Juridisk fråga vid giftermål

Det går väll även att skriva in att du har besittningsrätt (eller vad det heter) vilket innebär att du har möjlighet att bo kvar vid makes bortgång. Så har min moster och hennes gubbe gjort. Han ägde huset när dom träffades, dom gifte sig och skrev äktenskapsförord att det enbart är hans barn som ärver, men däremot har hon rätt att bo kvar. Don träffades i äldre dagar så gemensamma barn har inte funnits på kartan, och dom har nog bott där i snart 20 år gemensamt bara dom två, så det hade ju blivit lite konstigt om barnen, som aldrig bott där, skulle sätta henne på gatan...
Hans barn har trots det rätt att få ut sitt arv vid hans bortgång om de önskar.

Hans barn har trots det rätt att få ut sitt arv vid hans bortgång om de önskar.
Får barnen ägandet av bostaden så har de fått ut sitt arv, det gäller även om nån sitter kvar med besittningsrätt.
Dock får man tänka på att barnen kan välja att sälja bostaden. Då tror jag det finns en risk att besittaren måste flytta.

Jag och min sambo planerar att gifta oss.

Han har en bostadsrätt inköpt långt innan vi träffades och det enda vi önskar avtala om är att hans barn får ärva denna om han skulle avlida före mig samt att jag inte kan kräva någon del i lägenheten vid en ev skilsmässa.

Förslag på hur man utformar ett avtal som skyddar min sambo enligt ovan?

Kan man skriva ihop något själva som är juridiskt bindande? Måste detta bevittnas?
Ni behöver ett äktenskapsförrord som säger att lägenheten är hans enskilda egendom.

Sen tycker jag att frågan är relevant ifall barnen verkligen vill ha lägenheten eller om de vill ha pengarna? Skulle du kunna köpa ut lägenheten ifall han dör och de får pengarna? Eller är det lägenheten de vill ha? De kanske inte alls vill stå med tömning, städning och eventuell försäljning av lägenheten, dessutom måste de vara sams om vad som ska hända med den när deras pappa dör. Vill någon ha den kvar och hyra ut den och någon annan vill sälja den är det som uppgjort för en tvist. Så frågan är vad som egentligen är grejen? Är det värdet på lägenheten eller är det lägenheten i sig?

För mannen i fråga kanske har andra tillgångar vilket gör det helt rimligt att barnen får tex kontanter och aktier, än själva lägenheten. Tänk ett varv till innan ni beslutar att det är själva lägenheten som är den stora grejen. För er kanske det blir bättre att du bor kvar ifall han dör men att barnen får värdet.

Ni behöver ett äktenskapsförrord som säger att lägenheten är hans enskilda egendom.

Sen tycker jag att frågan är relevant ifall barnen verkligen vill ha lägenheten eller om de vill ha pengarna? Skulle du kunna köpa ut lägenheten ifall han dör och de får pengarna? Eller är det lägenheten de vill ha? De kanske inte alls vill stå med tömning, städning och eventuell försäljning av lägenheten, dessutom måste de vara sams om vad som ska hända med den när deras pappa dör. Vill någon ha den kvar och hyra ut den och någon annan vill sälja den är det som uppgjort för en tvist. Så frågan är vad som egentligen är grejen? Är det värdet på lägenheten eller är det lägenheten i sig?

För mannen i fråga kanske har andra tillgångar vilket gör det helt rimligt att barnen får tex kontanter och aktier, än själva lägenheten. Tänk ett varv till innan ni beslutar att det är själva lägenheten som är den stora grejen. För er kanske det blir bättre att du bor kvar ifall han dör men att barnen får värdet.
... vilket ev. kan lösas med en livförsäkring.

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve