JSV hundregister - hur funkar det?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag funderar på att bli laglig, eller iaf halvlaglig.. :devil:

Hundarna är ägarregistrerade i SKK:s ägarregister, men de är såvitt jag vet (*host*) inte reggade i jordbruksverkets register.

Hur beter jag mig för att regga dem på mig där (dvs vadkrävs, hur gör jag, kostar?). Jag har för mer än ett år sen lessnat på att försöka få tag i någon som kan svara hos JSV, men tänkte ta tag i det igen nu..

Det är renrasiga hundar, reggade i SKK och med stamtavla etc det handlar om, ifall det spelar någon roll.

Sv: JSV hundregister - hur funkar det?

Fast som jag har uppfattat det så ska man registrera sitt hundägarskap både hos SKK och JBV?...
På SKKs blanketter står det: "Observera att Svenska Kennelklubbens register inte ska förväxlas med det statliga hundregistret"
Och på sjv.se står det bla: "Riksdagen har beslutat att alla hundar ska vara märkta och ägarregistrerade. Lagen gäller från den 1 januari 2001.
Lagen omfattar alla hundar, som vistas stadigvarande i landet. Bakgrunden till lagen är det tilltagande problemet med aggressiva och farliga hundar. Lagen innebär att en hundägare ska låta märka sin hund så att den kan identifieras. Hundägaren ska också registrera sitt ägarskap i ett för landet centralt register. Undantagna från lagen är hundar födda innan den 1 januari 1993."
Det kostar 150:- att ägarregistrera sig hos JBV. Jag har inte haft några problem att komma i kontakt med dom eller få hjälp av dom dom gånger jag har försökt.
Här finns mer info: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...ndregistret.4.7502f61001ea08a0c7fff49718.html

Alla hundar måste reggas hos SKK, de hundar som var reggade hos SKK när SJV tog över registret fördes automatiskt över till det nya registret men detta gäller inte de som senare registrerades hos SKK.
PL

Jag tror hanen är med i 'överflyttningen' när jag tänker efter. Jag har inte gjort någon anmälan själv, men den gången han fick panik när åskan gick och rymde hemifrån, så fick ju de som hittat honom tag på mig via örontatueringsnumret som de körde mot JSV register.

Men tiken vet jag inte. Jag är en lat fan och gjorde inte ägarändring på henne förrän nu i dec 05, den gjorde jag till SKK. Och frågan är om den sas flyttas med automatiskt?

När JSV skapade sitt register fanns ju båda hundarna i SKK:s register, men med annan ägare.

Jag är nog också olaglig då... Fast nu blev jag ännu mer förvirrad. Jag har en renrasig tik f. 91, hon borde väl då stå med där?

En blandras f. 97, då är hon inte med? Ska hon stå med? (Tatuerad i öronen, båda för säkerhets skull ;) )

Och en tik f. 03, då kom hon automatiskt inte med?

Rörigt ju...

//E

Mailat SJV nu och frågat om mina är korrekt reggade hos dem eller ej, vi får väl se om de svarar (försökt maila dem förr).

Men när jag tänker på det borde hanen vara 'rätt' iom att de som hittade honom när han sprang bort sa att de ringt till Jordbruksverket och via örontatueringen fått reda på mina telefonnummer. MEN, jag har aldrig betalat något för ägarändring till JSV, och 'bara' ändrat till SKK som sagt..

Frågan är ju då om tiken också är 'rätt'. Bägge var ju som sagt SKK-reggade redan innan jag kom in i bilden, men jag har bara ägarändrat tilL SKK..

lady_vip skrev:
Jag är nog också olaglig då... Fast nu blev jag ännu mer förvirrad. Jag har en renrasig tik f. 91, hon borde väl då stå med där?

En blandras f. 97, då är hon inte med? Ska hon stå med? (Tatuerad i öronen, båda för säkerhets skull ;) )

Och en tik f. 03, då kom hon automatiskt inte med?

Rörigt ju...

//E

ALLA hundar ska ju vara med, så din blandis ska vara med ja. Det är ungefär det enda jag är säker på ;)

Jo, men vilka är redan med...? Alla är ju märkta och de renrasiga såklart med i SKK-registret...

Anej, inte nog med att man jagar ASVH med passen, nu ska man jaga dessa också...

//E

lady_vip skrev:
Jo, men vilka är redan med...? Alla är ju märkta och de renrasiga såklart med i SKK-registret...

Anej, inte nog med att man jagar ASVH med passen, nu ska man jaga dessa också...

//E

Ingen aning. Om de är med i SKK:s ägarregister kan du kolla på nätet, gå via www.skk.se, klicka på hunddata och vidare sen. Vilka som är med i JSV:s register har jag ingen aning om alls, jag mailade ju idag och frågade om mina är med eller ej, och hoppas de svarar. Och fråga JSV är nog enda sättet att veta ang deras register då det inte finns sökbart på nätet än.

Bägge mina är korrekt reggade hos JSV. Fick mailsvar idag. De fanns registrerade när registret flyytades iom att de redan tidigare (95 resp 00) är SKK-reggade. Sen så flyttas även ägarändringar som görs till SKK över.

När vi köpte ungtiken så var hon tillbaka lämnad till uppfödaren av tidigare köpare. När vi skulle skicka in ägarbyte till sjv så fick vi inte ut personnumret på förra ägaren (av honom) så vi har inte kunnat genomföra ägarbytet. :mad:

Ser att detta är en gammal tråd. Men hur sjutton hittar man jordbruksverkets hundregister för att söka i. Har fått fram chippnr på upphittad hund ( blandras), kollade Skk´s register men den finns ej. Går då på jordbruksverkets sida och klickar på hundregistret men det finns inget ställe att söka i deras register.

Det kan du inte, utan du får ringa dem på vardagar under kontorstid..

Mkt smidigt eller hur? *ironi*

Ser att detta är en gammal tråd. Men hur sjutton hittar man jordbruksverkets hundregister för att söka i. Har fått fram chippnr på upphittad hund ( blandras), kollade Skk´s register men den finns ej. Går då på jordbruksverkets sida och klickar på hundregistret men det finns inget ställe att söka i deras register.

Det är inte öppet på det viset att man kan söka via internet. Däremot är de mycket trevliga och lämnar ut information som man söker. Jag fick på så sätt reda på att 29% av alla hundar som är registrerad i SJV är en rasmix.

Tack för svaren. Verkligen smidigt när en hund hittas på en lördag, polisen borde åtminstone ha tillgång till registret. Men de har de tydligen inte.

Jag har/hade två hundar som inte var reggade i jordbruksverkets register, födda -03 och -04 innan regeln om registrering kom. Båda kom som omplaceringar till mig, och jag ringde upp sjv om ägarändring. De fräste lite ilsket att hundarna inte fanns med i registret, och bad mig skriva ut blankett och skicka in till dem, för ca. 150 kr.

Jag ringde uppfödaren till ena hunden och rådfrågade henne om hur jag skulle göra. Hon berättade att regeln inte fanns då hon reggade hunden, och sa att hon inte riktigt visste vad de hade registret till. En av hennes uppfödningar hade sprungit bort en gång, och plockats upp av några längs med en väg. De hade ringt polisen, som inte hade haft tillgång till sjv's register - men gått in via hunddatan (med hjälp av öronmärkningen). På så sätt hade uppfödaren hittats... men ägarna hade visst nekat att visa sina adressuppgifter. De hittade ägaren till slut i alla fall - men vad har de sjv's register till, när ytterst få har tillgång till det? Koll på hur många hundar som finns?

Jag är olaglig. Tänker inte betala några pengar nu, när regeln inte fanns när hunden registrerades i SKK - och när inte ens polisen har tillgång till det om hunden skulle springa bort.

Polisen har tillgång. Sen är det en annan fråga om de tar tag idet.

Sen är det också så att det går utmärkt att chipmärka en hund och "glömma" att skicak in uppgifterna till SJV (Jordbruksverket).

Skk för register över rasrena hundar medan SJV för ÄGARregister över alla hundar och där är alla enligt lag tvugna att vara med. Sen är det en stor del som inte är med. Skulle vid ett tillfälle ordna en rasträff i ett område och bad om ägarlistor. De kom men oj vad många stora uppfödare som endast hade regat en-två hundar hos SJV medan det fanns MÅNGA de ägde enligt SKK register.

Senast ändrad:

men visst fanns väl den regeln tidigare? jag chippade mina hundar -00 eller om det var -01 och fick då en förtryckt blankett med chipnumret att skicka in till jordbruksverket. det bör alltså ha varit regel redan då.

Problemet är att om din hund springer bort och den inte finns registrerad hos sjv så har polisen rätt att avliva hunden.

För mej så var det ett lätt beslut att ta att chipmärka och registrera min hund född -96 när regeln kom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka