Jogga med hund?

HeddaVovven

Trådstartare
Någon som har synpunkter på detta?

Jag har en valp-unghund på åtta månader. När tror ni att det är ok för henne att följa med på kortare joggingturer i långsamt tempo? Obs, jag är ganska otränad :o så det rör sig inte om några längre turer utan kanske ca 20 min i början. Tror ni det är ok om hunden följer med på detta? Eller ska jag vänta ett par månader till?
 
Sv: Jogga med hund?

Beror lite på vad för ras det handlar om?

Vart tänkte du springa på för underlag, jag skulle rekomendera att inte springa på asfalt utan i sådantfall på preparerade slingor typ elljusspåret.

Men bäst vore om du friröntgade henne först innan du gav dig i kast med joggingturer ..
 
Sv: Jogga med hund?

Det är en tollare, hade väl tänkt att i så fall springa på grusvägar i skogen... Men som du säger, det är kanske bäst att röntga först. Tack för ditt svar!
 
Sv: Jogga med hund?

Hm. Har inte sällskapshunderiet gått snett om man måste röntga hunden innan den får jogga 20 minuter? Vi röntgar ju inte våra barn innan de har skolgympa eller börjar spela fotboll.
 
Sv: Jogga med hund?

Monton rörelse på stumt underlag skulle jag definitivt inte likna vid skolgymnastik ..

Men är det 20 min lugn jogging på preparerat och bra underlag och man har koll på hundens anlag för ev hd el ad så ser jag inte något fel med det...
 
Sv: Jogga med hund?

Nej, alltså jag förstår vad du menar. Om jag får hem den valp jag väntar på ska den också röntgas, men jag slogs av hur olika vi ser på hund nu och för kanske 50 år sedan. Även mellan storstad/sällskapshund och landsbygd/användningshund. Även mellan hund och häst. Häst använder man tills den blir halt, då kollar man varför den blev halt. Att förebygga är självklart inte fel, men det vore skrämmande siffror för aveln om merparten av våra hundar behövde röntgas innan de användes.
 
Sv: Jogga med hund?

en så liten och nätt ras borde det inte vara några problem att sätta igång redan nu med. spring på så mjukt underlag som möjligt, inte så fort och variera mellan gång och löpning om du är orolig. har den så dåliga höfter att den inte klarar att springa 2-3 km lär den ändå inte bli långlivad. men över 5-10 km kan du kanske vänta med tills den är röntgad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 782
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Evve
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp