Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej
Det är ju klart skydd är förebyggande, en häst som brallar och råkar sparka/trampa sig själv löper mindre risk att skada om den träffar ett skyddat ben än ett oskyddat ben. Sen är ju den förebyggande delen olika beroende på hur bra eller inte bra koll hästen har på benen.
Sen vi talar ett barn, det förutsätts alltså att det finns en vuxen som är inblandad. Och då kan förklara för barnet t ex skillnaden att ha skydd bara för att är stor skillnad mot att ha pessoabett bara för att. Jag och barnet har redan haft ett sådant samtal, ja inte om pessoabett, men om nosgrimma. Jag har inget emot engelska nosgrimmor som ren dekoration om man vill, dvs endast en övre rem, och inte åtdragen för kung och fosterland. Jag hade ingen nosgrimma alls på ponnyn i början, och barnet frågade ju naturligtvis varför shettisen inte hade nosgrimma. Jag svarade att 'han behöver ingen'. Barnet tyckte att hon tyckte det var finare med nosgrimma.
Något senare satte jag på den engelska nosgrimman på tränset, och barnet tyckte nästa gång att 'nu har han nosgrimma?!' och jag tyckte att 'mmm, du ville ju det. Och en sådan här nosgrimma kan man ha om man vill, men då får man vara noga med att inte spänna den för hårt'. Barnet frågade då om det inte skulle vara en sån där till rem (aachenrem) och då förklarade jag att nej, ponnyn behöver ingen nosgrimma egentligen, och en sådan nedre rem gör att ponnyn inte kan gäspa osv, och att sådana ska man inte ha om det inte behövs för det stänger ju igen munnen på hästen.
Sen dess har barnet noga kollat och dubbelkollat så 'nosgrimman inte är för hårt spänd så det inte blir obehagligt'. Och när jag hade nosgrimma med nedre rem på den andra ponnyn en gång när jag tömkörde fick jag minsann höra att 'nu har du ju gjort så han inte kan gäspa! Måste han ha en sådan?'
Så, att rakt av tycka att då kommer de ju använda pessoabett (t ex) för det är fint är inte galet, men finns det hästkunniga vuxna i närheten är ju den risken obefintlig. Och det är anser jag bättre att inte bara tycka 'nej man ska inte ha sånt', utan ta sig omaket att förklara att det finns saker man kan ha för det är fint, men så finns det saker som hur fina de än kanske är, blir obehagligt för ponnyn. Ungar är inte korkade liksom...
Sen är som sagt schabrak helt onödigt med, till exempel. Och ska man se det ur ett praktiskt perspektiv så är ponnyn mer 'betjänt' av ett par senskydd än av ett blåfodrat blingat träns t ex. Nu är det dock inte helt lätt hitta benskydd i så liten storlek, annars hade jag nog faktiskt köpt det till ponnyn redan innan. Just för flickebarnet skulle bli glad då - jag är tack och lov inte mer tant än att jag minns hur det var när man var liten =)