Jumpcross?

Sv: Jumpcross?

Såg halva utan ljud men är meningen banhoppningshinder i naturen så gillar jag det som komplement, kan nog ge noggrannare ridning tror jag. Blandar man dessutom fasta och rivningsbara hinder på träning så kan det nog ge ryttaren mer träning i att påverka hästens galopp och språngkurva. Vilket borde vara bra tycker jag :)

Jag tycker det är bra grejer, de har lite mer sådana alternativ i England.
Dels är det ruggigt roligt, dels främjar det både ryttare och häst att känna att det går att ta sig fram över diverse hinder i terrängen i lite tempo :)

Det vi närmst kommer i nuläget är ju terränghoppning (i möjligaste mån naturliga hinder/hinder av naturlig karaktär som är, i möjligaste mån, placerade i kuperad terräng) där bankar och gravar kan ingå och så då startfälttävlan, även om det inte är en tävlingsgren.

Min första tanke var: AMATÖÖÖÖÖRER! :devil:

Men å andra sidan verkar det vara en grymt bra idé, speciellt för sådana som man ser ibland som inte bör ha med fasta hinder att göra över huvud taget ;)
Tror verkligen på det som träningsdiciplin och hade gärna ridit det själv om jag fått möjlighet.
Terrängmomentet i en fälttävlan är terrängmomentet i en fälttävlan, men som sagt är det säkert en riktigt kul träningsgrej - och som de säger är det antagligen ett gyllene mellanting mellan banhoppning och XC som kan användas för nybörjare och göra det hela mindre farligt.

Vadå amatörer?

Jag tycker det finns många som bara flänger på mot fasta hinder just för att hästen kan ändå inte riva. Kan lite banhinder i terrängen hjälpa ryttaren att rida på hindren bättre ser jag det bara som positivt :)

hade gärna testat jumpcross :D, har alltid velat ut och testa terräng hoppning. men har det senaste halvåret blivit lite rädd för att hoppa(då jag knappt hoppat på ett år pga sadel problem).
så terräng hinder har börjat se läskiga ut, men banhoppnings hinder i naturen kan gå. blir som att hoppa i hagen :angel:.

sen så är det lättare att bygga upp en bana med banhoppnings material:p,

Vadå amatörer?

Jag menar det såklart med glimten i ögat, och syftar på att det inte är 'the real deal' - vilket gör det ypperligt för nybörjare men inte speciellt utmanande eller intressant för rutinerade ekipage.
Hade som sagt gärna provat på det själv med unghästen..!

Verkar vara en säkrare typ av fälttävlan :) måste testa någon gång... när jag orkar släpa ut hinder i skogen :angel:

Lite nyfiken bara - varför skulle risken att få med sig bommarna vara större här än i banhoppning? För att tempot är lite högre?

Tycker inte om att få någon bom med mig oavsett var. Men om detta skall eftersträva det som var förr så är det ju terrängen som avgör lite hur en häst hoppar. Hinder i nedför skulle jag inte vilja hoppa med lösa bommar

Jag håller med om att lösa bommar i nedförsbacke inte låter som en helt genomtänkt idé. :crazy: Men annars är det väl en rätt ok väg att ta sig in i fälttävlanssporten? Killen som snackar har ju lite rätt i att man måste rida mer avvägt på vanliga hinder jämfört med fasta hinder.

Jag håller med om att lösa bommar i nedförsbacke inte låter som en helt genomtänkt idé. :crazy: Men annars är det väl en rätt ok väg att ta sig in i fälttävlanssporten? Killen som snackar har ju lite rätt i att man måste rida mer avvägt på vanliga hinder jämfört med fasta hinder.

Det var det jag menade som det positiva med banhinder i terrängen.

Gör man inte det (dvs flängrider för fort) så är flygande bommar ett problem, precis som att hästen hakar i ett fast hinder för mycket. Det finns ju tyvärr en del som faktiskt rider slarvigare/fortare än de bör just för att hästen ändå inte kan riva fasta hinder. Icke gott!

Fast nu är del väl ändå så att de olyckor som händer i terrängen som har olycklig utgång är långsamma fall dvs ryttaren har ridit för långsamt mot hindret

Det är det kanske? Jag har ingen koll på vad som är farligast. Men tanken bakom att flängrida bara för att det är fasta hinder är ju ganska knäpp den med, så varför inte bota det oxå?

Helt klart så behöver man ju som ryttare lära sig rida an på just terränghinder. Men för att öva på att anpassa sin ridning (och få en häst som lyssnar på ridningen) så kanske banhinder är en bra del i den träningen? Jag menar alltså inte att man ska rida an på banhinder som på fasta hinder.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige slutar sexa i lagtävlingen i fälttävlan. Men det hade kunnat sluta med brons – om det inte varit för straffet i gårdagens...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan En vecka kvar! Jag är så peppad! Ska ni kolla? Vad tänker ni om svenska laget? Jag har inte hopp om medalj men tycker det ska bli...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
20 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka