B

Bellson_

jag blandade upp jodopax i en flaska en dag när jag skulle tvätta ett sår. det blev mycket uppblandat jodopax över i flaskan men måste jag hälla ut det eller kan jag andväda det igen? :confused:

Sv: Jodopax.

Ja det håller sig länge i en försluten flaska. kommer inte ihåg exakt hur länge men det är flera månader iallafall.

Nej! Enligt alla veterinärer ska man alltid hälla ut utspädd jodopax. Jag gör det alltid. Och eftersom man spär ut det typ 1/400 så går det ju itne åt så mycket.

skall man använda det under några dagar kan man ha det utspätt i flaska, men det är nog inte så bra under längre stunder...

okej, så jag ska alltså INTE spara det i flaska ?

vdb skrev:
Nej! Enligt alla veterinärer ska man alltid hälla ut utspädd jodopax. Jag gör det alltid. Och eftersom man spär ut det typ 1/400 så går det ju itne åt så mycket.

Oj då - då har jag fel! Har alltid hört att det går att spara flera månader i försluten flaska, och har alltid gjort det - det verkar lukta och funka utmärkt. sen använder jag inte jodopax jätteofta då jag tycker alsol sprit är bättre, men då hade jag fel - sorry, har lärt mig ngt nytt efter 30 år :o

Jag tror att man kan spara det i typ en vecka. Men att det går att ha utspädd i flera månader är det nog många som tror, hur många har inte en flaska utspädd jodopax i stallapoteket?

jag har hört av en veterinär att man inte behöver blanda ny lösning för varje dag. utan det går bra att under en kortare period, tex under tiden man behandlar ett sår att använda samma lösning. men den bör inte stå för länge, för att efter en tid går ju den desinficerande förmågan förlorad.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Skulle låna en gasbinda av hästen för eget bruk och öppnade då en lätt dammig förbandslåda. I och för sig bra att den inte har varit...
Svar
13
· Visningar
1 362
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 037
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
392
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama