Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker lite samma sak. Vad är skillnaden med att fira jul mot att fira midsommar, valborg, halloween, nyårsafton eller födelsedagar? Man firar väl det man vill fira, på det sätt man vill. Ursprunget borde väl ha mindre betydelse och även de flesta religionstraditioner grundar sig väl i något annat.En sak jag reflekterar över är att flera verkar se sig som ateister eller agnostiker och tycker det känns helt ok med de hedniska traditionerna men inte de kristna och då undrar jag varför?
De hedniska traditionerna handlade väl lika mycket om tro som de kristna?
Varför är en tro mer ok än en annan?
Och kom inte dragande med att de är så gamla, räcker det inte med 2000 år?![]()
En sak jag reflekterar över är att flera verkar se sig som ateister eller agnostiker och tycker det känns helt ok med de hedniska traditionerna men inte de kristna och då undrar jag varför?
De hedniska traditionerna handlade väl lika mycket om tro som de kristna?
Varför är en tro mer ok än en annan?
Och kom inte dragande med att de är så gamla, räcker det inte med 2000 år?![]()
Påsken är en mer kristen högtid än julen.
Julen är ändå den högtid som firas mest i Sverige och mycket beror nog på att den är så influerad av diverse annat.
Här kommer inga turkiska amerikanare in, bara svenska gårdstomtar och inga fiktiva judiska bebisar firas heller. Nix gran, nix italienska flickor, tända ljus och ett firande att ljuset kommer.
Jag är ateist - kanske en blandning mellan ateist och agnostiker - och får alltid samma tveksamhet inför julen varje år. I USA har man det bra och neutrala 'Happy Holidays' men här i Sverige är det bara god jul. Allting runt julen är också kristet/religiöst, adventsstjärnona, julgranen, lucia med sina tärnor och stjärngossar - det är väl bara pepparkakorna som inte är det. Tom lussekatterna är kristna. För att inte tala om Staffan och alla julsånger utom de som importerats från USA. Maten är god och känns inte som den har någon direkt religiös anknytning?
Jag gillar dekorationerna men samtidigt känner jag mig som en hycklare. Är det någon mer än jag som delar samma ambivalens?
Instämmer med @tanten och @hastflicka.
Sedan... många av Jesus idéer är ju faktiskt fina även om man inte är kristen: Medmänsklighet och att hjälpa de som är svaga och utstötta. Även om man inte tror på honom som Guds son kan man väl fira sådana saker. Gudarna ska veta att vårt samhälle behöver mera av sådant.
Samma här. Och jag kan uppskatta midnattsmässa trots att jag inte är det minsta religiös. Älskar julsånger även om de är psalmer.Jag ser det mer som en tradition istället för en kristen högtid och firar det så som det passar mig![]()