Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag har hört så mycket för och nackdelar med jodopax.
När bör man egentligen använda det, och när bör man inte göra det?

Sv: Jodopax

Jag använder det bara när såret är riktigt infekterat och inte mycket annat biter, och endast på inrådan av veterinär.

MEN jag föredrar annan rengöring och penicillinsalva, något jag lärt mig att inte kombinera med jodopax.

Jodopax dödar ju även den bra kulturen.

Aldrig någonsin på färska sår och på sår som behöver sys, väldigt vikigt att kolla så man har rätt spädning på lösningen med eftersom den är vävnadsskadlig.

Senast ändrad:

:bump: :idea: har fått tips om att ha det (UTSPÄDD) på skimmlar, när de har kissfläckar... fläckarna är bakterier och jodopaxen dödar ju sånt... vet dock inte hur de funkar :crazy:

:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jodopax är uttorkande, så jag använder också Lactacyd och vatten vid all slags tvätt/sårtvätt. //Linda

Jag äger nog inte ens någon jodopax längre, har större nytta av koksaltlösning, såpa och alsolsprit.

Koksaltlösning- Att skölja ur sår. Har både små engångsflaskor och någon större flaska i skåpet. Köps på apoteket, småflaskorna 6x30 ml och de större finns som 500 och 1000 ml.

Såpa- Att tvätta sår, mugg, händer, inredning mm med. Går inte att vara utan!:D

Alsolsprit- För rengöring av infekterade sår, "utdragande" omslag mm.

Har även en bakteriedödande salva som heter Microcid, för lätt infekterade sår som inte kan läggas om.

Allt är receptfritt på apoteket, såpan köps i vilken butik som helst.

Koksaltlösning- Att skölja ur sår. Har både små engångsflaskor och någon större flaska i skåpet. Köps på apoteket, småflaskorna 6x30 ml och de större finns som 500 och 1000 ml.

Såpa- Att tvätta sår, mugg, händer, inredning mm med. Går inte att vara utan!:D

Alsolsprit- För rengöring av infekterade sår, "utdragande" omslag mm.

Har även en bakteriedödande salva som heter Microcid, för lätt infekterade sår som inte kan läggas om.

Allt är receptfritt på apoteket, såpan köps i vilken butik som helst.

Kan man inte göra koksalt själv?

Jag använder det aldrig. Som andra redan har skrivit är det bättre men vanligt tvål och vatten, och alsolsprit (vanlig "sårtvätt" från apoteket)

Jo, det kan man, men det är svårt att hålla den steril.
Man bör därför koka ny lösning för varje användning, vilket är praktiskt omöjligt för mig som inte bor vid stallet.

Står hästen med en sårskada vill jag ju sköta det NU, inte åka hem, koka saltlösning och vänta på att den ska svalna innan jag kan använda den...;)

Anledningen till att jag köper småflaskor i första hand är att en stor flaska sällan går åt till mindre sår, och när man väl öppnat den så är den inte steril speciellt länge.

Använder hellre vatten. Kostar inte en massa pengar och så behöver man inte hålla på och krångla med att späda ut det o.s.v. Sen tycker jag att det verkar funka bättre, allra helst på öppna sår

Det där med såpa mot mugg måste jag prova, hade alldeles glömt bort det :idea:

Jo, det kan man, men det är svårt att hålla den steril.
Man bör därför koka ny lösning för varje användning, vilket är praktiskt omöjligt för mig som inte bor vid stallet.

Står hästen med en sårskada vill jag ju sköta det NU, inte åka hem, koka saltlösning och vänta på att den ska svalna innan jag kan använda den...;)

Anledningen till att jag köper småflaskor i första hand är att en stor flaska sällan går åt till mindre sår, och när man väl öppnat den så är den inte steril speciellt länge.

Oj, det visste jag inte.
Men om man har ett blodigt sår (behöver inte vara jättestort). Vad ska man då göra rent med?

Jodopax används nu mera ALDRIG till mäniskor (bara i U-länder man knappt änns det). Detta beror på att jodopax dödar allt (även de bra bakterierna). Så även om såret för tillfället blir sterilt är det stor risk att det "elaka" bakterierna hinner få fäste i såret inna de snälla baterierna gjort sitt. dessutom är lite infektion bra i ett sår, ett 100% rent sår läker inte alls eller mycket sakta.

Därför är det mycket bättre att använda koksalt eller klorhexidinlösning på sår.

Vill bara höja ett varnande finger för pnicilin salvor!!! Det är idag ett stort problem med pencilin resistenta bakterier på både hästar och människor. Använd därför aldrig penicil salvor om ni inte måste!!!. Om bakterier blir multiresistenta (till följd av för utbrätt penicilin användande) kan vanliga sjukdommar som lunginflamation bli dödlig!!! :eek::eek::eek::eek:

Jag skulle inte ha såpa på några sår faktiskt, eftersom jag tycker att det lämnar en typ.."hinna" och det känns inte helt rent..

Vill bara höja ett varnande finger för pnicilin salvor!!! Det är idag ett stort problem med pencilin resistenta bakterier på både hästar och människor. Använd därför aldrig penicil salvor om ni inte måste!!!. Om bakterier blir multiresistenta (till följd av för utbrätt penicilin användande) kan vanliga sjukdommar som lunginflamation bli dödlig!!!

:bow::bow::bow:

Hör alldeles för ofta folk som "samlat på sig" penicillinsalvor och använder till i princip allt. Hjälp...:crazy:

Vet inte om det går att göra så nuförtiden, men vet flera som ringde bara till veterinären och påstod att deras djur hade ett infekterat sår, eller att de behövde mer av ett tidigare utskrivet preparat, bara för att kunna lägga salvan på lager.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka