Sv: Jodopax

Har samma erfarenhet. Min häst fick ett litet sår på benet för ett tag sedan... det blev geggigt och infekterat men hästen mådde i övrigt bra. jag gjorde som vanligt och tvättade såret (denna gång med klorhexidinlösning som är lite effektivare än koksalt) och tyckte att det räckte så... blev genast erbjuden penicilin salva av en tjej i stallet "som hade lite över". Det är så att man blir mörkrädd :eek::eek::eek:!!!

Ungefär sammtidigt fick en kompis dotter öroninflammation och åkte till läkaren... läkaren skrev INTE ut penicilin trotts att han snabbt kunde konstatera att det var öroninfllammation (som ju lätt botas med hjälp av penicilin ett par dagar). Detta enbart på grund av rädslan för resistenta bakterier!

Så min kompis unge fick vackert gå med sin öroninflammation (och hon hade JÄTTE ont) i ett par veckor innan den blev bra av sig själv, medan min häst skulle få penicilin på ett sår som han inte hade ont av och som läkte på ett par dagar!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Gick djursjukvårdarutb för tre år sedan. Då fick jag lära mig att Jodopax måste sitta på minst 20 min för att döda bakterier.
För steril tvätt av sår inför op används 70%ig sprit.
(Därför är sk jodbad för kossor meningslösa. En balja de trampar i när de tas in i stall.)
Anledningen att jodopax inte används till människor (på sjukhus)gissar jag är att det ger färg. Svår att få bort på ytor, speciellt outspädd. Annars hade den inte sålts på apoteket!
Loll_ok skriver om 100% rent sår. Sådana finns inte! Bara om du gör ett operationssnitt.
Alla sår är infekterade. I högst 3 dagar ska man använda desinfektionsmedel. Om det är Jod, klorhexidin el Alsolsg kvittar. Koksalt desinfekterar inte. Men är bra att spola med, mkt NaCl under högt tryck (spruta med att trycka flaskan). Att dutta med koksalt är onödigt, då kan du lika bra ta vatten. Men att spruta in vatten i sårfickor är mindre lämpligt. Det är här man ska ha koksaltlsg.
Efter tredje dagen ska man låta såret vara, så man inte stör sårläkningsprocessen. Vid behov ska man använda bara Lactacydtvål (eller såpa) o vatten.
Klar!
Så, nu har jag jobbat idag fastän jag har semester :angel:

Gick djursjukvårdarutb för tre år sedan. Då fick jag lära mig att Jodopax måste sitta på minst 20 min för att döda bakterier.
För steril tvätt av sår inför op används 70%ig sprit.
(Därför är sk jodbad för kossor meningslösa. En balja de trampar i när de tas in i stall.)
Anledningen att jodopax inte används till människor (på sjukhus)gissar jag är att det ger färg. Svår att få bort på ytor, speciellt outspädd. Annars hade den inte sålts på apoteket!
Loll_ok skriver om 100% rent sår. Sådana finns inte! Bara om du gör ett operationssnitt.
Alla sår är infekterade. I högst 3 dagar ska man använda desinfektionsmedel. Om det är Jod, klorhexidin el Alsolsg kvittar. Koksalt desinfekterar inte. Men är bra att spola med, mkt NaCl under högt tryck (spruta med att trycka flaskan). Att dutta med koksalt är onödigt, då kan du lika bra ta vatten. Men att spruta in vatten i sårfickor är mindre lämpligt. Det är här man ska ha koksaltlsg.
Efter tredje dagen ska man låta såret vara, så man inte stör sårläkningsprocessen. Vid behov ska man använda bara Lactacydtvål (eller såpa) o vatten.
Klar!
Så, nu har jag jobbat idag fastän jag har semester :angel:

Hmm..
Sårfickor, vad är det?
Fattar fortfarande inte när man bör använda jodopax..
I tre dar?
Men man skulle väl inte ha det i ett öppet sår?

Sårfickor bildas om något sticker in under huden när såret uppstår. Tex bitskada hos hundar, sticksår av pinne etc. Här innanför bildas bakterierhärdar. På ett par dagar utan sårvård bildas varböld.
Använd jodopax på ytliga, mindre sår. I högst 3 dagar. Sedan tvål o vatten.
Har du ett stort öppet sår, eller sår som hudkanterna glipar ett par millimeter ska du kontakta veterinär.

Sårfickor bildas om något sticker in under huden när såret uppstår. Tex bitskada hos hundar, sticksår av pinne etc. Här innanför bildas bakterierhärdar. På ett par dagar utan sårvård bildas varböld.
Använd jodopax på ytliga, mindre sår. I högst 3 dagar. Sedan tvål o vatten.
Har du ett stort öppet sår, eller sår som hudkanterna glipar ett par millimeter ska du kontakta veterinär.

Okej, men jag kan lika gärna ha alsolsprit?
Känns bättre om det inte kan komma in i kroppen och göra det "dåligt" :/

Håller med Ponytail, men kan förstås inte låta bli att lämna egna synpunkter..

Jodopax är skitbra att ha vid infekterade sår. Är också bra vid ex lymfangiter orakade av sticksår, jodopaxomslag är suveränt här. Fungerar fint på hästbitna (eller kattbitna) människofingrar också - ett nattligt jodopaxomslag drar ut den mest hotfulla infektion (desvärre får man leva med gult finger en tid framöver, det är ok, även om man blir tagen för u-länning).

Stark jodopax fungerar bra vid svallköttsbildning i brist på licens på Lotagen.

Jodopax munskölj (som finns på apotek åtminstone på mina breddgrader) motar halsfluss i grind och är ovärderligt för en hårt arbetande utan möjlighet att stanna hemma från jobbet.

Läs gärna Ponytails del om att alla desinf. har samma positiva och negativa effekter som jodopax. Den var bra!

Jodopax-rasister - ge er!

Däremot är NaCl mycket bättre vid färska sår och då i rikliga mängder. Smutsiga sår rengöres med fördel m tvål o vatten innan man duttar på jodopax.

Jodopax är skitbra att ha vid infekterade sår. Är också bra vid ex lymfangiter orakade av sticksår, jodopaxomslag är suveränt här. Fungerar fint på hästbitna (eller kattbitna) människofingrar också - ett nattligt jodopaxomslag drar ut den mest hotfulla infektion (desvärre får man leva med gult finger en tid framöver, det är ok, även om man blir tagen för u-länning).

Stark jodopax fungerar bra vid svallköttsbildning i brist på licens på Lotagen.
Jodopax-rasister - ge er!
Ok, jag antar att jag framstår som en av "rasisterna"...;)

Jag håller med i det du skriver ovan, i de lägena kan jodopax vara bra att använda.

Men det inträffar så otroligt sällan att jag som bara har en enda häst hamnar i någon sådan situation, så att ha en hel flaska stående bara för att några droppar ur den kanske kommer till användning någon gång innan datumet gått ut känns ganska meningslöst.

Alltså tycker jag att det funkar bättre att använda andra produkter som har lite bredare användingsområden.:idea:

Hmm..
Sårfickor, vad är det?
Fattar fortfarande inte när man bör använda jodopax..
I tre dar?
Men man skulle väl inte ha det i ett öppet sår?

Jodopax använder man för att lägga omslag vid sticksår använder dock själv helst Alsolsprit till detta men vid kris så blir det Jodpax .

Samma sak vid omslag vid hovbölder eller lägga in en bomullstuss i hålet .

Eller vid svampinfektion tvätta på svampen !

Aldrig Jodopax till öppna sår .

Mia

Använder nästan aldrig jodopax.
Bara till att spola under pållen sulor, har sulor runt om. Utspädd jodopax i spruta funkar bra till det.
Aldrig till sår.

Det är lite förbryllande när ni skriver öppna sår.
Är det inte sårhål som sårkanterna glipar så kan man tvätta med Jodopax, Alsolsprit eller desivon (klorhexidin).
Sår som glipar måste oftas sys, inom 8 timmar!!!. Här spolar man med massor av NaCl. Desinfekterar inte, men skräp måste sköjas bort med vävnadsvänlig lsg (=koksalt, NaCl).
Ni behöver inte vara rädda för Jodopax. Utspädd lösning håller längre än angivet på flaskan. (Vad kan hända?) Billigt, en outspädd flaska kan vara länge.

Jodopaxomslag är det bästa på svullna lymfangitben :banana:

Du som vet....

Jag har ett föl med ett sår på framsidan av kotleden....

Sårhålan verkar vara väldigt stor, den går nedåt. Det gör inte så värst ont vad det verkar, jag får trycka och fixa väldigt mycket vilket jag gör dagligen för att trycka ut ev var osv.
Hon är inte halt och har inte ont i leden, men givetvis har veterinär tittat på det. Hon får en penicillinkur nu pga platsen för såret och ska nu också få inflammationshämmande för svullnaden.

Jag undrar dock över själva rengöringen... Vad är det bäst att spruta ner i sårfickan? Något bör man väl skölja med dagligen eftersom sårfickan är så djup?

Koksaltlösning? Isåfall, hur blandas den, hur mkt salt/vatten?

vi använder mest socatylsalva. då bli det "döda" köttet svallkött som blir lätt att ta bort.

Inom vården när vi gör egen koksaltlösning gäller regeln 1msk salt till 1liter vatten. Detta fungerar mycket bra och rekomenderas oftast av våra läkare istället för att gå och köpa på apoteket.

det jag vet är att vi använder det och våra hästar är hur friska som helst. skulle man lyssna på vad alla andra säger här (alla vet allt och alla andra kan inget) så skulle ingen våga ha häst.

Fast problemet med resistenta bakterier visar sig ju inte på en gång, utan om ett tag när inga av våra mediciner verkar längre.
Det handlar alltså om att tänka framåt och vara rädd om de "gifter" som finns för att behandla infektioner. Problemet har redan börjat uppkomma, och läkare skriver inte ut penicillin och liknande lika lättvindigt längre.

Problemet finns överallt och drabbar alla.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka