Julförberedelser (julmaten!)

Nixehen

Trådstartare
Ja, vilka förberdelser har ni gjort inför julen? Tänker främst i matväg nu! :)

Själv har jag inhandlat skinkorna, trillat köttbullarna och lagat Janssons. (Lejt bort sillen till min mor och de finska lådorna till min mormor)
Funderar på vad mer man kan tänkas göra för att slippa stressen dagarna innan jul?
Det blir första året som jag står som värdinna för julfirandet så jag vill att allting ska vara så bra som möjligt! :D

Några tips på maträtter som bara måste finnas med på julbordet som kan inhandlas/tillagas redan nu? Även bakverk och julgodis såklart!
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

Jisses vid tidigt du har börjat! :D Jag har fullt upp med att planera julpynt och vilken mat som ska köpas/lagas..

Jag har inte så mycket tips mer än karelsk gryta, det är en favorit på julbordet. :)
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

Jag har inhandlat ingredienser till lussebullarna och julkolan -ska bakas i helgen (fryser ner lussebullarna och tinar bara behovet-tycker de är bäst lite ljummna nämligen).

Riktig prinskorv med mycket kött ligger i frysen redan då det var erbjudande på sån för någon vecka sedan. Annars är bara köttbullarna klara (också i frysen) än så länge.

Annars har jag bara tagit fram några tomtar (pyntar normalt vid lucia) men idag har jag faktiskt köpt några fler ljustakar och en halmbock.

Tänkte pynta till hästen i helgen då det ska vara klart till lucia och julfest nästa helg. Får hoppas att han låter det sitta i år men det är nog tveksamt. Allt som går att äta....och granris är ju gott!:d:grin:
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

Revbensspjällen borde ju gå att göra. Däremot är det på tok för tidigt för ugnsomeletten med karl-johansvampstuvning på!;)
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

Redan?! Oj, det var tidigt. Det enda juliga jag har gjort såhär långt är lussebullar. Resten gör jag nog sista dagarna före.

Eller mja, lite knäck och lite pepparkakor blir det nog också, men jag skulle tippa på att allt detta tar slut fort. :p
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

Oj här var vi ute i god tid ;)

Jag ska också vara värdinna för första gången men vi har en mycket praktisk tradition i släkten - vi bestämmer tillsammans vad vi ska ha på julbordet och sen fördelar vi matlagningen. Jag kommer nog köpa sill och julmust, mer avancerade saker får andra sköta så att det blir ätbart :D
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

Svarar alla på en gång! :)

*skratt* Jo jag är ute i god tid, men det är mycket för att jag just nu är arbetslös och har massor av tid - medan jag närmare jul kanske har fullt med jobb om allting går som det ska. Skönt att få undan och inte behöva stressa ihjäl sig utan kunna njuta av julen! :D

Jag funderar på det där med Revbensspjäll - men blir de inte djäkligt tråkiga om man lagar dem nu och sedan fryser dem? Eller kan man göra glazen och frysa dem i den? *klura*
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

I min familj har vi ännu inte börjat inhandla julmaten o så. Men en av oss är vegetarianer och de andra har inga problem med veggie-käk, så det blir all-green för vår del igen ;)
 
Sv: Julförberedelser (julmaten!)

Jag har bara pyntat än så länge. Köttbullarna tänker jag göra i veckan före julaftonen, kanske på söndagen. Pepparkakorna har jag börjat med men den första laddningen är redan uppäten. Ville ju ha pepparkakor till advent.

Sillen köper jag färdigt, äter det inte själv. Gravad lax köps färdigt. Lussebullarna bakas strax före julaftonen, de blir så torra snabbt. Korven köper jag veckan före julaftonen. Min bror tar med sig en skinka från Schweiz (han bor där). Förra året tänkte vi köpa på IKEA som vanligt men det fanns tyvärr inte längre i deras sortiment. Jag bor i Tyskland så det är inte helt lätt att få tag på allt som jag vill ha.

Ska göra ett eget pepparkakshus i år för första gången. Dottern är 7 år nu så jag tror att hon kan klara av det tillsammans med mig. Tidigare år så har vi köpt på IKEA.

I matväg så är vi ganska spartanska. Ingen av oss är så överdrivet förtjusta i julmat så vi kör med en "light" variant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp