C

Curtice

Hej!

Jag har inte varit någon westernryttare, men lite nyfiken alltid.
Jag är nyfiken på joggen, tycker det ser så mysigt ut. Kan man lära alla hästar det? Hur? Tränare osv förstår jag ju. Men vill gärna veta lite mer om jog. Ser ju ut som något mellan skritt och trav?

:) Tack på förhand.

Sv: Jog

Hästen måste ha muskler och balans nog att bära sig i riktigt långsam Jog, det är det som är kruxet. Alla hästar kan jogga. Men han inte hästen muskler nog att bära sig, då kommer den att bryta av. Några heta träningstips vet jag inte om jag kan komma med, direkt.. Ta hjälp av en duktig tränare.

hej klart man kan lära alla hästar att jogga.. lärde min connemara ponny att jogga sedan dess kan hon nästan inget annat..så träna på bara:)

jog är en långsam trav. jogen ska vara långsam med en svepande och markbunden rörelse. Precis som i traven är jogen tvåtaktig. För att joggen ska vara en BRA jog ska hästen ha en otrolig styrka, den måste jobba under sig lika bra som i traven, men eftersom joggen går mycket långsamare måste hästen vila mer på varje ben, vilket gör att det blir jobbigare.
Det finns säkert hur många övningar som helst man kan göra för att träna fram jogen, MEN det hela handlar om som i vilken annan gångart som helst, att man MÅSTE DRIVA in hästen i en långsam gångart. om man bromsar in hästen till "jog" tappar hästen all drivning och man får då en häst som går på bogarna och även oftast väldigt orent taktmässigt.

Mitt Halvblod med stora gångarter går i enligt mina ögon "perfekt" jog, inga överdrivna knärörelser, jämnt och fint osv. mest har det med styrkan att göra för att kunna få en bra jog

så det går, man måste bara ha en häst med gas så den inte släpar benen i marken..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 778
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka