Jordrester i hösilagebal, farligt eller??

L

Loppa

Öppnade precis en ny hösilagebal. Alla balar har tills nu varit fina med ts 60 och proteinvärde på 33%.
Denna balen visade sig dock innehålla lite jordrester, då den troligen har stått på lera eller jord innan den blev plastad.

Undrar nu om detta är farligt? Kan det finnas botulismbakterier?:(
Skulle bli väldigt glad för sakkunniga svar!!!

Sv: Jordrester i hösilagebal, farligt eller??

Vad jag vet så finns risken för bot. bakterier i en sådan bal eftersom det är när man klipper vallen för nära marken som det kommer in jord i balen. Så jag skulle nog rekommendera dig att inte fodra med den balen.
Men det finns ju andra grejer som man kan checka också, som tex hur den luktar och hur det ser ut annars i balen.

Tack för ditt snabba svar!:bow: :)

För övrigt ser balen jättefin ut och luktar gott, men det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra?!!

Jag tror inte att man kan känna på lukten om det finns botulinbakterier i balen tyvärr... men är inte helt säker. Vet dock att OM hästen smittas av dessa bakterier så är dödligheten över 90 % så det låter farligt att chansa!

Du borde lägga tråden på foder istället - då får du säkert många fler svar av foderkunniga personer!!!

Nej, att känna på lukten om det finns bot. bakterier går nog inte men man kan ju känna om den luktar fräscht som en bal ska göra, gör den inte det, så är det ju säkerligen fel på den iaf!

Om ts halten är så hög som 60% och den dessutom luktar gott så är det nog egentligen ingen fara, men jag skulle ändå inte våga chansa.

Jag skulle inte använda balen.
Skulle vara rädd att botulismbakterier kommit med in i balen via jorden och sedan tillväxt och producerat gift i den syrefria miljön.
Man kan inte se eller lukta om balen innehåller boltulinum-gift.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 751
Senast: Lindon
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar