Jodopaxets vara eller icke vara??

Sv: Jodopaxets vara eller icke vara??

Finns inget bättre än jodopax omslag vid lymfangit.

Min åsikt då alltså.

Jag tillhör det gamla gardet som använt Jodopax i åratal utan några negativa effekter alls. Så länge det funkar bra kommer jag att använda det. Jag tvättar sår med utspädd jodopax och låter såret vara öppet om det går. Sitter det dumt till eller om svullnad uppstår får hästen stå med jodopaxomslag över natten.
Tvättar även sår med lactacydtvål ibland. Det är ingen skillnad på läkningsprosessen.
Tycker inte du ska vara rädd för att använda jodopax.

Nu kommer jag inte kunna sova inatt!!!! Hästen har jodopaxomslag på sig. Brännskador!? Ånej, inget mer jodopax. Cancerframkallande? jag använder aldrig handskar. Usch, verkar inte alls bra.

Ja det vore kanske bra med någon antibiotika. Går det bara att ringa veterinären och få receptet utskrivet eller måste denne komma och titta?

Var inte orolig. Jag har gjort jodopaxomslag sedan 70 talet både på ridskolehästar och på egna hästar. Jag har aldrig sett ett hästben med brännskador efter ett sådant omslag. Min gissning är att de inte blandat jodopaxen rätt om den har bränt.

Jag är också uppvuxen med Jodopax till alla sår, men när jag hade veterinär ute till ett sår så ansåg han att Jodopax är vävnadsretande och bör inte användas till färska sår. Däremot om ett gammalt sår blir infekterat så kan det vara läge för Jodopax. Vet rekommenderar vatten och mild tvål, typ Lactacyd. Klorhexidin ska var snällare mot sår än Jodopax och kan också användas.
Jag gissar att det är inte är så svart eller vitt: om man späder ut Jodopax "tillräckligt" så borde det inte ställa till med något, då väl många har använt utspädd Jodopax till sår utan att få problem. Men å andra sidan så verkar inte Jodopax förbättra något heller på färska sår, så jag har slutat använda Jodopax.

Jodopaxet måste vara riktigt utspätt. När min häst hade lymfangit i höstas sa vetrinären att jag skulle sätta på jopaxbandage men inte mer än två nätter annars blev det för starkt för huden.

Finns en salva som heter Socatyl (stavning?) Den är kanon att smörja på sår. Såret torkar upp och slavan stannar kvar som ett skydd mot flugor och smuts. Oväderlig på sommaren på sår.

samma här ..har använt jodopax i 25 år och aldrig någonsin sett en blistringskada pga jodopax.jag har vid två tillfällen använt jodopax en längre tid .den ena var en sparkskada och den andra var lynfangit där hästarna fick stå med jodspritssomslag på nätterna och då inte ens "öppna" bandage utan plastade.Och inte ens då blev det blistringskador.Hästarna blev friska från sina skador dessutom.

Precis! Det är ju det som har varit uppe till diskussion på senaste tiden bland veterinärer. Tydligen så använder folk alldeles för stark lösning av jodopaxen och läser inte på flaskan hur doseringen skall vara. Med för stark lösning så blir det till mer skada än nytta.

TS: Jag håller med de andra. Tvätta med alsol och spraya med blåspray. Blåsprayen är suveränt bra på sår! Torkar ut otroligt snabbt om man använder morgon och kväll.

TS: Jag håller med de andra. Tvätta med alsol och spraya med blåspray. Blåsprayen är suveränt bra på sår! Torkar ut otroligt snabbt om man använder morgon och kväll.

Blåspray i all sin ära.... men om man har en vit häst.... :(:rofl: Inte kul!

Åhhn nån mer än jag som prisar såpan!:bow:
Faktum är att det gjorts studier på detta, sår rengjorda med såpa läkte bättre/fortare än sår rengjorda med andra preparat!

Min häst hade mugg upp t knäna förra vintern, jag såpade in rejält och sköljde sedan bara bort överflödet av såpan. Vips så var muggen borta!
Ser jag minsta tendens till mugg idag så gör jag samma sak, och det räcker då med en gång!!

jodopax är inte på något sätt farligt för hästen, förr användes det flitigt även på människor.
men det många veterinärer äntligen börjar inse är att det finns bätte metoder, innom männsklig vård så har det ju forskats betydligt mer än innom häst vård och man har tagit fram bättre preparat. men nu börjar forkningen och nya rön även nå hästvården.
själv använder jag aldrig jodopax, men jag ser inget fel i att använda det, men det finns annat som har bättre effekt.

angående väteproxid så ska det användas med försiktighet, det är starkt!
alsolsprit är väldigt uttorkande och man bör inte använda det för många dagar i sträck, då blir huden väldigt skör och torr.
Klorhexidinsprit är mindre uttorkande, och om man dessutom använder klorhexidinlösning så är det ännu mer skonsamt för huden

Ok vad bra, du kan nog sova lungt i natt TS. Är i alla fall lite anti mot Jod. Min veterinär sa att "Bara man inte gör ett jodomslag..."

I vilken spädning menar din veterinär att jodopax ger brännskador/inte är lämpligt?

*kl*

Så summa sumarum är alltså att jodopax inte är skadligt om man är försiktig och späder det ordentligt och att det inte alltid är lämpligt att använda till alla sår. :)

Hursom så slutar jag med jodopaxomslaget från och med idag. Tvättar såret och har på aloe vera spray.

Jodopax användes flitigt inom läkarvården förr i tiden men forskning visar att jodopaxen tar död även på de nya cellerna som bildas.

Jag tvättar sår med vatten och såpa alternativt klorhexidin. Enda gången jag använt jodopax är vid hovböld.

Vissa sår som sitter på utsatt ställe (ben oftast) har vi liknande skavsårsplåster som kan sitta upp till en vecka. Det är som extra hud och ger rätt miljö för att skynda på läkningsprocessen. Vi har ytterligare omslag gjort av alger som är bra för "blöta" sår (dvs svallkött).

Det är toppen med en läkarmor!

Senast ändrad:

Hej! Jag har slutat att använda jedopax nästan helt då vet säger att typ några blodkroppar som läker såret förstörs typ.. istället använder jag tvål och rent vatten för det mesta. ibland väteperoxid eller asolsprit.

Jodopax skall endast användas på kraftigt infekterade sår. då kan de användas som du säger, som tex ett omslag, för att "dra ut" infektionen.
i övrigt så ska man vara försiktig med att använda då det bränner sönder sårkanter och vävnader och därmed hindrar läkeprocessen.

koksaltlösning samt alsolsprit rekommenderas av de flesta veterinärer när det gäller allmän sårtvätt där man vill desificera effektivt men utan att skada läknings processen..

Lactacydtvål och ljummet vatten räcker långt.

Jag använder SÄLLAN jodopax eller annat. Men så är jag förskonad från mkt småsår också.

Jodopax är ett desinfektionsmedel och det dödar bakterier, både bra och dåliga bakterier. Så fungerar de flesta desinfektionsmedel. Det som jag däremot har hört om jodopax är att joden stannar kvar i såret längre än andra desinfektionsmedel. Därför rekomenderar jag väteperoxid eller klorhexedin istället.

Liknande trådar

Hästvård För 2 veckor sen exploderade Chilis lilla, lilla muggkrusta som hon har haft i över 3 månader och täckte plötsligt hela karleden...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 480
Senast: Madicken
·
Hästvård jag vet att det används ganska flitigt hos många hästägare, men hur bra är det egentligen? Jag kikade igenom lite små egna "arbeten" jag...
Svar
5
· Visningar
3 841
Senast: Congeria
·
Hästvård jag har en undran ... jag har hört att Jodopax inte är bra för sårtvätt? ( eller vad det var?) men varför är det inte bra? när är det...
Svar
15
· Visningar
4 214
Senast: mirona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka