jobbigt...

Vita_N_6520

Trådstartare
Nån som har nått bra dressyrtips? Hästen som ja brukar rida rusar alltid i början när m,an rider, man måste låta henne "springa av sej" elelr galoppera frammåt så för att hon överhuvudtaget ska kunna slappna av. innan man gör det så bara springer hon, föärsöker man höra volter så ökar hon bara farten, och det spelar ingen roll om man gör halter o tempoväxlingar...

Men det är lite jobbigt att rida henne när det är så, och speciellt om ja måste göra så på varenda tävlig som ja ska på sen oxå...

Nån som har nått bra tips??? :crazy:

Ja, sluta låta henne springa av sig! Det enda som händer är att hon lär sig "åh, nu kom jag in i ridhuset/padocken, nu får jag kuta!!!" Det är ju bara att träna. Skritta henne på långa tyglar och få henne att tro "det blir inte roligare än så häär. Här ska vi harva runt tills du suckar och slappnar av". Skritta tills hon lugnar sig, gör halter. Försöker hon springa iväg så aktivera henne, gör en halt, en öppna eller vad som helst så att hon måste tänka. Det tar tid, men det lönar sig. Trägen vinner! :banana:

Hon kanske inte orkar samla sig och jobba ordentligt utan då springer hon istället?
Eller så kanske hon får för mkt havre?
Eller har överskottsenergi?

Om min häst är "springig" så gör jag mycket sidvärtsrörelser, då samlar han sig och arbetar istället för att bara kuta.

M.

Gör samma sak med min. Mycket förhållningar. Halter, tempoväxlingar och framdelsvändning är nyttigt för att kolla att han lyssnar.

Börja först i skritt, mycket sidvärtes-övningar, övergångar och se till att hästen din lyssnar på halvhalterna och är lyhörd. Som ngn sagt innan gör mycket saker så hästen måste lyssna på dig hela tiden. Sen när allt funkar "korrekt" i skritten gå då över till trav.
Det här funkar jättefint på en häst som jag rider. Han springer gärna ifrån arbetet.
En till bra övning är att forma hästen ordentligt runt din innerskänkel och tänk på att ha ett bra stöd på ytter så du inte bara böjer hästen. Gå in på små volter, öka och minska volten och takten. Öka gärna takten när du ökar volten.

Det här funkar på min, alla hästar är olika men prova dig fram iaf! Lycka till! :)

Hur gammal är hästen? Om den är ung kanske det bara är ett tillfälligt beteend! Sysselsätt hästen med det mesta du kan komma på. Rid tex öppnor O slutor Elr annat som gör att hästen samlar sig. Försök ha kvar samma samling O få den att ta ut energi i arbetet O inte på att springa. Förhoppningsvis märker hästen att det är Mkt jobbigare att springa bort energin O sen inte ha någon kvar.

nej eftersom hon jobbar efter ett tag så kan det ju itne va för att hon inte orkar.
för när hon väl börjat jobba så gör hon det hela tiden

Hon är tio :crazy:
Enligt dem som ägert henne, dom har inte så stor koll på sina hästar så hon skulle kunna va fem eller tjugo år lika gärna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar