Jockeyknän?

mamman

Trådstartare
Min dotter som är ponnyjockey sedan flera år har sedan c:a ett år problem med knäna. Det har succesivt blivit sämre (dvs visar sig snabbare och snabbare). Hon märker framförallt av det när hon springer men även när hon rider. Smärtan börjar på insidan av knäna och vandrar sedan utåt och hon får ont i hela knät samtidigt som det strålar nedåt. Kan det bero på galoppträningen? Är knäproblem något som är vanligt bland jockeys?

Ska söka idrottsläkare men skulle gärna vilja veta om det är ett känt jockeyproblem eller inte och - om det är det - hur det brukar behandlas.

Sv: Jockeyknän?

Det är ett av de få fel jag aldrig har haft men visst finns det jockeys och träningsryttare som har problem med knäna. Jag har för mig att Gunnar Nordling gick på tuppkam och Gary Stevens fick nog sina knän opererade.

Min ömma tå:angel: är mina axlar och det är det många tjejer som har problem med. Jag har fått cortison men det som har hjälpt mig mest är min Back-On-Track tröja.:love:

Har stött på samma problem hos ungdomar inom jolleseglingen. Grundorsaken har ofta varit för lite allround träning i kombination med för tidig elitsatsning. Följden har blivit ensidig träning med skador som följd. Problemet med segling och ridning är att det är sporter som kräver mycket tid vilket ger mindre tid över för förebyggande fysisk träning.
Dessutom krävs det stor kunskap om hur man skall träna rätt. För att jolleseglarna skulle bygga upp rygg o magmusklerna så simmade man mycket på vintern. Men utan en kunnig simtränare så sparkade man sönder knäna när man simmade...
Galoppförbundet brukar hålla lite utbildning om träning för blivande amatörryttare i samband med fystestet inför uppridningen. Men problemet generellt är väl att det är ont om bra tränare som kan fysikträning för ryttare. Något som är speciellt viktigt för ryttare i tonåren oavsett disciplin. Hur många ridskolor trycker på att eleverna skall vara uppvärmda inför en ridlektion? Eller ser till att de stretchar ordentligt efteråt?
Mvh. Bowman

Min dotter hade problem med sina knän, och efter ett antal besök hos doktorn som inte gav någonting och idrottslärare som trodde att hon försökte slippa undan, så gick vi till Idrottskliniken i Solna (inte lätt att få tid där).

Läkaren sade att det var något som idrottslärare borde veta, för tydligen är det ganska vanligt att knän krånglar i tonåren.
Han förklarade att det var sesambenen som inte hängde med i utvecklingen, när man växer fort så prioriterar kroppen ursprungsskelettet, dvs de bitar som ingick redan på den tiden vi gick på alla 4 :D

Läkaren sade att det var något som idrottslärare borde veta, för tydligen är det ganska vanligt att knän krånglar i tonåren.
Han förklarade att det var sesambenen som inte hängde med i utvecklingen, när man växer fort så prioriterar kroppen ursprungsskelettet, dvs de bitar som ingick redan på den tiden vi gick på alla 4 :D

Jag hade också problem med knäna i tonåren fast jag inte red som jockey, jag var alldeles för lång redan då tyvärr :cry:

Så det är nog snarare ett tonårsproblem eller växtproblem för jag hade också den där smärtan som började på insidan av knäna. Och det var en jobbig smärta, det var inte mycket som hjälpte mot den vad jag kommer ihåg förutom vila.
Jag fick order om att simma istället för skolgymnastiken, INTE springa alls om det smärtade det allra minsta och träna och stretcha lårmusklerna försiktigt, samt TNS, sådana där små otäcka stötar :mad:. TNS vet jag inte om jag tyckte hjälpte någonting överhuvudtaget det var mest obehagligt.

När man växer, växer man och då bör kroppen få ta det lite lugnare var min läkares ordination i allmänna ordalag. Hålla igång ja träna med måttlighet ja men inte pressa sig för hårt

Senast ändrad:

Tack ALLA för svar. Har tänkt lite i samma banor som ni. Att det kan vara en kombination av växa/tonårsproblem (hon har ränt i väg förskräckligt senaste åren) och lite för mycket nästan statisk träning.

Sant att många ridtjejer nog skulle må bra av att ha lite egen styrketräning. Om inte annat så för att klara allt tungt stallarbete. Mina tjejer har bra betyg i skolgymnastiken tack vare all styrka, balans, disciplin och koordination de får av ridning och annat runtomkring. Cyklat och sprungit har de gjort/gör de också.

Ponnyjockeyns gymnastiklärare (outbildad) vill att hon ska gå till idrottsläkare för om hon blir bättre i knäna så får hon mvg (trevligt i o f men hälsan är viktigare).

Har fått tid på idrottkliniken i november. Får se vad de säger. Nu har jag lite mer med mig.

Om någon har tips på bra styrkeövningar (för alla delar av kroppen) som inte tar så mkt extra tid (t e x som man kan kombinera med stallarbetet eller göra med gummiband hemma) så tas det tacksamt emot. (ny tråd?)

Hej,
Du har mycket rätt i det du skriver. Stallarbetet och ridningen är bra för styrkan, balansen och koordinationen. Nackdelen är att det oftast är tungt. Man gör ofta samma rörelser om igen och den statiska belastningen är stor. Det i kombination med ofta obefintlig uppvärmning och stretchning ger belastningsskador. Och det är tungt när det inträffar redan i tonåren när man fortfarande växer...
Tror att man från något håll måste ställa högre krav på den fysiska träningsbiten när man tränar och tävlar i ridsporten. Man ligger nog trettio, fyrtio år efter andra sporter här. Titta bara på en sådan sak som bristen på omklädnings och dusch möjligheter i en stallverksamhet. Tänk om fotbollsspelare aldrig värmde upp och tvingades duscha o klä om hemma?
Problemet bottnar nog tyvärr i att ridsporten till stor del blivit en tjejsport. Huvudintresset är hästen och intresset för de den fysikträning man faktiskt behöver är liten och ofta obefintlig. Vet unga tjejer som får kramp i benen för att de ridit lätt under lektion då de inte har den fysik det kräver. Men är det någon ridinstruktör som upplyser tjejerna eller deras föräldrar att man faktiskt måste träna för att orka rida och klara sig utan skador...
Finns nog många bra sätt att träna rätt o enkelt för att rida. Men den kunskapen måste samlas av någon och föras ut bland utövarna. Men frågan är hur många inom ridsporten är beredda att avsätta den tid som fysikträningen faktiskt kräver? För många tonårstjejer är stallet en tillflykt undan andra saker...

Jag började träna på gym någon gång under 80-talet när jag jobbade i Californien och red massor av hästar varje dag. Det gör en väldig skillnad, innan hade jag sprungit och på sommaren simmat, och upplevt att man mår bättre om man har lite krafter över och inte går på max hela tiden. När man tränar för sin egen skull blir det helt andra, kontrollerade, rörelser..:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 392
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar