Justera lokor

Cilva

Trådstartare
Har en värmlandssele från Hööks som jag har lite bekymmer med. Innan nån påpekar att däckeln är dålig så kan jag meddela att jag köpte en gammal handsmidd däckel av grannen som jag skickade till sadelmakaren och fick påsytt nya gjordar på.

Det som är problemet är lokorna. Jag tycker att de är för raka, de är lodräta kan man säga. Hur ska jag fixa det här, vilken rem ska jag justera? Tycker att draglinjen är hyffsat rak (använder inte draglinor, än iaf) men är alltid ensam när jag kör så jag ser det aldrig in action sas. Kan ju hända att det ändras lite då.

Har funderar på att sänka uppehållarremmen men det inte riktigt om det är rätt spår? Draglädren går inte att justera om det nu hade hjälpt. Det borde iofs sadelmakaren kunna göra om om det är där det felar.

Tacksam för tips.

Sv: Justera lokor

Lite svårt utan nån bild att gå efter...
Jag vet ju inte hur remmarna är spända och hur det ser ut på hästen!

Det kan hända att hästen inte kan ha lokor?
Det gäller vid mkt liggande bogblad.
Annars skulle jag tro att du spänt lokorna för löst eller att de är för stora/långa.

Visa gärna ett kort på häst o vagn innan/efter tur så kan du få lite tydligare hjälp, även om det på långa vägar inte ersätter kunnig person på plats!

Mvh Lisa

Tack för svaret.

Har tyvärr ingen bild men det fanns en i en annan tråd här där trådskaparen hade precis samma problem. Fast jag minns inte vad lösningen var :)

Det är en fjordkorsning och hon passar bättre med lokor än brösta.

Kanhända jag spännt dem för löst. Har funderat lite på det. Jag har haft en duktig sadelmakare att titta på både häst och sele. Det enda hon hade att anmärka på var att dåvarande däckeln saknade dubbla gjordar. Jag lät göra det men köpte senare en helt annan däckel.

Jag har lokorna spända som hon då visade mig men det funkar inte nu. Hästen kan ju ha ändrat sig lite i kroppen men jag funderar på om den nya däckeln kan ha ett finger med i spelet. Ska iaf prova att spänna lokorna hårdare för att se om det löser dig.

Du ska få in en hand mellan hals o loka, inte mer. Börja uppifrån och dra neråt, och då känner du om lokorna ligger an bra mot hästen oxå!

Har du bytt däckel helt?
Synd att du inte har bild! Fjordingar e fina ;)

Jag har ju lokor men annan däckel till ponnyn!
Hästen drar bättre så samt draglinjen blir alltid rak.
Bild
Bilden är sen i somras o jag har gjort en del justeringar.

Men lokorna är lösa o skaklarna ligger fritt i en ögla! Bromsas av bakselen.
Det är en "mode" travdäckel som passar så bra! :)

För att lokorna inte ska ramla fram har jag satt en mindre rem mellan nackputan o däckeln.
Snedremmar är lite bättre o sitter på var sida från loka till däckel. Dom kan du spänna lite om du har sådana. Inte för mkt men så lokorna ligger mer stilla.

/Lisa

Provar att dra handen emellan men jag tycker aldrig att jag får till det så att trycket blir jämnt. Måste prova att spänna lite, oftast är det nertill som det blir lösare tryck. Kanske måste göra fler hål på den nedre lokremmen. Jag har inga snedremmar så det kan jag inte prova.

Ja, jag har bytt däckel helt. Först lät jag göra nya gjordar till den ursprungliga mjuka däckeln och det funkade bra för körning en gång i veckan el så. Sen började jag köra oftare och då blev det inte bra för ryggen. Så då gick jag ner till grannen och rotade bland hans gamla grejer och hittade en däckel utan något läder alls på som jag köpte. Den är handsmidd och är i lite nättare modell. Inte en man har till skogskörning utan den har förmodligen använts för "finkörning", den har hål mitt på så att man kan skruva fast en bjällra. Träet som är mot ryggen är rörligt så att det följer med i rörelserna lite.

Har sett dina bilder här förr tror jag. Vågar mig inte på sånt i rädsla för att förstöra selen, jag är inte speciellt händig när det gäller sånt :)

Igår hittade jag en gammal travdäckel (standard) hos en kompis som såg bred och fin ut så jag tog hem den och provade på fjordkorsningen. Och tro det el ej men den var nästan för bred :) Den har stor mankfrihet vilket jag gillar, inte för att hon behöver det så mkt men det är ju alltid bra. Tycärr är stoppningen ojämn och stropparna trasiga så den måste till sadelmakare pronto. Har en brösta och bukgjord hemma men övriga delar får jag köpa nytt. Det vore suveränt för så kunde jag köra även henne med min travrockard som är hundra gånger skönare än den andra jag har.

Såg förresten nån anna bild du hade på en fjording men nån udda sorts rockard efter. Du skrev att du höjt sätet, hur gjorde du det? Jag skulle behöva höja sätet på min obekväma rockard så att den blir mer bekväm. Det är en sån som Börjes sålde tidigare byggd på saabaxel. Den är annars väldigt bra eftersom den är bred och stabil, dvs jag tar mig fram på skogsstigarna med den utan att välta :)

Min nordis är så utformad att han helt enkelt inte kan ha sådana selar som säljs på tex Hööks och Börjes, då deras lokor är raka. Dessa raka passar bättre på lite nättare hästar som kanske inte drar så tunga saker ( därav att det inte är bågdäckel????)
En selmakare jag tog kontakt med sa att jag i så fall måste byta ut lokorna , det finns ju de som har mer svängda lokor.
Så det slutade med att han byggde en sele till min nordis.

Körde vbl:et igår med nämnda sele och konstaterade att den sitter mkt bättre på henne. Kanske får ta en sväng ner till grannen igen och leta lokor till fjordkorsningen. Alltid är det nåt besvär.

_L_ kan du berätta lite om hur du höjt sätet på din rockard?

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka