skönt att höra att det är normalt. Det blir så mycket frågor så här första gången.
Ute dygnet runt har de varit En månad nu. Juvret blev större någon vecka innan de började gå ute dygnet runt. Det var likadant i storlek på kvällen som på morgonen då och juvret förändrades inte när de började gå ute. Det har inte ändrats under dygnet eller efter promenader heller. Det var större hela tiden.
När de kom på betet och fick enbart gräs var juvret borta redan första dygnet.
Att vävnaden påverkas låter ju helt logiskt. Tack!!:)
 
Sv: Juverfrågor

Igår hade juvret ökat i storlek igen. Hon är enormt stor (tycker jag i alla fall). Det är svårt att fatta att det är 1,5 månader kvar innan bf.:)
 
Sv: Juverfrågor

Precis som gylle säger så svullnar juvret i omgångar. Det är också möjligt att det inte är brist på kraftfoder som gjort att juvret nu har gått ner, betet så här års borde kompensera rätt väl för det, men däremot kanske de rör sig mer över större ytor på betet? Oavsett vilket, ston sätter juver olika tidigt och det svullnar i omgångar. Blir det sprängfyllt och med vit mjölk är det dags att börja oroa sig.
 
Sv: Juverfrågor

Juvret är inte sprängfullt. Inte alls, men det är större än normalt. Jag ville mest försäkra mig om att det var normalt stt dtorleken vöxlar och det verkar det ju vara. Jag har inte tgit bort kraftfodret på betet. Eftersom det är naturbete de går på. :)
 
Sv: Juverfrågor

Blir mer fundersam. Juvret var litet hela månaden på betet. Nu har jag tagit hem hästarna och efter ett dygn hemma är juvret väldigt stort igen. Kan det vara slumpen?
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 608
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 881
Senast: Egonson_
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 842
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 227
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp