Micks

Trådstartare
Ja, så har man kommit in lite i isis-världen och blir mer och mer nyfiken på medryttarhästen!

Jag satt och diskuterade med en vän angående hans namn och undrar vad det egentligen betyder: Jon Messi.
Vi hade våra funderingar på om det kanske är en omskrivning av Jónsmess, som enligt en sajt ska betyda "Midsommar".

Någon som vet?

Om någon har mer information om själva hästen så skulle det vara jätteroligt!
Det jag vet är att han är importerad från island, har gått som turhäst i Uddevalla på... sa hon Skansen någonting???
Och på hans lilla boxtalva står detta att läsa:

img_0290_73811891.jpg

Skulle bli väldigt glad om någon har något att säga om min "gullegris" :D

img_0751_88866343.jpg

img_0758_88867130.jpg

img_0764_88867746.jpg

Han ser inte något vidare munter ut på bilderna, men får nog skylla på tråkigt väder och dålig tajming med kameran! :grin: ;)

Sv: Jon Messi

Kan ju tillägga att jag misshandlat Google med diverse olika sök-kombinationer... och google is not my friend :mad:

Det finns inte så mycket info om honom. Han är ju dessutom till åren.
Enligt World Fengur är han registrerad som IS1986145100 - Jón Messi frá Brjánslæk 1.
Ingen bedöming, inga avkommor, ingen BLUP uträknad.
Finns liksom inte så mycket.

/Malin

Nej, men på Island får de heta lite vad som helst. Det är Sverige som är lite PK.

/Malin

Jag har ingen aning om huruvida det är isländskt eller inte, men jag vet att han är född på och importerad från island ;)

Om det inte är isländskt, vet du vad det är istället? Vad tror du om min tolkning i första inlägget? :)

Det finns inte så mycket info om honom. Han är ju dessutom till åren.
Enligt World Fengur är han registrerad som IS1986145100 - Jón Messi frá Brjánslæk 1.
Ingen bedöming, inga avkommor, ingen BLUP uträknad.
Finns liksom inte så mycket.

/Malin

Jo Hraffe som FFF :D

det kan vara att uppfödaren har döp hästen efter nån person eller så.. på island får dom döpa hästarna till vad dom vill.. det finns tom en häst som heter dolly parton.. annars är ju messi en fotbolls spelare.. han kanske hade nån släkting som va känd förr?

PÅ Island får de döpa hästarna som de vill, till vad de vill. Men jag tror det skärpts till också på Island nu, reglerna till namngivning.

Haha! Där ser man... Jag har aldrig ens varit inne i tankebanorna att det skulle finnas några sådana regler över huvud taget! :D

/Micks som hoppas på bättre väder till helgen när småsyrrorna ska få träffa Jonni...

tja du säg det.. jag skule iallfall inte vilja ha en ;) satt o kollade runt på world fengur när jag letade namn till mitt föl o hittade massor med konstiga namn! bla då dolly parton.. o även flera hästar som heter Mamma frá ***** oxå ett kul namn.. ler det finns även en hopphäst här i kungsbacka (har ju dock inte samma regler) som heter ewy karlsson.. *ler* pga att uppfödaren skrev fel i registreringen.. :D

Nej, men på Island får de heta lite vad som helst. Det är Sverige som är lite PK.

/Malin

De håller faktiskt att ändra det på Island. Så Island ska också försöka bli PK. Vi får se hur det blir....

Till TS
Jón är nog Islands vanligaste namn, så det är inte jättekonstigt att hästen heter. Däremot Messi har jag inte hört, så det lär inte vara så vanligt, men finns säkert. Det där med två namn är jättevanligt på humana islänningar, men det är sällan hästar får det.
Jag tror dock att vi kan utesluta helt att hästen har något med Jónsmessa att göra. Det är nog bara en slump att det låter lite likt.

Liknande trådar

Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka