Jultråden 2019

Oh, smart med apelsinskal! De ruttnar inte eller nåt?
Har kikat lite på eterisk olja men shiiieeet vad dyrt det är :nailbiting: Skulle gärna köra typ kanel eller vanilj annars, men vet inte hurbra det är att ha typ vanlig kanel i skrubben :D
Vet inte hur länge den håller sig fräsch, men mamma fick den i julklapp och jag använde den några månader senare, då var den fortfarande bra! Äh, häll i lite kanel så blir det kanske brun utan sol ;)

Julklappar! Jag kan inte vara den enda som försöker snåla lite i år? Jag lägger alltid så mycket mer än jag tänkt och så sitter jag luspank. I år får det bannemig bli ändring på det, det är så jäkla orimligt.
Vad har ni för bra idéer på billiga klappar? Kanske rentav lite DIY?

Jag funtar själv på ett hemmagjort saltskrubb i julklapp till en. Hörde att man kan göra en jäkligt bra lotion också, kanske kan vara nåt. Till en annan blir det förmodligen något finare kaffe och något hembakat.

Jag härmade en kul grej som jag såg för några år sedan, köpte en trave begagnade pocketböcker för någon krona styck och satte ihop paket till alla i familjen med typ 5 böcker som jag tyckte passade dem. Tyckte att det blev bra, och en sån grej jag själv skulle uppskatta, man läser dem ju sällan mer en en gång ändå.

Vet inte hur länge den håller sig fräsch, men mamma fick den i julklapp och jag använde den några månader senare, då var den fortfarande bra! Äh, häll i lite kanel så blir det kanske brun utan sol ;)
Kanske kan vara nåt då! Om inte annat tänkte jag göra en skrubb åt mig själv först, jag får väl leka försökskanin :D

Jag härmade en kul grej som jag såg för några år sedan, köpte en trave begagnade pocketböcker för någon krona styck och satte ihop paket till alla i familjen med typ 5 böcker som jag tyckte passade dem. Tyckte att det blev bra, och en sån grej jag själv skulle uppskatta, man läser dem ju sällan mer en en gång ändå.
Det är ju klockrent! Både billigt och ta vara på gammalt på samma gång :up: Själv är jag omringad av folk som knappt läser, det suger. Utom en då, men där är det kinkigt med vad som är intressant istället.
Blev de tre första böckerna ur Outlander-serien förra året dock, med ett rött band runt, ett guldfärgat bokmärke i formen av en trollslända och så ner i en kartong klädd med skotskrutigt julpapper, blev fina fisken! Definitivt en av de bättre klappar jag fixat.

Eh, och för de som inte läst/sett Outlander utspelar det sig alltså i Skottland och andra boken heter Slända i bärnsten, hence detaljerna :D Böckerna är dessutom skiiiiitfina, hett tips att checka in för julklappar till folk som gillar dylika böcker!

Samma här! Fast utan klänningar då.

För några år sedan fick jag nog och beställde typ över 10 julklänningar från något sådan nätställe. Har alltid velat ha en fin julklänning, som värdinnan i Tomten är far till alla barnen typ 😍 Nästan alla var SUPERFINA och jättesköna så det blev att jag behöll ett helt gäng 😅 så nu behöver jag aldrig mer köpa en, mission accomplished 😁 har typ tre olika att ha på julmiddag och två stickade, perfekt!

.....den stora konsumtionsfrossan härjar vilt....

Det är lite konstigt tycker jag faktiskt. Jag erkänner att jag har mycket julpynt, eller rättare sagt jag byter allt som går att byta till juliga varianter. Men sedan har jag det. Jag förstår inte hur konsumtionen kan vara så hög år efter år minus hysterin med julklappar och julmat (här är jag också ganska skyldig).

Julklappar! Jag kan inte vara den enda som försöker snåla lite i år? Jag lägger alltid så mycket mer än jag tänkt och så sitter jag luspank. I år får det bannemig bli ändring på det, det är så jäkla orimligt.
Vad har ni för bra idéer på billiga klappar? Kanske rentav lite DIY?

Jag funtar själv på ett hemmagjort saltskrubb i julklapp till en. Hörde att man kan göra en jäkligt bra lotion också, kanske kan vara nåt. Till en annan blir det förmodligen något finare kaffe och något hembakat.

Vi byter typ inga. Jag köper till mina syskonbarn och då passar jag på att beställa böcker oftast från jultidningarna som barn på jobbet säljer av. Och till några vuxna ger jag bort lite genomtänkta grejer typ te från vårt tehus, någon speciell choklad, något kul ekosmart jag hittat. I år har jag tex hittat en deo jag älskar av bara några få naturliga o ekologiska ingredienser som görs i stan och är så överlägset bäst, den ska jag nog ge bort till någon osv.

Det är lite konstigt tycker jag faktiskt. Jag erkänner att jag har mycket julpynt, eller rättare sagt jag byter allt som går att byta till juliga varianter. Men sedan har jag det. Jag förstår inte hur konsumtionen kan vara så hög år efter år minus hysterin med julklappar och julmat (här är jag också ganska skyldig).

Jag tänkte också på det när jag handlade mina julgranskulor. Köper folk nya röda kulor varje år eftersom det finns i varje liten affär? Jag kommer ju såklart verkligen konsumtionsfrossa i år och kanske några år framöver då jag inte äger några julsaker men tanken är ju att jag ska ha samma saker i princip hela livet eller tills de är obrukbara.
Så även om jag för egen del är tacksam att det finns mycket pynt att välja mellan så tycker jag det är märkligt att det måste vara tillräckligt med efterfrågan för att affärerna ska ta hem så mycket varor.

Jag tänkte också på det när jag handlade mina julgranskulor. Köper folk nya röda kulor varje år eftersom det finns i varje liten affär? Jag kommer ju såklart verkligen konsumtionsfrossa i år och kanske några år framöver då jag inte äger några julsaker men tanken är ju att jag ska ha samma saker i princip hela livet eller tills de är obrukbara.
Så även om jag för egen del är tacksam att det finns mycket pynt att välja mellan så tycker jag det är märkligt att det måste vara tillräckligt med efterfrågan för att affärerna ska ta hem så mycket varor.
Det skulle inte förvåna mig om det faktiskt finns de som slänger varje år istället för att förvara. Om du t.ex vill pynta granen med temat "blått och silver" så kostar det inte mer än ett par hundralappar att köpa allt du behöver på typ rusta eller Ö&B. Kan absolut se hur folk kan tycka det är värt den lilla summan att dels slippa förvara men också kunna köra ett nytt tema varje år.

Jag tycker också att det är lite konstigt. Jag älskar våra gamla julsaker och vill aldrig byta ut dem, utan gärna ha samma saker år efter år. Däremot brukar jag köpa en ny liten tomte varje/vartannat år för att jag inte har så många ärvda tomtar. Så just nu saknar jag kanske 3-4 tomtar för att känna att jag har allt, och sen kommer jag nog inte direkt köpa något nytt på många år.

Nu köpte jag ett nytt lakanset för jul också, men det räknar jag med att kunna ha i många många år till :)

Jag undrar samma? Jag flyttade dessutom till lägenhet med minilitet förråd. Mina jullådor tar seriöst upp nästan halva (bottenytan är som 4 vanliga plastbackar o sedan normalhögt).

Men jag tänker alltid igenom hur jag ska sköta och förvara en sak innan jag köper den så kanske jag bara missat att saker faktiskt "konsumeras" och slängs 😳

Det skulle inte förvåna mig om det faktiskt finns de som slänger varje år istället för att förvara. Om du t.ex vill pynta granen med temat "blått och silver" så kostar det inte mer än ett par hundralappar att köpa allt du behöver på typ rusta eller Ö&B. Kan absolut se hur folk kan tycka det är värt den lilla summan att dels slippa förvara men också kunna köra ett nytt tema varje år.

Jag insåg också att det nog borde vara så. Det gör mig helt matt.

Ja.

Önskar ibland att alla dessa lågpris-butiker fick bomma igen för gott. Folk köper så mycket skit de inte behöver, det om något sliter på miljön.

Indeed! Eller jag är ju en sådan antikapitalist som inte öht fattar hur saker får säljas utan att kosta hela sitt klimatavtryck (och rättvisa löner med mera) så de hade ju "försvunnit" av den anledningen.

Tillägg: som ändå såklart sponsrar genom att även jag köpa skiten om det är något jag vill ha! Under premisserna jag skrev ovan då såklart.

Jag älskar mina gamla julsaker och skulle aldrig slänga dem. Däremot är det ju rätt ofta något går sönder och då åker det i återvinningen och jag köper inte nödvändigtvis en ersättning. Jag försöker generellt dra ner på antalet prylar (egentligen inte av miljöskäl utan att jag orkar inte med pryttlar... det går sådär med utrensningen kan vi ju säga för samtidigt har jag svårt att göra mig av med saker). Men hittar jag något julpynt jag gillar köper jag det.

Har man tema så har jag lite mer förståelse, är man intresserad av ”sånt” så är det väl en hobby som vilket annat, även om det känns slösaktigt för mig. Att slänga och köpa nytt låter däremot helt otroligt dumt!

Fick lite jul-feeling när jag såg dessa :love:
670364_L.jpg

Så det fick bli ett köp! :D

Var på Dollarstore idag. Hade tänkt försöka låta bli massa julshoppingspaning innan efter Halloween då jag tänkt släpa in mina jullådor o få en överblick över vad jag har i förhållande till mitt nu nya boende.

Meeeen sedan 1. Min bil varnade för punka och 2. Vägen till cirkel K pga vägarbete gick via Dollarstore så kände jag att nu vill ödet annorlunda 😅

Hittade några älskiga saker jag köpte 😍 Två granar i keramik att sätta värmeljus i i en helt fantastiskt perfekt grön färg, ett superfint fat i form av en tomte (jag använder mitt enda julfat flitigt till allt och älskar det!), en to die for julstrumpa (jag har plats för två till att hänga upp nu iom soffa 😁) och en sådan ljusgrej med ledslinga i man ställer typ på ett bord i form av en stjärna med typ jutesäcksväv på. Tror jag måste fota för att någon ska fatta? 😅 Och en julmust, första inte 1.5 l jag hittade 😍

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka