Sv: Jobbigt mellan klona/trampdynorna
Testa byta ut vattentvättarna mot tvätt i saltvatten! 1 l vatten och 1-1½ tsk salt.
För att det är skonsammare mot den naturliga bakteriefloran?
Hur ser din hunds avföring ut? Anledningen till jag skulle skölja var ju för att få bort saltet. Jag klämde i mina hundar mycket ben och brosk och trodde att överskottet kommer ut därbak. Tills ngn upplyste mig om att systemet liksom "flushas" om de ständigt får för mycket kalk och bajset är ljust så åker det med för mycket ut precis som vid diarre och att det alltså inte är bra utan man ska satsa på en bra balans. Dessutom kanske hunden inte tog upp kalciumet bra från benen.
Avföringen varierar allt mellan ljust och hårt till mörkt och mjukt. Jag vill ju självklart att den ska vara mörk och fast, framförallt med tanke på analsäcksproblemen.
Din fodax innehåller spannmål va? Så för kraftigt är fodret troligtvis inte men däremot kan det vara så att kroppen efter en tid protesterar mot korn och vete dessutom har jag för mig det är melass i? Det var inte förrän min kolhydratskälla byttes ut mot parboiled ris som har ett lägre ph än vete och korn och sådant som min hunds klåda försvann. För ja klådan kom först och svampen som ett brev på posten av allt slickande.
Ja den innehåller spannmål, vilka framgår tyvärr inte. Jag ska sluta med fodaxen men hade tänkt att ta slut på det jag har, räcker någon vecka till, men kanske ska ge bort det istället. Jag har också en misstanke om att spannmålet i det bidrar till problemen. Över jul och nyår (drygt 2 veckor) var tassarna jättefina men då åt han mestadels ett spannmålsfritt torrfoder och köttben men då var vi bortresta så andra faktorer kan ju ha spelat in. Tanken är att byta i princip 100% barf och vid behov komplettera med VoH och/eller ett spannmålsfritt torrfoder.
Veterinären hävdade bestämt att han inte hade svamp i tassarna. På honom är det bara huden som blir röd, pälsen ser ut som vanligt och inget klet eller dyl. Jag tror att jag har lyckats att rubba det naturliga skyddet som huden i tassarna har, dvs, fett och bakterier. Det hela började när jag var tvungen att tvätta vänster framtass med diskmedel då han hade trampat i tjock olja
Innan dess hade han aldrig några problem men efter det så har det kommit i omgångar, framförallt med vänster framtass men för tillfället är höger framtass värst.
I natt sov han med strumpor och i morse såg tassarna nästan helt fina ut igen. Sen var vi ute i nästan 2 timmar och gick i skogen och när vi kom in var han röd i tassarna igen, han kan inte ha fått mycket salt på tassarna och han har inte slickat på dem Kan hundar få köldexem? Jag har haft det och det kliar massor.