Jordbruksfastighet, dra av?

Att ha två får är inget bra för fåren, tre gör att de mår betydligt bättre.


Jag vet inte om du missat att det är ett nytt program från i år, där man ändrat reglerna.
Det där med "aktiv lantbrukare" ska tolkas mycket snävare.

Så det ska vara slut med trädor som får bidrag för.

Det där tror jag på när jag ser det. Och jag antar att du menar från nästa år nu?
 
Klippt från hemsidan jag länkade till förut:

"AKTIV LANTBRUKARE
Gårdsstödet ska från och med i år endast tilldelas de som definieras som aktiva lantbrukare. De verksamheter som inte kommer att få gårdsstöd framöver är företag och personer som driver flygplatser, järnvägar, vattenverk, fastighetsföretag eller permanenta sport- eller rekreationsanläggningar och som år 2014 fick mer än 5 000 euro i gårdsstöd."
 
Klippt från hemsidan jag länkade till förut:

"AKTIV LANTBRUKARE
Gårdsstödet ska från och med i år endast tilldelas de som definieras som aktiva lantbrukare. De verksamheter som inte kommer att få gårdsstöd framöver är företag och personer som driver flygplatser, järnvägar, vattenverk, fastighetsföretag eller permanenta sport- eller rekreationsanläggningar och som år 2014 fick mer än 5 000 euro i gårdsstöd."

När jag var på informationsmöte i våras, fick jag den uppfattningen, att i varje fall att de där som låser in jordbruksmark, genom att ha några (misskötta) trädor, inte längre skulle räknas som aktiva jordbrukare.

Att få 5000 euro i stöd, är inte så väldigt svårt. Det får vi.

Men är aktiva jordbrukare.
 
När jag var på informationsmöte i våras, fick jag den uppfattningen, att i varje fall att de där som låser in jordbruksmark, genom att ha några (misskötta) trädor, inte längre skulle räknas som aktiva jordbrukare.

Att få 5000 euro i stöd, är inte så väldigt svårt. Det får vi.

Men är aktiva jordbrukare.

Vi får också betydligt mer. Jag är aktiv jordbrukare och på det här kontoret runt mig sitter ca 30 stycken konsulter på LRF Konsult. Och du har fel :).

Det handlar, som jag länkat till flera gånger, om t ex flygplatser. Man hade på förslag att detta skulle gälla även hästanläggningar, och det gör det i viss mån (de som har över 5000 euro och DET är inte så många) men jag är osäker på om det finns relevanta fall i Sverige. Man gjorde HELT om den tolkningen.

Däremot är det högre krav på skötsel av marken, där har du rätt. Men i ärlighetens namn så kommer nog stödet vara borta helt innan det kommer finnas krav om spannmålsodling eller hållande av produktionsdjur. Helt enkelt - icke aktuellt.

Däremot finns en öppning för hästar som betesdjur i det förslag som ligger för kompensationsstöd inför 2016. Så det kan till och med bli bättre för oss som delvis har hästar på jordbruket.
 
Vi får också betydligt mer. Jag är aktiv jordbrukare och på det här kontoret runt mig sitter ca 30 stycken konsulter på LRF Konsult. Och du har fel :).

Det handlar, som jag länkat till flera gånger, om t ex flygplatser. Man hade på förslag att detta skulle gälla även hästanläggningar, och det gör det i viss mån (de som har över 5000 euro och DET är inte så många) men jag är osäker på om det finns relevanta fall i Sverige. Man gjorde HELT om den tolkningen.

Däremot är det högre krav på skötsel av marken, där har du rätt. Men i ärlighetens namn så kommer nog stödet vara borta helt innan det kommer finnas krav om spannmålsodling eller hållande av produktionsdjur. Helt enkelt - icke aktuellt.

Däremot finns en öppning för hästar som betesdjur i det förslag som ligger för kompensationsstöd inför 2016. Så det kan till och med bli bättre för oss som delvis har hästar på jordbruket.

Så då "hotade" bara LST på mötena, eller vad det otydligt hur det skulle vara kanske?

Personligen tycker jag illa om de som har några gärden i träda, pliktskyldigast putsar och använder gården som sommarstuga, ska kunna få bidrag. Särskilt som de inte vill arrendera ut marken till någon som vill bruka den på riktigt. Jag har svårt att se dessa som aktiva lantbrukare.

Det finns åtminstone en ung familj här i byn, som startar ett lantbruk, och har svårt att hitta (bra) jord att arrendera, och att samtidigt bra jord ligger i evighetsträda.

Om häst ska räknas som betesdjur, så vore det väldigt, väldigt bra för mig. Jag har för att jag sett någonstans i LRF:s papper att man försöker få definitionen på djurenhet avseende får ändrad också, skulle också gynna mig.

Jag får inget kompensationsstöd i år, eftersom jag har för få djurenheter. Jag har för få får, och kan inte öka så mycket (dubblera besättningen), för då räcker inte bete och foder, så länge jag har så pass många hästar.
Räknas hästarna, ja då kommer allt i ett nytt läge...
 
Så då "hotade" bara LST på mötena, eller vad det otydligt hur det skulle vara kanske?

Det var väldigt otydligt och ändrades flera gånger - jag pratade senast i fredags med ansvarig på vår LST och det är fortfarande mycket otydligt och oklart kring årets stöd. Mycket tveksamt när de hinner med utbetalningarna.
 
Är det ok om jag lånar tråden?
Är det alltså så att man kan dra av momsen på underhåll och byggnationer på gården som är avsedda för lantbruksdjur och traktorer? Även om man inte har ett registrerat företag? Vi ska ha djur för självhushåll och bevarandeavel (kaniner, getter, höns och bin). Kan vi dra av momsen för det vi bygger i syfte att inhysa dessa? Även om vi inte har ngt företag?
 
Är det ok om jag lånar tråden?
Är det alltså så att man kan dra av momsen på underhåll och byggnationer på gården som är avsedda för lantbruksdjur och traktorer? Även om man inte har ett registrerat företag? Vi ska ha djur för självhushåll och bevarandeavel (kaniner, getter, höns och bin). Kan vi dra av momsen för det vi bygger i syfte att inhysa dessa? Även om vi inte har ngt företag?

Är det jordbruksfastighet så har du per automatik företag.
 
Är det ok om jag lånar tråden?
Är det alltså så att man kan dra av momsen på underhåll och byggnationer på gården som är avsedda för lantbruksdjur och traktorer? Även om man inte har ett registrerat företag? Vi ska ha djur för självhushåll och bevarandeavel (kaniner, getter, höns och bin). Kan vi dra av momsen för det vi bygger i syfte att inhysa dessa? Även om vi inte har ngt företag?

Om du har en "jordbruksfastighet" (kod 120), så är det bara att momsregistrera sig. Du är skyldig att deklarera inkomster och utgifter om du har några, som berör näringen på fastigheten.

Jordbruksfastigheten är så att säga ett företag i sig. Det är liksom meningen att odla, föda upp djur eller avverka i skogen för att sälja.
 
Korrekt. Sen vet jag inte hur SKV resonerar.
Nej, det kan ju vara så att de anser att det är ett slags inkomst att inte behöva köpa lika mycket mat.

Men momsen ska det ju gå att få tillbaka; däremot andra avdrag (för investeringar i jordbruksfastigheten) ska om jag förstått saken rätt kvittas mot inkomster från jordbruket.
Man får inte kvitta avdrag för jordbruket mot inkomst av lön från "annat jobb".
 
Nej, det kan ju vara så att de anser att det är ett slags inkomst att inte behöva köpa lika mycket mat.

Men momsen ska det ju gå att få tillbaka; däremot andra avdrag (för investeringar i jordbruksfastigheten) ska om jag förstått saken rätt kvittas mot inkomster från jordbruket.
Man får inte kvitta avdrag för jordbruket mot inkomst av lön från "annat jobb".
Så i mitt fall kan jag inte göra avdrag på sånt som jag köper för mina lantbruksdjur? Eftersom att jag inte har någon "inkomst i firman"? Jag kommer visserligen att sälja en och annan kanin, höna, killing och kanske lite honung ibland. Men det kan bli 0 kr ena året och ett par hundra andra året. Räcker det? Jag hoppas fö också kunna få gårdsstöd för några ha betesmark som jag har. Om det nu räknas som inkomst.
 
Så i mitt fall kan jag inte göra avdrag på sånt som jag köper för mina lantbruksdjur? Eftersom att jag inte har någon "inkomst i firman"? Jag kommer visserligen att sälja en och annan kanin, höna, killing och kanske lite honung ibland. Men det kan bli 0 kr ena året och ett par hundra andra året. Räcker det? Jag hoppas fö också kunna få gårdsstöd för några ha betesmark som jag har. Om det nu räknas som inkomst.

Momsen kan du alltid dra av. I övrigt, nej, det finns ju inget att dra från. Däremot måste du, om du ska göra allt rätt, ta upp det du använder i hushållet som eget uttag. Därigenom skattar du för det (och då är det ju bra att ha lite kostnader, vilket man i princip alltid har).
 
Jag har funderat på får, av den anledningen ja.. Min tanke har varit att skaffa några som kan gå i vinterhagen (tänkt mig att göra ett "paddock paradise" och att fåren får gå där när hästarna är släppta på bete). Jag vet inte om det hjälper mot parasitangreppen om man tänkt göra på det viset? Jag har även försökt att söka på hur många får lagen säger att man måste ha, har inte hittat något. Kräver gårdsstöd visst många? Jag skulle helst vilja ha två st bara... För att verkligen veta att all mark räcker och att alla djur kan få kvalitativa liv! :)

Osäker på hur mycket mark det blir i slutändan då det totalt blir runt 5ha..
Det är inte bra att bara ha två får då de mår bäst i grupp, så ska nog helst minst vara 4individer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp