jos försöker leka ridlärare...

Sv: jos försöker leka ridlärare...

skogsturer funkar tyvärr inte med den här ponnyn om han inte har sällskap. han har jättesvårt för att vara ensam... annars lät det väldigt bra.

Angående att säga INTE:
hjärnan kan inte registrera ordet "inte" - utan man får istället en bild av det felaktiga. T ex "du får inte dra hästen i munnen" - direkt får man en bild i huvudet av en häst som blir dragen i munnen.
Istället ska man säga det man vill få gjort, som "ha en mjuk kontakt med hästens mun", "skänkla hela tiden".

Liten parentes bara.

Till trådskaparen: du har fått massa bra tips, det jag tänkte på var att du får nog ta lite "en grej i taget", typ koncentrera dig på händerna en dag, annars blir det nog för mkt att tänka på.

När så små barn skall lära sig rida brukar jag ha sidepull på hästen, eller bara en grimma med tyglar i. Då gör det inte så mycket om det blir lite fel. Sedan kan man göra en knut på tyglen och låta barnet balansera upp sig själv med händerna i tygelläge utan att hålla i tyglarna och leda hästen själv.

Om inte hästen är snäll och lydig i grimma, utan bett, så är det kanske inte en häst en åttaåring skall rida. Både för hästen och barnets skull.

Hälsning Maja

När jag lärde min dotter rida kom jag på att enda sättet att få henne att verkligen lyssna och göra som jag ville var beröm. Om vi så höll på med träningen i kanske en timmes tid, så kunde man hitta små stunder (eller sekunder) som hon råkade göra rätt! Om jag lyckades att hålla inne mitt humör och inte säga så mycket om det som blev fel utan förstärkte det som var bra, då funkade nästa ridpass bättre också! :banana:
Bra tråd! Tror att många vana ryttare skulle behöva läsa och pröva det som står här! Många skulle nog börja förstå att de fortfarande har mycket kvar att lära, ;)

ja! bra idé! ska nog själv ta o rida honom med grimma så fort han kommer från betet så jag får se om det fortfarande går... han funkade bra med enbart grimma för fem år sen, efter det har jag nog inte prövat.. han typ byter temperament en gång om året så man vet aldrig riktigt hur han funkar.

hmm, jag kan ju tillägga att jag faktiskt berömmer henne jättemycket när hon gör rätt, men, i ärlighetens namn, drunknar det nog ändå i alla inten och måsten. ska försöka tänka bort de orden från min vokabulär.

jos skrev:
hmm, jag kan ju tillägga att jag faktiskt berömmer henne jättemycket när hon gör rätt, men, i ärlighetens namn, drunknar det nog ändå i alla inten och måsten. ska försöka tänka bort de orden från min vokabulär.

Ett tips: Tänk på vad du menar med "göra rätt". Ridning är ju toksvårt, massor att tänka på. Vad som är bra och rätt skiljer sig väldigt mycket från ekipage till ekipage. För en är bra/rätt att rida jämna fina skänkelvikningar med hästen eftergiven och på tygeln och träffa bokstäverna exakt. För en annan ryttare är det jättebra att rida ett varv på volten med hästen rättställd. Din lilla tjej gör säkert massor med saker som är bra utifrån hennes nivå. Hon kanske trampar ner hälen fint? Är snäll med hästen? Tittar dit hon ska? Anstränger sig och försöker göra som du säger? Listan kan göras hur lång som helst. Försök vara lite kreativ så hittar du nog mycket att berömma för.

I övrigt föreslår jag också att du tar hästen på lina. Men sätt fast en rem i sadeln! Det ger en extra trygghet och kan hjälpa henne att våga släppa tylarna. Dessutom kan du hjälpa till med drivningen om hon inte klarar den riktigt. Är din ponny lite okänslig eftersom du skriver att flickan glömmer att driva hela tiden? (Jag förstod inte den meningen riktigt.) Det kanske rent av är bättre att du hjälper henne med drivningen till en början. Det är svårt att driva effektivt och korrekt när man inte har så bra balans! Du vill säkert inte att hon börjar med ovanor som att sparka ponnyn i magen eller klämma med benen hela tiden.

Lycka till! Och som någon skrev: Du kommer säkert att bli flickans hjältinna! (Och det är ett stort ansvar... ;) )

Nu vet jag inte vad de andra i tråden skrivit..

men jag ger lite tips ändå..

8 åringen har svårt med en del saker ..mycket beroende på att de är i en utvecklingsfas som ställer till det lite för dem.
Och något man bör ha i åtanke är att fingermotoriken inte är fullt utvecklad på en 8åring muskelstyrkan är oxå låg.

några tips..

ju yngre barn ju större betydelse har ridläraren för dem.Ridläraren är en förebild.

Också barn har en vilja att prestera någonting.. prestation är en drivkraft. men barn har själv inte förmåga att dömma sin drivkraft..Driv därför aldrig barnen utöver deras förmåga och mognad.
var noga när du lägger upp träningen .. så den ger stimmulans och uppmuntran..
Barnet måste uppleva din kritik som nått positivt och är konstruktivt.

Man bör bygga upp självförtroendet hos barnen .. så de ändå känner att de"kan" någonting ,har kompitens .Barnens upplevelser i ridningen beror i stort sätt på omgiviningen. om de får positiva komentarer blir deras bild om sig själva positiv.. negativa kometarer ger negativ självbild..

Använd saker som barnen kan relatera till i sin ridning fär att göra det lättare för dem att förstå.. (tex ..en volt är rund som en ring)

Låte barnen få tid på sig.,.. låt dem prova sig fram en stund innan du rättar dem..när man sedan rättar gör det med positiv anda.Det handlar om att bygga upp barnets självförtroende..
tex.. be barnet att prova göra på ett vist vis.. och för minsta lilla framsteg.. beröm :)

Leka är otroligt bra.. men var alltid pedagogisk i lekarna..all idrott för barn ska vara LEK.
Humor och lek tar bort mycket av tvångskänslan och spänningarna hos de små..

"Träningspassen" ska vara roliga men för den skull inte odiciplinerade
mindre barn tröttnar fort. gör därför passen varierande.. träna inte samma sak för länge. en bra intruktör får barnen att tycka att de får lära sig nya spännande övningar hela tiden.

Ha inte överdrivna förväntningar på vad barnen ska klara av..De är trosts allt bara barn :idea:

Kordinationen hos barn är inte färdikutvecklad..
de kan inte som vi vuxna lika lätt jobba pararellt med kroppen.. eller göra två saker samtiding..(tex förhållande tygeltag på ytter/ledande på inner) vissa barn utvecklar dessa förmågot senare.. därför är det viktigt att se till det individuella barnets behov..

Att lära barn rida är en konst..
Men otroligt givande ;)

MVH/Q

majola skrev:
Är din ponny lite okänslig eftersom du skriver att flickan glömmer att driva hela tiden? (Jag förstod inte den meningen riktigt.)

han är en sån där 'smart' ponny som bara jobbar om han måste. när jag rider går han gärna framåt, men när hon rider slöar han så mycket som möjligt, bara för att han kan. sån har han alltid varit..

och jag ser att hon rider lite som jag gjorde i början på honom, när han var sex år och sjövild.. lutar sig framåt, händerna högt upp, driver inte...

jag hade dock ridit på ridskola i tre år och skött en shettis som jag red varje dag i ett år, så efter lite hjälp från min tränare kom jag tillbaka till rätt sits. och då red jag ju honom varje dag och tränade en gång i veckan, medan hon bara rider honom en gång/vecka eller ännu mer sällan + går på ridskola en gång i veckan, på ett ställe där ponnyerna enbart lyssnar på ridlärarens röst, så det är verkligen "åka häst".

så det är ju klart det var lättare för mig...

apropå sparka hästen i magen eller klämma med benen hela tiden, så tipsade jag sist hon red, när hon skrittade av honom, att man kan trycka med skänklarna i varje steg, så fick hon göra det så länge hon skrittade, för just då behövde hon inte tänka så mkt på händerna.

..det var nåt mer jag tänkte svara på, men det har jag glömt. bä.

om du menar bettlöst eller med grimma så har jag fått det tipset, och det låter skitbra. ska som sagt pröva det så fort han kommer tillbaks från betet.
menar du utan träns överhuvudtaget så kan jag säga att det är helt uteslutet, inte ens jag litar på honom så mycket. :)

Berätta varför hon ska göra som du säga. Varför hon inte ska vara hård i handen, hur hennes sits inverkar på hästen osv.
Bygg upp teorin först så hon förstår lite bättre hur hästar funkar, sedan kan du forsätta bygga på det.

Ett tips för att få henne att sitta rätt i sadeln: Ta bak hennes armbågar och sätt ett hårt hoppspö igenom. Varje gång hon faller framåt/kröker ryggen kommer spöt att göra ont på ryggen. Låt henne rida så ett helt pass, så kommer hon sitta rätt nästa gång...

Jag hade valt ut en eller två viktiga grejer, och hållt mig till det ett tag. Unga elever klarar inte av många instruktioner på en gång.

Och som flera andra sagt, skit i vad hon INTE ska göra, berätta bara vad hon SKA göra. Det är ju egentligen ointressant hur det inte ska gå till! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka