Jobbigt mellan klona/trampdynorna :(

Grazing

Trådstartare
Min stackare har stora problem av det här vädret då han får svamp mellan trampdynor och klor :( Han är så nerklippt det bara går, jag försöker torka han med hårtorken så gott det går men det är ju blött ute hela tiden nu.

Nu har det gått så långt att han börjat ömma och jag vet inte vad jag ska göra. Nästa steg får ju bli veterinär såklart men dom andra gångerna jag varit där har dom bara rekomenderat ett schampo vilket jag inte tycker fungerar.

Finns det överhuvudtaget någonting jag kan göra, några salvor på apoteket eller liknande som kan hjälpa? Innan jag går iväg till veternären så kanske jag kan spara in lite kronor om det finns något annat att pröva.

Kan veterinären skriva ut någon salva eller är det alltid detta schampo dom förespråkar? Det använder jag regelbundet också nu men som sagt, utan vidare resultat.

Är skor en bra idé så att dom inte blir blöta alls?

Sv: Jobbigt mellan klona/trampdynorna :(

Jag har testat väteperoxid-baserade medel. Det ena är en salva LHP 1 % ("silversalva" kallade vi det förr i hästsammanhang), och det andra är vanlig blå-spray för häst. Båda har fungerat bra, sprayen betydligt smidigare, drygare och billigare.

Vilket schampo? Det finns ett som är mer effektivt än Malaseb.

Hur ofta tvättar du? Det krävs ofta tvätt varje dag i början. Det gäller att gnugga så att man ser att allt löser upp sig, samt att man låter schampot verka ca 20 minuter.

Vilket schampo? Det finns ett som är mer effektivt än Malaseb.
klorhexidinschampo är det jag har.
Hur ofta tvättar du? Det krävs ofta tvätt varje dag i början. Det gäller att gnugga så att man ser att allt löser upp sig, samt att man låter schampot verka ca 20 minuter.
Hm, veterinären har sagt att jag ska tvätta två till tre gånger i veckan. Då kanske jag ska pröva på att tvätta oftare.

Jag har testat väteperoxid-baserade medel. Det ena är en salva LHP 1 % ("silversalva" kallade vi det förr i hästsammanhang), och det andra är vanlig blå-spray för häst. Båda har fungerat bra, sprayen betydligt smidigare, drygare och billigare.
Så blåsprayen kan alltså fungera även på detta? Det kanske jag ska prova.

Min kelpie hade problem med svamp i tassarna länge. Var på väg att dra igång en allergiutredning, men provade först att ge honom fiskolja i maten (vilket han fått innan, och slutat med ett tag innan problemen började). Problemen försvann nästan med en gång och han har varit problemfri i 1,5 nu.

Kan vara värt att prova om han inte redan får?

Klipp bort håret mellan tassarna och stryk eller pudra på Pevaryl (salva eller puder). Sätt på hunden en socka eller dylikt så han inte kommer åt att slicka bort det eller trampa ut det över hela hemmet.

Så du har alltså inte något riktigt svampschampo :banghead:

Då ska du be om att få Malaseb. Det innehåller förutom klorhexidin också Mikonazol.

Då kan du börja med att tvätta varannan dag och sedan färre gånger. Underhållstvätt en gång i veckan.

Såfort min blir röd mellan trampdynorna så är det dagliga bad med malaseb som gäller, vanligtvis så badas han ungefär en gång i veckan i förebyggande då han är allergihund. Brukar gnugga in innan kvällspromenaden och skölja av när vi kommer in.
Förutom det så sprayar jag oxå med Cortavance på de röda partierna.
Om furunkulosen kommer igång ordentligt så är det enda som hjälper månadslånga medicineringar med antibiotika.

Så du har alltså inte något riktigt svampschampo :banghead:

Då ska du be om att få Malaseb. Det innehåller förutom klorhexidin också Mikonazol.

Då kan du börja med att tvätta varannan dag och sedan färre gånger. Underhållstvätt en gång i veckan.

Det är det enda veterinärerna har rått mig till, då kanske det inte är konstigt om det inte fungerat. Ska fråga efter detta.

Vad äter hunden för mat?
Mina hundar fick otroligt lätt svamp mellan trampdynorna när det var blött ute. Var lite skillnad beroende på foder men absolut bäst fungerade det när de fick Standardt, om man ser till torrfodren då. Nu när de barfas så har jag inga som helst problem med svamp osv.

Att tillsätta lite kalcium i maten kan också hjälpa många gånger. Så länge det är i naturlig form så bajsar hunden ut eventuellt överskott. Lättaste är att köpa benmjöl eller krossa/mortla äggskal som man blandar med maten.

Om det har blivit sår kan det behövas antibiotika. Men annars är Malaseb ett bra schampo mot de flesta infektioner, även svamp :).

Klipper du eller rakar du mellan trampdynorna?
Om man rakar blir det mkt kortare än om man klipper med sax, finns en liten smidig maskin för hela 45kr ink frakt på nätet :D

Annars skulle jag nog faktiskt sätta på hunden skor så han slipper bli blöt om tassarna.
Min gamling har problem med tassarna när dem saltar ute och det enda som fungerar då är att han får ha skor på sig.

Skor är absolut ett alternativ, jag använder Pawz när det är blött ute. Jag har en hund med en del tassproblem men han klarar sig fint om man bara rakar tassarna ordentligt (använder nr. 15 så det är riktigt kort).

Vad har du för ras? Har du möjlighet att raka hela tassarna eller bara under mellan trampdynorna? Om du kan så rekommenderar jag att hålla hela tassen rakad under de blöta månaderna.

Jag rakar dom så att pälsen är mer eller mindre obefintlig mellan trampdynorna och mellan tårna. Har testat en hel del olika skor men dom sitter aldrig bra, glider runt och han tappar dom.

Mumorsan:
Är Pawz dom här små balongaktiga små skorna som man drar på? Ganska tunna?
Tror jag testade dom när han hade tassbandage pga klokapselbrott och jag tyckte dom satt åt så otroligt hårt runt benet? Kanske hade en för liten storlek? Har dock för mig att någon sa att man kunde klippa där upptill lite så att det inte blev så trångt?

Precis, ballongerna är det. Jag tror att du har en för liten storlek då, min vovve märker inte alls av dom när han har dom på sig. Jag har aldrig klippt i mina, känns som att det är risk för att väta kommer in då.

För liten storlek har jag inte, har den största storleken då min vovve har grova ben och tassar även om han är en mellanhund.

Dock så verkar problemen lösa sig lite smått, använt det där schampot varje dag i tassarna nu och hältan är borta och allt har blivit mycket bättre :banana:

Skönt att det verkar lösa sig :)

Men om du behöver skydd någon gång så går det alldeles utmärkt att klippa i Paws "ballongskorna".
Använde dem i somras när min gamling hade bandage efter att ha amputerat en tå och klippte i dem och det gick alldeles utmärkt :)
Tycker också att de sitter för hårt utan bandage trots väl tilltagen storlek..

Annars har Ruffwear skor som brukar sitta väldigt bra.
Hööks har en kopia på deras "sommarskor" som jag tycker är prisvärda.
Ruffwear är bra men dyra.

Jag rakar dom så att pälsen är mer eller mindre obefintlig mellan trampdynorna och mellan tårna. Har testat en hel del olika skor men dom sitter aldrig bra, glider runt och han tappar dom.

Angående att raka mellan tårna, kolla noga så att du inte "naggar" hunden i huden mellan tårna när du rakar. Det är otroligt lätt hänt och den allra minsta hudskadan kan starta problemen på känsliga hundar.
Enligt vår veterinär är det otroligt vanligt med såna här problem på hundar som just varit hos "frissan", så sedan dess klipper jag med sax.

Dessutom upplever jag att iaf vår hund slickar mer på tassarna när det är nyklippt mellan tårna. Frågan är om det inte kanske kan bli stickigt mellan tårna om pälsen är kort? Och börjar de slicka så har man snart problem.
Så, man kanske kan prova att bara ansa lagom, så att det går lättare att torka?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Finsk lapphund på snart 4 år, kastrerad. Han är en hund som får normal aktivering, går lite kurser på bruks (vi testar det...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka