Juver igen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ady
  • Startdatum Startdatum
A

ady

Hej! Mitt sto som är beräknad att föla 15/6 (dag330) har redan börjat fylla sitt juver. Hon började i onsdags, och då var det ju hela 7 veckor kvar. Hon hade en släng av kolik i början på veckan men den släppte. Behöver jag oroa mej? Kommer hon föla för tidigt? Juvret fyller litegrann för varje dag.Hur tidgt kan fölet komma, och ändå klara sej? Har hört att ston som går ihop med ston som fölat kan föla tidigare. Första stoet i stallet fölade för en vecka sen, men det måste väl vara för långt emellan för att kunna påverka??
/ady, lite orolig

Mina har börjat fylla sina juver olika långt innan men en del har satt juver 1 månad innan. Ha koll på henne. I år har mina ston gått över tiden med minst 1 vecka så de har inte dragit igång varandra. Oftast så fyller de juvret till en viss gräns och sen kan det vara halvstort ett tag och dagarna innan så fylls det ut ända till spenarna

Mitt sto är beräknat till idag och hon satte juver redan runt 20:e mars och har långsamt, långsamt fyllt på. Det är dock först sista dagarna som det börjat bli stort och spenarna fyllt ut. Det är första gången hon fölar...

Okay, tack för svaret. Känns lite lugnare efter att ha läst ditt svar.
/ady

Hej! Då är det alltså fler förstföderskor som börjar tidigt...Känns bra att få svar här, visst läser man böcker men det här är ett bra komplement när man är "nybörjare".
/ady

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
684
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar