Juridisk fråga vid giftermål

dressyrtjejen

Trådstartare
Jag och min sambo planerar att gifta oss.

Han har en bostadsrätt inköpt långt innan vi träffades och det enda vi önskar avtala om är att hans barn får ärva denna om han skulle avlida före mig samt att jag inte kan kräva någon del i lägenheten vid en ev skilsmässa.

Förslag på hur man utformar ett avtal som skyddar min sambo enligt ovan?

Kan man skriva ihop något själva som är juridiskt bindande? Måste detta bevittnas?

Jag och min sambo planerar att gifta oss.

Han har en bostadsrätt inköpt långt innan vi träffades och det enda vi önskar avtala om är att hans barn får ärva denna om han skulle avlida före mig samt att jag inte kan kräva någon del i lägenheten vid en ev skilsmässa.

Förslag på hur man utformar ett avtal som skyddar min sambo enligt ovan?

Kan man skriva ihop något själva som är juridiskt bindande? Måste detta bevittnas?

Varför inte äga 50/50 när man är gifta :confused:

Men vill du vara beredd att hamna på gatan så får ni skriva ett äktenskapsförord där hans tillgång i form av lägenhet X endast är hans samt att hans barn ärver egendomen om han går bort.

Vill du kunna ärva den öht måste ni dessutom skriva till att ifall barnen samt sambon går bort så ärver du den.

Tror de flesta banker kan förmedla kontakt till jurist, kanske är bättre än att försöka skriva ngt själv?

Varför inte äga 50/50 när man är gifta :confused:

Men vill du vara beredd att hamna på gatan så får ni skriva ett äktenskapsförord där hans tillgång i form av lägenhet X endast är hans samt att hans barn ärver egendomen om han går bort.

Vill du kunna ärva den öht måste ni dessutom skriva till att ifall barnen samt sambon går bort så ärver du den.

Jag oroar mig inte för att hamna på gatan och tycker att detta känns mest rättvist för oss.

Som sagt köpte min sambo denna lägenhet långt innan jag kom in i bilden.

Men nu var det inte detta frågan gällde.

Jag oroar mig inte för att hamna på gatan och tycker att detta känns mest rättvist för oss.

Som sagt köpte min sambo denna lägenhet långt innan jag kom in i bilden.

Men nu var det inte detta frågan gällde.

Jag förstår det och de gemensamma tillgångarna såsom lösöre, inredning osv delas ju oavsett pga giftermålet.

Men ang din fråga så är det inte svårare än att ni skriver ett äktenskapsförord där det står att egendom X tillhör din make och ärvs av barnen och inte dig vid bortgång :)

Ska ni gifta er så är det äktenskapsförord som gäller. Banken kan hjälpa till, men t ex Fonus har också jurister som gör sådant. Det är väl värt att konsultera en jurist.

Utan testamente ärver hans barn allt han äger. Han kan testamentera 50 % av SIN egendom till dig, resterande kommer bröstarvingarna (barnen) att ärva och detta kan inte testamenteras bort.

Äktenskapsförord är det som gäller om ni inte vill skriva testamente. Men varför inte ta testamente när ni ändå är igång hos jurist?

En annan fråga som dyker upp, kommer ni bo kvar i den bostadsrätten för all framtid? Vad händer om ni flyttar och köper nytt gemensamt?

Åh, ja men det stämmer nog. Tänkte inte på att det saknades några siffror där :o

Det är lätt att missa, i övrigt är det ju rätt :D

(Sedan kan ju den här användaren också ha skrivit om barn innan, men jag vill minnas att det inte var särskilt längesedan som det dök upp en tråd om frivillig barnlöshet och där tror jag att Dressyrtjejen_97 var med och skrev en del.)

Vad ni än gör, skriv inte ihop något själva. Det är så lätt att det blir något som inte är juridiskt hållbart och hur sams ni och hans barn är nu kan det bli helt annorlunda vid skilsmässa/dödsfall.

Det går väll även att skriva in att du har besittningsrätt (eller vad det heter) vilket innebär att du har möjlighet att bo kvar vid makes bortgång. Så har min moster och hennes gubbe gjort. Han ägde huset när dom träffades, dom gifte sig och skrev äktenskapsförord att det enbart är hans barn som ärver, men däremot har hon rätt att bo kvar. Don träffades i äldre dagar så gemensamma barn har inte funnits på kartan, och dom har nog bott där i snart 20 år gemensamt bara dom två, så det hade ju blivit lite konstigt om barnen, som aldrig bott där, skulle sätta henne på gatan...

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve