Jord i torrhö ??

gylle

Trådstartare
För mig som mest fodrar med hösilage så är jord = kassera direkt, vilket också var min reaktion ang ett antal balar torrhö som fått jordinblandning pga mullvaderna levt rövare i en svacka. Det området pressades separat och märktes ut för det måste ju ändå bort från fältet.

Hamnade i en diskussion idag där jag berättade att jag hade ett antal balar som var förstörda pga jord och denna som är mer van vid torrhö än jag menade på att det behöver du inte slänga spelar ingen roll om det är jord i torrhö det sorterar de själv bort.

Känns inte alls rätt för mig som är pedant med hästarnas foder men jag kanske överdriver iom att jord i hösilage är big no no pga botulism risken. Så hur "farligt" är jord i torrhö ?

Sv: Jord i torrhö ??

Botulismbakterier finns ju finnas i både jord och döda djur så jag kan aldrig tänka mig att det är bra i hö heller.

Jordklumparna torkar ju dessutom långsammare än höt på slag så jag har svårt att se att det blir speciellt bra hygieniskt med jordinblandning i höbalarna.Risken för mögel och bakterier måste ju vara långt större?

Det handlar inte om jordklumpar utan om jord som dammat upp över höet vid vändningarna alltså helt flyktig jord den var helt torr redan från start och det var väl därför det rök upp så förbaskat när man vände och fick tag i mullvadshögarna. Vi hade ökentorrt i marken här i samband med skörden. Så någon fuktig jord handlar det inte om.
Botulism kan inte utveckla toxiner i torrare miljö än ca 70% ts därför lär den biten inte vara någon risk.
Jag har ju inte öppnat upp någon av dessa balar så har ingen aning om hur pass nerskitat med jord det är efter att ha gått igenom pressen iom att jag tänkt kassera det. Kanske att det separerar sig om man skakar upp det ordentligt tex ute i hagen funderar inte ens på att använda det inne som enda hö utan då möjligen som extra käk väl uppryst ute i hagen OM det inte är någon fara att fodra med det. Men känner mig fortfarande högst tveksam.

Har du fått något bra svar på jord i hö som du beskriver? Har också råkat ut för det. Jord som dammar och är flyktigt, det känns som om man kan skaka av det ute, men, jag är också tveksam till det. Hur gick det för dig? Är det riskfritt att låta hästar äta av det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka