Jodopaxets vara eller icke vara??

Estivuz

Trådstartare
De senaste två veckorna har hästen kommit in från hagen med nya sår varje dag. Det började med en spark på bakbenet som resulterade i kraftig lymfangit.
Häromdagen kom han in med ett sår på insidan av frambenet, ovanför knät, cirka 15cm långt och 1 cm brett. Dock inte djupt.
Han har svullnat upp vädligt i knäet, stallchefen rekkomenderade jodopaxomslag om nätterna så det har jag kört med nu i tre dagar...

Men jag har hört från veterinärer att de "nyaste rönen" är att man inte alls ska använda jodopax. Nu vet jag inte riktigt anledningen men jag har hört att jodpaxen dödar bakterier jättebra men också dödar det som är bra.. Såren får svårt att läka osv.
Sen har jag hört att man absolut inte ska använda jodopax att tvätta öppa sår med.

Hursomhelst så har jag bara jodopax och hibiscrub i stallapoteket för tillfället. Vad finns det för andra bra bakteriedödande sårtvätt??
Hur är det med väteperoxid? Är det samma där att det dödar de bra bakterierna också? Ser ju väldigt frätande ut när det blir sådär vitt :crazy:

Så frågan är vad använder ni för att tvätta sår?
Hästen får väldigt lätt lymfangit så jag vill verkligen hålla rent.
Har ni tips på andra bra antiseptiska salvor och sådant man kan använda?

Sv: Jodopaxets vara eller icke vara??

Blåspray och silvertejp!
Inte pilla för mycket. Ruvor är bra så länge där inte är skit under.

Blåspray och silvertejp!
Inte pilla för mycket. Ruvor är bra så länge där inte är skit under.

Blåspray har jag faktiskt! :) Två flaskor till och med. Inte använt det så mkt dock, är det bra? Dödar det bakterierna?
Ruvor tar jag inte bort, isåfall bara på småsor om det är skitigt. Det här såret han har på knäet är ju ganska stort.

Jag vill få knät att läka fint, tänkte köpa sån där aloe Vera spray och ha på som jag tycker är super! Men jag vet inte hur bakteriedödande den är?

Använd Jodopax när det är nytt, för att ta kål på eventuella bakterier som du inte vet finns där. Sedan tycker inte jag du ska använda det mer om det inte ser infekterat ut. Jod hämmar precis som du skrev sårläkningen. Det är också cancerframkallande så använd handskar!

Jodopaxomslag säger min veterinär är rena rama misshandeln! Det kan bli brännskador.

Jag tycker du ska prata med din veterinär och få en antibiotikasalva utskriven, spruta ut den på en kompress och gör ett omslag av det i stället. Efter att du tvättat rent med bara Natriumklorid.

Jaja! Lite tips från mig bara! Lycka till!

Och du! Om det blir svallkött i mitten kan du smörja på med Lotagen salva, men BARA där svallköttet är så det inte kommer på det som ska läka.

Jag tycker att om man väl har börjat med jodopax så får hästen lymfangit av minsta småsår.
Jag tvättar/ skurar med tvål/ såpa o sätter på alsolspritbandage om jag vill göra det riktigt rent.
har ej haft lymfangit pga sår- på många år nu.

Använd Jodopax när det är nytt, för att ta kål på eventuella bakterier som du inte vet finns där. Sedan tycker inte jag du ska använda det mer om det inte ser infekterat ut. Jod hämmar precis som du skrev sårläkningen. Det är också cancerframkallande så använd handskar!

Jodopaxomslag säger min veterinär är rena rama misshandeln! Det kan bli brännskador.

Jag tycker du ska prata med din veterinär och få en antibiotikasalva utskriven, spruta ut den på en kompress och gör ett omslag av det i stället. Efter att du tvättat rent med bara Natriumklorid.

Jaja! Lite tips från mig bara! Lycka till!

Och du! Om det blir svallkött i mitten kan du smörja på med Lotagen salva, men BARA där svallköttet är så det inte kommer på det som ska läka.

Nu kommer jag inte kunna sova inatt!!!! Hästen har jodopaxomslag på sig. Brännskador!? Ånej, inget mer jodopax. Cancerframkallande? jag använder aldrig handskar. Usch, verkar inte alls bra.

Ja det vore kanske bra med någon antibiotika. Går det bara att ringa veterinären och få receptet utskrivet eller måste denne komma och titta?

Jag tycker att om man väl har börjat med jodopax så får hästen lymfangit av minsta småsår.
Jag tvättar/ skurar med tvål/ såpa o sätter på alsolspritbandage om jag vill göra det riktigt rent.
har ej haft lymfangit pga sår- på många år nu.

Fast jag har hört att man INTE ska ha alsolsprit eftersom det kan bli brännskador, huden flagnar osv. Tror mig ha läst det i någon tråd här på buke också..

Nu kommer jag inte kunna sova inatt!!!! Hästen har jodopaxomslag på sig. Brännskador!? Ånej, inget mer jodopax. Cancerframkallande? jag använder aldrig handskar. Usch, verkar inte alls bra.

Ja det vore kanske bra med någon antibiotika. Går det bara att ringa veterinären och få receptet utskrivet eller måste denne komma och titta?

Har en häst som blev påkörd i går kväll :( och fick sy hela insidan ett knä, det var då han sa det om jodopaxet. Jaja det är ingen fara att ha jodopax på fingrarna en gång och inte två heller, men inget man bör ha regelbundet. Tycker såret låter ganska stort och fult enligt din beskrivning så det kan ju vara bra med en antibiotikasalva. Jo snarare du "tar" bakterierna i såret desto svagare antibiotika behöver du. Men jag kan inte bedöma om det behövs då jag inte sett såret. Du ska se hur min häst ser ut... snyft! Och det är inte bara sår på framknät kan jag säga...

Fast jag har hört att man INTE ska ha alsolsprit eftersom det kan bli brännskador, huden flagnar osv. Tror mig ha läst det i någon tråd här på buke också..

Ja sprit är ju uttorkande och såret behöver hållas fuktigt för att läka bäst. Om jag hade ett irriterat sår så skulle jag hellre ta alsolLÖSNING och tvätta rent med.

Brännskador blir det först om jodopaxen inte är rätt utspädd för ändamålet..

Ok vad bra, du kan nog sova lungt i natt TS. Är i alla fall lite anti mot Jod. Min veterinär sa att "Bara man inte gör ett jodomslag..."

Ok vad bra, du kan nog sova lungt i natt TS. Är i alla fall lite anti mot Jod. Min veterinär sa att "Bara man inte gör ett jodomslag..."

Jo det var ju därför jag startade tråden, är lite skeptiskt till jod...

Okej, då hoppas jag att han överlever tills imorgon med omslaget. Sen blir det aldrig mer något jodopaxompslag på min häst!!
Ska ringa vet imorgon och höra vad denne tycker.

Såret är inte alls djupt, men ganska brett och långt, så det ser välidt hemskt ut. Hästen är inte halt eller så, men svullen.

Så imorgon ska jag alltså bara tvätta med koksalt och sen spraya på blåspray?

USch! Hoppas verkligen det blir bra med din häst! Skadade den sig någon annanstans?

Men du! Fråga din veterinär vad denne tycker om jodopax och omslag, kul att höra fleras versioner. Jag tycker du ska vänta med att spraya på nåt tills du vet vad veterinären tycker, kan kanske förstöra antibiotikat (!??) IFALL han anser att du ska ha det.

USch! Hoppas verkligen det blir bra med din häst! Skadade den sig någon annanstans?

Kraschade en bil så -ja! Hon är skadad överallt, men hon går på alla fyra om än inte så allra bäst... Gör i alla fall mitt bästa med korta fem minuters promenader några gånger per dag och omläggningen av det värsta såret ger jag all tid i världen åt för att det sa bli bra. Kan sätta in en bild senare...

Ja, jag ringer nog på dagen i morgon innan jag åker till stallet.:) Brukar försöka åka till hästen på eftermiddagen så han hinner vara ute i hagen.. Tar en timma att få ren honom, leran är ju inte ett plus med de här såren, men eftersom han inte är halt vill jag inte ha honom i sjukhage, det är bra om han kan röra på sig.

Kraschade en bil så -ja! Hon är skadad överallt, men hon går på alla fyra om än inte så allra bäst... Gör i alla fall mitt bästa med korta fem minuters promenader några gånger per dag och omläggningen av det värsta såret ger jag all tid i världen åt för att det sa bli bra. Kan sätta in en bild senare...

Fy, det låter inte alls roligt. Men hon måste väl haft änglavakt ändå? Inget brutet eller så?
Skicka gärna en bild!

jag har använt jodopax omslag mot svullnader i över 30 år och ALDRIG fått brännskador, inte heller cancer. fast tom. potatis är ju enligt viss forskning cancerframkallande . ibland har vi haft omslag i en vecka (lagt om varje dag) min klinikvet. rek. streptocillin (pencillinsalva) med kompress över och jodopaxomslag för fula sår med mkt. svullnad då dom 2 preparaten stärker varandras funktion. därimot har våra vet. sagt att man ska inte blanda jodden så starkt som rek. på flaskan, 1% på nya sår och 2% på gamla fula räcker.

har prövat alsolomslag en gång för 1 1/2 år sedan (hade det på ca. 1 timme) och den hästen började "flagna" på benet med en gång då vi tagit av det så det gör jag inte om.

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte det ska behövas antibiotika, såvida hästen inte blivit sjuk? Man ska ta det försiktigt med "bakteriemedicin", resistens utvecklas lätt.
Bakteriedödande medel gör ingen skillnad på "onda och goda", utan är mer som en atombomb och tar bort allt och alla.

Jag håller med de andra här, koksaltlösning och blåspray. Blåspray skyddar ju lite utåt också, så lera ska väl inte vara några problem. Använde blåspray till rasphäst i somras, då läkte det ihop av sig självt.
Pilla inte för mycket med sår, hästar har i ofta väldigt bra läkkött, i alla fall de jag träffat på. Det är när man börjar greja som det tar tid. Bara försök hålla det undan från den värsta skiten, går bra med blåspray eller kanske linda in i vadd med en sån där klistrig linda om det sitter kvar.

Liknande trådar

Hästvård För 2 veckor sen exploderade Chilis lilla, lilla muggkrusta som hon har haft i över 3 månader och täckte plötsligt hela karleden...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 480
Senast: Madicken
·
Hästvård jag vet att det används ganska flitigt hos många hästägare, men hur bra är det egentligen? Jag kikade igenom lite små egna "arbeten" jag...
Svar
5
· Visningar
3 841
Senast: Congeria
·
Hästvård jag har en undran ... jag har hört att Jodopax inte är bra för sårtvätt? ( eller vad det var?) men varför är det inte bra? när är det...
Svar
15
· Visningar
4 214
Senast: mirona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka