Jordanalys

Ajabaja

Trådstartare
Jag tänkte göra en analys på sommarbetet. Kan jag göra den redan nu? Hur tar jag den? Vart skickar jag den? Vad ska jag tänka på? Hur länge "håller" den? Alltså hur ofta behöver jag göra en jordanalys för att ha ett hum om hur mineralerna ser ut? Betet är ett naturbete som aldrig blivit gödslat eller skött mer än mockat ibland. Ca 3-4hektar, 1/4-1/5 är skog med tall och berg.

Sv: Jordanalys

Vilka mineral som jordmånen innehåller beror till stor del av vilken jordart som finns på ditt bete. Den kan variera och är inte beroende av vilka växter som växer på ditt bete. Däremot kan växtligheten variera beroende på vilken jordart det är.
SGU (Sveriges geologiska undersökning) har en karttjänst där du grovt kan se vilka jordarter som dominerar ditt bete. Du behöver bara zooma in till där du bor.

Summa sumarum för att veta vilka mineral som betet innehåller bör du i första hand analysera det hästarna äter, dvs växterna. Om du har koll på vilka växter som finns så går det säkert att luska ut vilka näringsämnen och mineral som de tar upp genom att leta i litteraturen, om det inte finns någon bra sammanställning någonstans, men det vet jag faktiskt inte.

Jag tänkte göra en analys på sommarbetet. Kan jag göra den redan nu? Hur tar jag den? Vart skickar jag den? Vad ska jag tänka på? Hur länge "håller" den? Alltså hur ofta behöver jag göra en jordanalys för att ha ett hum om hur mineralerna ser ut? Betet är ett naturbete som aldrig blivit gödslat eller skött mer än mockat ibland. Ca 3-4hektar, 1/4-1/5 är skog med tall och berg.

En jordanalys är egentligen inte så intressant. Det som är intressant för hästen är mineralinnehållet i växterna den äter och detta är inte samma sak som mineralinnehållet i jorden. Olika växter tar upp olika mängder av olika mineraler.

Om man vill veta vilka mineraler hästen får i sig så är det bättre att ta prov på växterna. Du kan kolla på någon av de svenska analysföretagens hemsidor om de gör analys på betesgräs. Om inte så kan du skicka provet till USA (det blir dessutom mycket billigare). Här hittar du lite information:

http://www.equi-analytical.com/TakingASample/TakingAPastureSample.pdf

Jag tror analysen heter markkartering, och den är ganska dyr. Inte speciellt lönsamt för hobbymänniskan. Snarare är det väl jordbrukare som har mest nytta av analysen.

en ganska enkel regel på just bete med hästar är att. så länge det växer och så länge hästen håller sitt hull så får den i sig det den ska inkls mineraler. Skulle dina marker ha allvarlig mineralbrist, då skulle det inte växa så bra heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama