JSV bestämt minimått på hagar nu, ngn som vet 'lagtexten'?

Alexandra_W

Trådstartare
Enligt senaste numret i Ridsport har tydligen JSV nu kommit med ett klart minimimått på hästhagar nu. Minst 300 kvm och en sida minst 30 meter.

Citerat ur tidningen ridsport, ur artikeln om att Strömsholm får investera 1½ miljon i nya hagar pga att de befintliga inte håller måttet för nya reglerna:

[..]Jordbruksverket, JSV, har kommit med nya regler för hur stor en rasthage ska vara. [..] Enligt JSV ska en rasthage vara 300 kvm och ha en sida som är minst 30 meter.[..]

(MIn kommentar, antar de glömt ett minst innan 300 när de skrev, annars blir det knivigt ;))

Så, om nu JSV äntligen kommit med en mer exakt siffra, så blir ju frågorna många. T ex hur många hästar de anser är lagligt att knöla in i den där hagen?

Så vet någon var det finns i lagtext/förarbeten - ja nånstans måste det ju finnas på pränt i mer organiserad form än några meningar i en artikel?

Sv: JSV bestämt minimått på hagar nu, ngn som vet 'lagtexten'?

Är också intresserad av att veta mer om detta, speciellt det där med antalet hästar i en 300 kvm stor hage.

Jag kan inte ens hitta att en sådan regel finns hos Jordbruksverket?
Var säger de att det står?

Nej, det är ju därför jag frågar här, eftersom den inte finns på JSV:s sida.

Och det står bara det jag citerade i artikeln.

Övrigt relaterat just till storlek står (artikeln handlar alltså inte om 'Nu har JSV bestämt mått', utan om att Strömsholm måste bygga hagar för 1½ miljon då deras hagar är för små):

-Länsstyrelsens inspektörer tyckte att reglerna var svårtydbara. Därför bad de om tydligare direktiv, [..]. Sen kommer det med att 'Enligt SJV ska en rasthage..' som jag citerade innan. Och så ser inte Strömsholms rasthagar ut.

Och "Ridskolan Strömsholm har nu ett föreläggande om att rätta till bristerna före den 1 november".

Och har de utfärdat ett föreläggande, så måste de ju ha någon form av skriftligt regelverk/betänkande/förarbete/nåt att luta sig emot, och inte bara godtyckligt tycka 300 kvm/minst 30 m sida.

Sen är det måttet i sig inte så konstigt, både Danmark och Tyskland har det som minimimått. Men innan har det ju bara varit 'ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter'.

Verkar en aning mysko det här. Ska prata med "experterna" imorgon, får höra vad de säger om saken!

Har googlat, men hittar bara forum och föreläggandet till Strömsholm.

I förarbetet till lagen nämns tyska mått:
LÄNK
"Dessa areor är att betrakta som små "
Verkar vara 3 hästar på den ytan (i Tyskland).

I föreskriften står det fortfarande bara röra sig fritt i alla gångarter. Inget annat.

Senast ändrad:

Jo, det är det som är så intressant..

I föreläggandet står dessutom Enligt Jordbruksverket börlängsta sidan i en hage för rastning av hästar vara minst 30 meter. Bör är en rekommendation och inte tvingande, men sen skriver LST: Detta är den minsta längd som kan accepteras men Länsstyrelsen ser gärna att man väljer att göra hagarna större än så.

Och i föreläggandet står ju att längsta sidan ska vara minst 30 meter.

Men jag undrar jag om det inte är Länsstyrelsen själv som fått en lös rekommendation på vad som kan anses som minst till att bli 'bestämt'?

Sen, jag HOPPAS ju att det blir ett klart och tydligt minimimått, och helst att det är större än det där. Men jag tycker ändå det är knas om de förelägger osv utan lagstöd. Och det borde blivit stora rubriker (och stå på JSVs sida) om de nu kommit fram till att minimimått på rasthage är 30*10 meter eller större?

OT kanske men det handlar om samma artikel i ridsport nr 6 som ju kom igår.

Där står
...konstaterar att han och inspektörerna var ense om att vissa hästar kan må bättre av att inte se sina grannar men reglerna finns där och de ska följas

Så en del hästar kanske kommer att må sämre nu när reglerna följs? Är det verkligen att värna om djuren?

Det lär knappast vara så många hästar som inte tolererar att se en annan häst att det berättigar att ha boxar med tre hela väggar.

De som behöver det kan få en boxgardin eller skiva så det blir hel vägg mot grannen, men de ska ju kunna se hästar framför sig tvärs över gången t ex.

Så, om man bara möblerar rätt blir det inte sämre för de hästarna att följa lagen, men bättre för majoriteten av hästarna som gärna har mer kontakt.

Formuleringen konstaterar att han och inspektörerna var ense om att vissa hästar kan må bättre av att inte se sina grannar men reglerna finns där och de ska följas tolkade jag som om att man inte får ha hela väggar oavsett om det är en tillfällig gardin eller en permanent hel väg men jag kanske har fel i det? Meningen får mig att tro att reglerna ska följas även om en häst mår sämre av det men jag hoppas ju så inte är fallet, jag kanske tolkar det helt fel.

I lagen står:

Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor
10 §6 Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara utformade så att skaderisken minimeras. Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.

Allmänna råd till 3 kap. 10 §
Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.

Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt.

Så, mest troligt bara en olycklig formulering i artikeln. För helt okej sätta upp en boxgradin mellan två hästar som inte vill se varandra. Under förutsättning då att övriga punkter är uppfyllda.

Och iom att det handlade om att Strömsholm fick göra om boxarna, så det var ju inte att en häst inte såg sin granne, utan flera. Så jag tror som sagt att det är en dum formulering bara. Och att det som sagt är att man kan inte bygga för undantagen sas, dvs visst finns det hästar som inte vill se grannen, men det berättigar inte att ha en massa stängda boxar för att man kanske får en sådan? Utan får man en sådan får man lösa det då.

Ja du, ibland undrar man om den ena handen vet vad den andra gör :crazy:

Jag kopierar ett inlägg jag gjorde på Ridsports debattsida:

"Nu börjar jag förstå varför det blir så fel.
Hästägare som följer föreskrifterna och de allmänna råden får nedslag eftersom kontrollvägledningarna för inspektörerna inte följer föreskriften.
Jag hittade precis ett sådant praktexempel i kontrollvägledningen för häst ver 2.0 2008-08-10
Länk

I DFS_2007:6 står:
"Kap 4
4 § Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och
placerade så att hästarna lugnt och naturligt kan inta sitt foder och vatten.
Allmänna råd till 4 kap. 4 §
Ätspiltor i lösdriftssystem och spiltor i foderstationer bör vara försedda
med en avskiljningsanordning bakom hästarna.
Hästar bör ha fri tillgång till dricksvatten.
Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst 6 liter per minut.
För hästar som vintertid hålls i utrymmen där temperaturen sjunker
under noll grader bör vattningsfunktionen frostskyddas."
I Kontrollvägledningen står:
"Vatten
Häst 30. Kraven på tillgång till vatten och på vattnets kvalitet är uppfyllda
Kontrollera:
*Att automatiska vattenkoppar för hästar har ett flöde med minst 6 liter per minut. Gör gärna stickprovskontroll på någon av vattenkopparna. Detta görs smidigast om man håller en 10-liters hink under vattenkoppen och att man sedan tar tid på hur fort hinken fylls upp. Vattenkopparna ska klara flödet även om flera vattenkoppar används.
*Om hästarna inte har fri tillgång till vatten, att de ges möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger dagligen. Fråga djurhållaren om rutiner för hur ofta och när vatten ges till djuren.
*I vilken omfattning utförs vattenanalys och ta del av analyssvar. Det är viktigt att förvissa sig om vart vattenprovet är taget. Missfärgning kan vara ett tecken på dåligt vatten.
*Typ av vattentäkt, för bedömning av föroreningsrisk. Placering av vattentäkt i förhållande till djurstallet/djurstallarna.
Gödsel ska inte förekomma vare sig i fodret eller i vattnet. God lukt och smak på vattnet ökar förutsättningarna för att hästarna ska dricka en tillräcklig mängd vatten."

Ser ni skillnaden?!
I föreskriften står som ALLMÄNT RÅD att vattenkoppar BÖR ha ett flöde på 6l/minut.
I kontrollvägledningen står det helt plötsligt att det SKA KONTROLLERAS att vattenkopparna HAR ett flöde på MINST 6l/minut OCH att vattenkopparna SKA klara det flödet även om flera vattenkoppar används samtidigt!!!

Vattenanalys?? Hur många har det?

I föreskrifterna står det:
"3 kap. Byggnader och förvaring
Ljus och buller
20 § Häststallar får vara försedda med andra ljusinsläpp för dagsljus än fönster.
21 § Stallar ska vara försedda med fast monterad belysning som inte förorsakar
hästarna obehag och som medger att tillsyn kan utövas utan svårigheter."
I kontrollvägledningen står det:
"5. Fönster och belysning
Belysning
Häst 25. Belysning finns så att tillsyn av hästarna alltid kan ske utan svårigheter
Kontrollera:
*Att det finns fast monterad belysning i stallavdelningen. Observera att belysningen i ligghallar under vissa förutsättningar inte måste vara fast monterad.
*Att belysningen är sådan att varje djur i respektive utrymme i stallavdelningen går att inspektera oavsett tidpunkt på dygnet. . (Riktvärde för belysningsstyrka är ca 75 lux, vilket med lysrör motsvarar 2,5 ? 4,5 W/m2 golvarea).
Ljusinsläpp
Häst 26. Kravet på ljusinsläpp/belysning är uppfyllt
Kontrollera:
*Att det finns fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus. (Riktvärde för den totala fönsterytans storlek är att denna bör motsvara 3-5 % av golvytan)."

Det är väl en väldig skillnad på om tillsyn kan ske utan svårigheter (föreskriften) eller om alla djur kan inspekteras i varje utrymme närsomhelst (kontrollvägledning)?
Det finns ju kallstall utan elektricitet, är de utdömda då eftersom man specificerar ett riktvärde för lysrör i kontrollvägledningen?

Fönster och ljusinsläpp specificeras tydligt med riktvärde i kontrollvägledningen, medans i föreskrifterna finns bara att det ska finnas ljusinsläpp.
Hur kan det få bli så här?! Har myndighetena ens koll på sina egna lagar och regler?!"

Senast ändrad:

Det är det där som är problemet när det blir en massa 'bör' i lagtexten, eller en massa 'tillräckligt'. För frågan kommer ju direkt bli 'Vad är tillräckligt?'. För djuräg kanske X är tillräckligt, inspektören anser att nej X räcker inte, det krävs Y för att vara tillräckligt.

Och finns det inte forskning och studier t ex som kan slå fast hur mycket som är tillräckligt, ja då är det plötsligt en tvistefråga.

Så jag förstår ju att behovet av tydliga parametrar kommer, och det blir ju faktiskt lättare för djurägarna med - men då måste ju djurägarna veta om de med. Och BÖR-text inte behandlas som SKALL när det väl är inspektion etc. Men med den kontrollvägledningen - så ja då förstår jag också var i hela friden det går snett.

Men frågan är om ngn protesterade och tog det till prövning - om de inte skulle få backa då, för det är ju lagen som är tvingande, och som gäller..

I lagen står:

Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor
10 §6 Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara utformade så att skaderisken minimeras. Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.

Allmänna råd till 3 kap. 10 §
Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.

Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt.

Så, mest troligt bara en olycklig formulering i artikeln. För helt okej sätta upp en boxgradin mellan två hästar som inte vill se varandra. Under förutsättning då att övriga punkter är uppfyllda.

Jag har faktiskt inte varit på Strömsholm så jag vet inte hur deras stallar ser ut men punkt 1 säger att hästar ska kunna se varandra och det är ju bra men det får mig att undra lite över hur långt ifrån hästarna kan stå och det fortfarande räknas som att se varandra? Eller om man tex har bara en boxrad och hästarna bara kan se varandra om bägge sticker ut huvudet över en öppen boxdörr samtidigt? Är det då godkänt eller inte? Eller måste dom kunna se varandra precis hela tiden?

Naturligtvis ska man inte bygga för undantagsfallen precis som du skriver jag är mest nyfiken på vad som är tillåtet då jag själv hade en häst som var mycket aggressiv när det vankades kraftfoder och gjorde utfall mot grannen som i sin tur blev mycket stressad, trots att hästarna i hagen kunde äta ur samma höhög utan minsta bråk

Senast ändrad:

Enda hänvisningen som finns ang minimått på hagar är i föreskriftsmotiven.

Där står det:
"Den minsta nödvändiga arean för att hästar ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter varierar mellan hästar till stor del baserad på deras storlek. Vetenskapligt finns inget fastställt minimimått. Som jämförelse kan nämnas att man i Danmark har diskuterat runt 300 kvm som minsta area för en häst av halvblodstyp om den skall kunna röra sig enligt angivna krav. I Tyskland rekommenderas minst 300 kvm med en sida som är minst 30 m för 3 hästar som är vana vid varandra. Dessa areor är att betrakta som små och skaderisken ökar sannolikt om oroliga eller livliga hästar hålls i för små hagar. En rekommendation är att hagarna görs så stora som möjligt. I invanda flockar kan arean/häst sannolikt minskas något." (min fetstil)

Då är frågan om man valt 300kvm och 30 meter för att andra länder har valt det, eftersom det uppenbarligen inte finns några vetenskapliga fakta att stödja sig på.

Jo, men eftersom de efter det där tydligen - enligt artikeln - kommit med mått, så måste ju DENT beslutsunderlaget eller vad man kallar det finnas någonstans. Kan man tycka...

Annars har LST med stöd av djurskyddslagen alltså förelagt Strömsholm att bygga om hagar för miljonbelopp - med måttkrav som saknar lagstöd.

Och då kan det bli riktigt intressant..

Sen, jag vill tillägga att jag skulle tycka det var BRA om det kom minimimått, och gärna att de var större än 300 kvm/en sida minst 30 m. Jag som sagt bara är lite skeptisk till om de verkligen har bestämt om det eller bara 'dragit till' med ett mått. För om de bara drar till med 300 kvm - kommer det inte gagna hästarna i längden, för då går det att överklaga och överklaga och visa en video på Brunte där han står i sin frimärkshage, och sen får galoppera lös i ridhuset i 30 minuter - och man till punkt och pricka uppföljer lagen.

Nu ska ju Strömsholm - om inte de börjar ifrågasätta - bygga om sina hagar och dubbla markvolymen och det är ju kanonbra. Men det kommer ju ge en dominoeffekt - Flyinges hagar uppfyller heller inte kraven. (Djurens Rätt har anmält Flyinge tilL LST med men där har LST inte reagerat) och det finns säkerligen massor med anläggningar som inte gör det.

Visst vore det bra med nåt minimimått :) , men som det ser ut nu så verkar en hel del krav vara baserade på tyckande.
Kommer man med mått ska man också kunna visa upp väl underbyggda fakta, om det sedan gäller hagar, vatten, lampor eller fönster.
Definitionen på "tillsyn" är ju också väldigt subjektiv. Enligt kontrollanternas instruktioner betyder ju "tillsyn" "inspektion".

Översynen av Djurskyddslagen som skulle vara klar i maj i år har tydligen, ännu en gång, fått förlängt. Nu till november.

Det jag reagerar över är inte att hagar och sånt ev ska ha minimimått, utan att djurägare som följer både lagen och föreskrifterna ändå får nedslag och förelägganden därför att instuktionerna till inspektörerna är mer detaljerade och innhåller krav som man som djurägare inte hittar i första taget.

Man antar ju att om man följer lagen, föreskrifterna och dessutom SJV:s egna broschyrer till djurägare så borde man ha alla rätt.

Hej vad man bedrar sig!

Som en parentes vet jag ju då med mig att vad gäller katterna så bryter jag ju tydligen mot reglerna. De ska ju ha "tillsyn" 2ggr/dag. Inte farao inspekterar jag mina katter 2ggr/dag! Sitter de på pass för att jaga råttor är det inte säkert att de visar sig öht. Jag kan liksom inte beordra dem att inställa sig vid vald tidpunkt för mönstring :devil:

Som en parentes vet jag ju då med mig att vad gäller katterna så bryter jag ju tydligen mot reglerna. De ska ju ha "tillsyn" 2ggr/dag. Inte farao inspekterar jag mina katter 2ggr/dag! Sitter de på pass för att jaga råttor är det inte säkert att de visar sig öht. Jag kan liksom inte beordra dem att inställa sig vid vald tidpunkt för mönstring :devil:

Haha jag med. Mina stallkatter ser jag ibland inte ens en gång om dagen.
Men det diskuterade vi i en annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1076850&highlight=Behandlas+som+djurpl%E5gare och svaret jag fick då var att nej det behövs tydligen inte tillsyn två gånger dagligen om katten lever fritt ute och mår bra i övrigt :confused: En regel som då egentligen inte fyller någon funktion eller?

Senast ändrad:

Haha jag med. Mina stallkatter ser jag ibland inte ens en gång om dagen.
Men det diskuterade vi i en annan tråd och svaret jag fick då var att nej det behövs tydligen inte tillsyn två gånger dagligen om katten lever fritt ute och mår bra i övrigt :confused: En regel som då egentligen inte fyller någon funktion eller?

Blir det en gråzon då om katterna får välja om de vill vara inne eller ute? :angel:
Varken rena inne- eller utekatter? :D

T ex gammelkatten som vägrar att sticka nosen utanför dörren om det är dåligt väder (och blev sur på mig och bet mig i foten, när det regnade för tredje dan i rad :rofl: ). Han kan gå ut och vara ute flera dar på raken, för att sedan tillbringa en vecka inne...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka