T

tjohej

hejsan!
det är såhär, jag brukar hjälpa till o rida en kompis häst ibland. men problemet är, jag känner att jag inte riktigt orkar med att rida den. alltså, hästen är iof bara 165 cm, men den är så himla mkt mer häst att rida. den har bara såå mkt energi! jag är också ca 165 cm, men jag väger inte så mkt, så ibland känns det bara som att det inte går att sitta o rida ihop hästen. hästen i fråga kan bli väldigt stark också, och jag känner knappt att jag orkar hålla emot.
nån som har något tips på vad jag kan göra / tänka på? :bump:
 
Sv: jobbigt..

ta hjälp av tränare?,
min häst är 166cm, väldigt maffig och mycket att rida.
ja är inte heller så stor, och just för att ja inte är de så kan ja omöjligt rida på styrka..och han är inte den lättaste hästen att rida ihop.

menar bara att de inte riktigt har med vad man väger o göra, mer om hur lång man är och kanske inte kommer åt hästen, för då kan de va svårt.

så..en bra tränare som kan hjälpa till är de bästa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jobbigt..

jag har ridit ett par lektioner för tränare på hästen. men jag upplever ändå samma problem. jo, jag vet att det är omöjligt att rida på styrka. då drar hästen bara tyglarna ur händerna på mig, för jag är inte tillräckligt stark för att hålla emot :crazy: men jag tänkte mer på övningar, eller hur jag ska tänka. jag brukar försöka göra halvhalter o sånt, för att få hästen att bära upp sig själv.. det blir bättre, men det känns ändå som jag sitter o kämpar som en blådåre där uppe på ryggen :p
 
Sv: jobbigt..

gör mycke öppnor/slutor, mycke övergångar..hela tiden övergångar.
mycke ökningar..fast bara några steg..inte en hel långsida..bara så du känner att hästen ökar sen kan du korta nästan direkt..aktivera hela tiden..
visst måste man ju rida..men så är de på dom flesta hästar..stora som små..

gör fram/bakdelsvändningar också, bra att få hästen att lyssna på skänkeln..hästen ska svara på millisekunden..direkt ska den svara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jobbigt..

tack så jättemkt för tipsen :bow: :bow:
visst, det är klart att man måste rida. jag rider som en galning, den här hästen går det inte att bara "åka på". :p men ibland känns det lixom som att jag inte räcker till. men jag ska tänka på dina tips nästa gång ja rider :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
748
Senast: astronaut
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp