Jobbigt mellan klona/trampdynorna :(

Sv: Jobbigt mellan klona/trampdynorna :(

Vad äter hunden för mat?
Mina hundar fick otroligt lätt svamp mellan trampdynorna när det var blött ute. Var lite skillnad beroende på foder men absolut bäst fungerade det när de fick Standardt, om man ser till torrfodren då.

Jag säger exakt som Red_Chili, hade också massa problem med detta, men sedan jag bytte till Standart har alla de problemen försvunnit. Ingen svamp på över ett år nu :)

Har bytt till Standart nu och är i övergångsfasen, spännande att se om det blir något bättre. Ungefär hur lång tid tar det innan man ska se någon skillnad?

Jag har inte själv detta problem med mina hundar, men har läst om flera hundar som blvit re att tvätta med saltlösning mellan trampdynorna, och sedan smörja med zinksalva.

Har bytt till Standart nu och är i övergångsfasen, spännande att se om det blir något bättre. Ungefär hur lång tid tar det innan man ska se någon skillnad?

Ger du fiskolja också?

Hur som helst, innan hud, päls och annat blir bättre så får du räkna med åtminstone en månad. Det tar tid innan man ser några större förändringar.

Jag har börjat få samma problem på min hund som du Granzing. Är det ok om jag hoppar in i tråden istället för att starta en ny om samma ämne?

Min Dvärgschnauzer började bli röd i pälsen mellan trampdynorna. Här har varit otroligt blött hela hösten och vintern. Klippte rent. Såg ingen rodnad i hud. Dock hade han dock några små, små hårda tovor med krusor i mellan trampdynorna. Hoppades på att svampen skulle ha suttit i tovorna. Det röda försvann inte. Har sedan över 1½ vecka tvättat med Fungoral schampo och smörjer med Pevaryl samt håller tort ( Apotekarens råd) Han har aldrig slickat eller visat obehag. Har inga sår. Bara rodnad på litet område. Bara på framtassarna. Men jag tycker nog att det har blivit liiite mer rodnad de sista dagarna. Nu är huden lite rodnad.
Han har tidigare ätit 50% färskfoder 50% ett torrfoder med spannmål. Nu har jag från och med idag bytt till spannmålsfritt.

Vill inte att detta ska ta fart så jag tänkte ringa vetten på måndag eller är jag för nojig? Har aldrig haft en "svamphund" förut. Hur tålmodig ska man vara?

Om hunden inte verkar besvärad så hade jag inte ringt veterinär.

Vad du skulle kunna göra ytterligare är att ge extra kalk i maten, antingen genom köpt kalktillskott eller genom att ge finkrossat/mortlat äggskal i maten. Så länge du ger naturlig kalk kommer hunden bajsa ut eventuellt överskott, så du behöver inte vara rädd för att överdosera heller.

Extra kalk alltså. Tack för tipset. Ska testas.
Något bra tips att inhandla från apoteket som är bättre än Pevarylsalvan? ( Han slickar tack och lov inte på den heller)

På tal om tid:

På min hund som det kliade på rejält och ömmade tog de två veckor med koksaltstvätt ( 1 l vatten och 1-1½ tsk salt ) och sedan barnängens zinksalva ( smörjes in på helt torr hud så det sugs in ordentligt i huden ) att sluta klia och efter 2 tassrakningar och 6 veckor var det borta. På en Bichon Frisé jag klipper fortfarande kliigt och rött efter 2 månader för att de inte var lika duktiga som jag med kostbiten.

Jag och min kostrådgivare tror nämligen att klådan kommer först och svampen sedan för att hunden slickar. Så utöver extra kalk och vitaminer för att stödja immunförsvaret så sänkte vi proteinet till min hund. Bichonägaren var inte lika duktig på att följa dessa råd. Tipset jag fick var att blanda ut fodret med parbolied ris och det ska vara just det riset ( kokt i 3ggr så mycket vatten i minst 30 -40 min ) eftersom det är mest basiskt. En hund med svamp är ofta sur i kroppen oxå. Så ofta är det mer obalans i kroppen än bara det man ser på utsidan dvs svamp. Min hund är svampfri sedan nov nu det längsta i hans 5 åriga liv. Han har haft små återfall av rodnad som jag genast kunna häva. Det går inte fort fixa till en kropp i obalans som varit i obalans i typ 4 år.

Svamp BEHÖVER inte bero på samma orsak som min hund hade såklart men kan vara bra att ha i bakhuvudet om det återkommer hela tiden trots behandling.

Senast ändrad:

Rakning av tassarna. Malaseb dagligen i 2-3 veckor. Cortavance-spray efter bad när huden är torr. Krage så att hunden ej slickar. Viatop gel eller douxo lindra gel spray kan också användas där emellan för att lindra klåda och hjälpa hudbarriären att bygga upp sig själv igen.

Om ovannämnda behandling inte fungerar och hunden har återkommande problem bör en hudutredning startas då återkommande svamp i tassarna aldrig är ett primärt problem utan alltid har en underliggande orsak som till exempel allergi. Har hunden furunkler (som är en bakteriell infektion) som inte försvinner kan det vara bra att ta ett prov och skicka in till kan för att se vilka bakterier det rör sig om och vilken antibiotika som fungerar, och därefter leta efter bakomliggande orsaker till problemen.

Kl.

Lånar tråden lite och hoppas på lite idéer angående min hunds tassar.

Han blir periodvis röd i husen mellan trampdynorna och efter en incident förra våren så är han tyvärr lite besatt av att slicka på framtassarna.

Under långa perioder har han inga problem alls med tassarna.

Nu började en ny problemperiod precis innan snön kom. Jag behandlade med klorhexidin och pevaryl och det blev mycket bättre men inte helt bra. I tisdags var vi hos veterinären och hon tyckte inte alls att det såg illa ut och att det inte alls var svamp. Hon trodde det var saltet (de saltar massor här) och att jag skulle skölja tassarna efter varje promenad med ljummet vatten istället. Nu har jag sköljt tassarna iaf ett par gånger om dagen, varje gång blir mycket svårt, men det har iaf inte blivit sämre och tills idag lite bättre. I natt fick han sova utan strumpor (när tassarna är dåliga har han alltid strumpor/skor när han är själv och på natten) och på morgonen såg tassarna helt ok ut och var torra så han hade nog inte slickat. Sen var vi ute på promenad och tränade inne i en lokal i ca 1,5h och när vi kom in skulle jag sköljde och torkade jag tassarna och ser då att de blivit röda igen och nu slickar han på dem igen :(

Några idéer hur jag att få slut på eländet?

Delvis sitter det ju i huvudet på honom,tidigare har han börjar slicka på vänster framtass om han haft ont på grund av analsäckarna men just nu är inte dem ett problem. Och jag tror inte att slickandet är orsaken den här gången då det även varit irritation i baktassarna och de slickar han extremt sällan på.

Han äter fodax, laxolja samt kött och ben från olika djurslag.

De saltar ju här också.....tänk om det är därför Frasse är röd?
Han är ju nästan bara röd i pälsen, mycket lite i huden.

Han är helt obemärkt av den behandling som han hitills fått. Men slickar fortfarande inte och har ingen klåda eller sår.

Ska köpa Klorhexidin på mån och testa det också. Och en ny tub pevaryl....

Testa byta ut vattentvättarna mot tvätt i saltvatten! 1 l vatten och 1-1½ tsk salt. Hur ser din hunds avföring ut? Jag klämde i mina hundar mycket ben och brosk och trodde att överskottet kommer ut därbak. Tills ngn upplyste mig om att systemet liksom "flushas" om de ständigt får för mycket kalk och bajset är ljust så åker det med för mycket ut precis som vid diarre och att det alltså inte är bra utan man ska satsa på en bra balans. Dessutom kanske hunden inte tog upp kalciumet bra från benen.

Din fodax innehåller spannmål va? Så för kraftigt är fodret troligtvis inte men däremot kan det vara så att kroppen efter en tid protesterar mot korn och vete dessutom har jag för mig det är melass i? Det var inte förrän min kolhydratskälla byttes ut mot parboiled ris som har ett lägre ph än vete och korn och sådant som min hunds klåda försvann. För ja klådan kom först och svampen som ett brev på posten av allt slickande.

Klorhexidin är väldigt starkt. I långa loppet stör man ju hudens naturliga skydd. Därför saltvatten är så bra för det skadar inte huden och svamp trivs inte i saltvatten.

Testa byta ut vattentvättarna mot tvätt i saltvatten! 1 l vatten och 1-1½ tsk salt.
För att det är skonsammare mot den naturliga bakteriefloran?

Hur ser din hunds avföring ut? Anledningen till jag skulle skölja var ju för att få bort saltet. Jag klämde i mina hundar mycket ben och brosk och trodde att överskottet kommer ut därbak. Tills ngn upplyste mig om att systemet liksom "flushas" om de ständigt får för mycket kalk och bajset är ljust så åker det med för mycket ut precis som vid diarre och att det alltså inte är bra utan man ska satsa på en bra balans. Dessutom kanske hunden inte tog upp kalciumet bra från benen.
Avföringen varierar allt mellan ljust och hårt till mörkt och mjukt. Jag vill ju självklart att den ska vara mörk och fast, framförallt med tanke på analsäcksproblemen.

Din fodax innehåller spannmål va? Så för kraftigt är fodret troligtvis inte men däremot kan det vara så att kroppen efter en tid protesterar mot korn och vete dessutom har jag för mig det är melass i? Det var inte förrän min kolhydratskälla byttes ut mot parboiled ris som har ett lägre ph än vete och korn och sådant som min hunds klåda försvann. För ja klådan kom först och svampen som ett brev på posten av allt slickande.

Ja den innehåller spannmål, vilka framgår tyvärr inte. Jag ska sluta med fodaxen men hade tänkt att ta slut på det jag har, räcker någon vecka till, men kanske ska ge bort det istället. Jag har också en misstanke om att spannmålet i det bidrar till problemen. Över jul och nyår (drygt 2 veckor) var tassarna jättefina men då åt han mestadels ett spannmålsfritt torrfoder och köttben men då var vi bortresta så andra faktorer kan ju ha spelat in. Tanken är att byta i princip 100% barf och vid behov komplettera med VoH och/eller ett spannmålsfritt torrfoder.

Veterinären hävdade bestämt att han inte hade svamp i tassarna. På honom är det bara huden som blir röd, pälsen ser ut som vanligt och inget klet eller dyl. Jag tror att jag har lyckats att rubba det naturliga skyddet som huden i tassarna har, dvs, fett och bakterier. Det hela började när jag var tvungen att tvätta vänster framtass med diskmedel då han hade trampat i tjock olja :( Innan dess hade han aldrig några problem men efter det så har det kommit i omgångar, framförallt med vänster framtass men för tillfället är höger framtass värst.

I natt sov han med strumpor och i morse såg tassarna nästan helt fina ut igen. Sen var vi ute i nästan 2 timmar och gick i skogen och när vi kom in var han röd i tassarna igen, han kan inte ha fått mycket salt på tassarna och han har inte slickat på dem Kan hundar få köldexem? Jag har haft det och det kliar massor.

Jag tycker inte det låter som svamp heller men röd hud är ju irriterad hud och det kliar säkert! Vanligt vatten torkar ut medans koksalt liknar kroppens egna kroppsvätskor och är mer naturligt. Du kan inte ha sockor på utomhus?

extrem Klåda på mig har alltid berott på levern ( en gång pga preklampsi och en annan gång körtelfeber ) så när jag fick tipset om att blanda ut hundens barfdiet med ris för att sänka proteinet för att avlasta levern så tyckte jag det lät förnuftigt. Det fick så bra resultat och jag hör om så extremt många färskfoder och barfutfodrade hundar som får problem så jag börjar tro att våra hundar inte klarar av så ren mat idag. Jag kommer aldrig sluta ge ris till mina men däremot kanske gå ner från halva morgonransonen till 1/4 eller så. Nu har pudelns tassar varit grå så länge så jag missar massa päls när jag rakar tassarna för men det är ett delikat problem =)

Senast ändrad:

Vad är det för fiskolja du ger mot detta, någon speciell för hund eller kan man köpa den i vanlig mataffär? :)

Kan du inte testa att ha skor på honom ute ett tag då, för att se om det är saltet som ställer till det? Hööks har billiga kopior på ruffwears skor, de sitter riktigt bra och är gummerade i sulan så de borde räcka mot salt.

En annan sko som är mer som en socka som jag gillar skarpt är de från gippmokk.se. 27 kr st för de med elastisk resår. Alla hundar accepterar dem.

Kan du inte testa att ha skor på honom ute ett tag då, för att se om det är saltet som ställer till det? Hööks har billiga kopior på ruffwears skor, de sitter riktigt bra och är gummerade i sulan så de borde räcka mot salt.

Har tänkt på det men problemet är att det in bara är jag som går ut med honom och jag tror att det blir svårt för daghusse att få på dem bra. Sen tror jag inte att saltet är huvudproblemet då det inte kan vara många meter av de totala promenadsträckorna som är saltade. Men det kan säker spä på ett underliggande huvudproblem. Men självklart vi göra ett försök om vi inte får ordning på tassarna på något annat sätt.

kl.

Jag blir inte riktigt klok. Inatt sov han med strumpor men imorse var tassarna rödare än på länge, den högra framtassen till och med lite kladdig, liknande sårvätska. Så jag tvättade med klorhexidinschampoo och smorde med pevaryl. Ikväll så var tassarna jättefina, lite rött i den högra framtassen men inget annat så jag tvättade bara med ljummet saltvatten.

Idag har vi gått över helt till spannmålsfritt foder, Voh med lax samt färska köttben. Får se vad som händer, förhoppningsvis blir iaf magen bättre. Godiset kanske jag också ska se över, just nu är det kanske lite mycket korv och blodpudding.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Finsk lapphund på snart 4 år, kastrerad. Han är en hund som får normal aktivering, går lite kurser på bruks (vi testar det...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka