Hagens_Zorba
Trådstartare
Jag har hört så mycket för och nackdelar med jodopax.
När bör man egentligen använda det, och när bör man inte göra det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har hört så mycket för och nackdelar med jodopax.
Jag äger nog inte ens någon jodopax längre, har större nytta av koksaltlösning, såpa och alsolsprit.
Koksaltlösning- Att skölja ur sår. Har både små engångsflaskor och någon större flaska i skåpet. Köps på apoteket, småflaskorna 6x30 ml och de större finns som 500 och 1000 ml.
Såpa- Att tvätta sår, mugg, händer, inredning mm med. Går inte att vara utan!
Alsolsprit- För rengöring av infekterade sår, "utdragande" omslag mm.
Har även en bakteriedödande salva som heter Microcid, för lätt infekterade sår som inte kan läggas om.
Allt är receptfritt på apoteket, såpan köps i vilken butik som helst.
Jo, det kan man, men det är svårt att hålla den steril.
Man bör därför koka ny lösning för varje användning, vilket är praktiskt omöjligt för mig som inte bor vid stallet.
Står hästen med en sårskada vill jag ju sköta det NU, inte åka hem, koka saltlösning och vänta på att den ska svalna innan jag kan använda den...
Anledningen till att jag köper småflaskor i första hand är att en stor flaska sällan går åt till mindre sår, och när man väl öppnat den så är den inte steril speciellt länge.
Då använder du saltlösningen.
Vill bara höja ett varnande finger för pnicilin salvor!!! Det är idag ett stort problem med pencilin resistenta bakterier på både hästar och människor. Använd därför aldrig penicil salvor om ni inte måste!!!. Om bakterier blir multiresistenta (till följd av för utbrätt penicilin användande) kan vanliga sjukdommar som lunginflamation bli dödlig!!!