Jobbig period

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jobbig period *långt*

Nu sover lillen och jag kan fortsätta skriva ifred :angel:

Jo jag har stora problem med att motivera lilleman på 11 år
till att göra saker som att plocka undan efter sig, städa rummet osv.
Det är förresten inte bara jag, utan alla får kämpa för att få honom att göra det han ska.

Vi har satt upp 3 enkla regler som han ska följa,
1. Gå direkt hem efter skolan.. ta ngt att äta och göra ev.
läxor. Sen är han fri att cykla eller vad han nu har lust med.

2. Han ska ligga i sängen kl 20:30. Då ska han redan ha ätit
kvällsfika och borstat tänderna.

3. Städa sitt rum regelbundet och hålla det fint.

Jag tycker inte att det är så otroligt hemska regler och
det finns en tanke bakom varje regel.. vilket vi också har
förklarat för honom. Men ändå bryter han mot varje regel varje dag
:eek:
Han kan komma hem tre timmar efter att skolan slutat
"jamen jag ville ju leka lite också, det är så tråkigt att bara gå hem direkt" / "jag är inte van att gå hem direkt,därför kommer jag sent"
:confused:

Förra veckan fick jag höra att vi nog inte tyckte om honom längre
eftersom han inte fick göra som han ville hela tiden. :(
Han ville vara uppe längre på kvällarna också.. det kan jag iofs förstå, men vi har märkt att han behöver 11h sömn annars blir han en katastrof dagen efter.
"Vaddå, det enda som händer är att jag blir på dåligt humör..det gör ju inget" :crazy:
Otroligt dåligt minne när det gäller läxor också, men det har vi löst genom att fröken ringer hem när det är läxa på g :idea:

I helgen var han hos sin kusin, han kom hem igår och sa inte ens hej när han kom in genom dörren.. istället gick han direkt till soffan och började titta på tv.

Alltså det måste ju vara ngn trotsperiod..pubertet eller liknande,
men hur går man tillväga för att trolla fram den där underbara pojken
som jag så väl vet finns där någonstans..han kikar fram i små ögonblick ;)
Snälla, säg att det finns en enkel och snabb lösning på det här :angel:
Åh just det, förbud tex av tvspel tar han så gärna bara han får göra som han vill. Jag har talat om för honom att handling får konsekvens.
När han ville gå ut istället för att städa rummet så sa jag :
-Nu har du ett val.. antingen städar du ditt rum eller så gör du som du vill. Men gör du som du vill så blir det en konsekvens av din handling.. "vaddå?" undrade han såklart.. Gav exempel på vad som
kunde hända, ingen månadspeng tex. Vad gör han ?
Han springer ut ! :cool:
 
Sv: Jobbig period

Min snart 13-åring har liknande tendenser. Men kommer man inte hem direkt efter skolan, är inte jag hemma SKA han ringa mig på mobilen så jag vet att han har kommit hem.
Här är ett vanligt "straff" utegångsförbud, han kan tjura hur mycket han vill, han har begåvats med en mycket envis mamma...:devil:
Och ligga i sängen ska han göra 20:30. Men i gengäld slipper jag dra upp honom på morgonen....
 
Sv: Jobbig period

Det där brottas de flesta föräldrar med.

Jag har brådis just nu, men försök att göra uppgörelser som han har svårare att misslyckas med.
Varje misslyckande gör att han blir mindre motiverad att försöka.

Kan ingen av er hämta honom vid skolan under en kortare tid?
Det kommer då bli lättare för honom att genomföra det om han får "fysisk" hjälp.

Era regler är inte hemska, men svåra att genomföra ensam.

Har han någon gång klarat det själv och det fallerat nu, eller har det alltid varit ett problem för er?
 
Sv: Jobbig period *långt*

Min kompis som var hos mig igår pratade om frigörelse från mamma vid 7 och 12 års ålder. Det låter inte helt omöjligt om det är nåt sånt på gång. (Hon har fyra barn mellan 8-20 år så hon vet nog vad hon pratar om)
 
Sv: Jobbig period

Jodå jag kan hämta honom varenda dag om det är så,
men samtidigt så vill jag ju inte genera honom
inför kompisar osv.

Hans fröken ringde alldeles nyss, det är tydligen
jättemkt läxor som han sagt att han gjort hemma och
inte alls har gjort. :(
Sen vägrade han översätta en engelsk text till svenska
idag, istället sa han "Jag gör det här som läxa istället".

Ang. reglerna..
vi fikar ju på kvällen tillsammans med honom, och sen
går vi in och säger godnatt. Så det gör han ju som inte
själv heller.

städa rummet får han göra själv, förutom dammsugning och
torkning av golvet.. men som det ser ut där nu så kan jag inte
ens dammsuga :crazy:
 
Sv: Jobbig period

Mkt möjligt att det är ngn frigörelse på gång,
men det är ju trist att det inte bara är oss i familjen det drabbar
utan även skolan.
Kan du inte fråga henne hur man bäst tacklar frigörelsen?
:bow:
 
Sv: Jobbig period

Ibland tackar jag unghästarna för både det långa tålamodet
och envisheten man fått från dom :D
 
Sv: Jobbig period

Sablar22 skrev:
Jodå jag kan hämta honom varenda dag om det är så,
men samtidigt så vill jag ju inte genera honom
inför kompisar osv.
:

Nähä ? Men har väl ett val?

Antingen följer han era regler som ett stort barn ska kunna klara, eller så får han finna sig i att backa och behandlas som mindre tills han kan ta ansvar för mer frihet.

Dvs kommer han inte hem efter skolan EN gång så återgår man till att hämta med våld och utbärning om så krävs a la tre-åring hur pinsamt det än blir för honom.

Men nu lär du ju honom bara att regler är ngt man inte behöver följa :crazy:
 
Sv: Jobbig period

Jag håller med silverkedjan.

Hade det varit min grabb hade jag hämtat honom tills han själv insett att det är bäst att gå hem direkt efter skolan.

Ang det att han ljuger i skolan, det låter inte alls bra. Jag hade tagit i ordentligt och inte låtit honom välja på det viset som du gör.

Det var någon som nämnde utegångsförbud, det är jättebra och förmodligen det enda som hjälper. Har han utegångsförbud så blir det dessutom mkt lättare att följa de tre grundreglerna.. :idea:

Låt det inte gå för långt bara, det är oroväckande med tanke på hans låga ålder.. :(
 
Sv: Jobbig period

Sablar22 skrev:
Jodå jag kan hämta honom varenda dag om det är så,
men samtidigt så vill jag ju inte genera honom
inför kompisar osv.

Men det är ju en perfekt konsekvens: "om du inte går direkt hem kommer jag att hämta dig i skolan".
Om han blir generad av det borde han ju vilja undvika att det händer.

Hemma hos oss ska läxorna vara lästa innan de får vara på internet (en halvtimme varannan dag för varje barn), spela tv-spel eller dylikt.
Läggdags ska skötas och rummen hållas anständigt framkomliga om det ska bli veckopeng. De får inte ta hem kompisar om inte rummen är någorlunda ok.
 
Sv: Jobbig period *långt*

Det gäller att hitta den "ömma punkten". Så att man har något att ta till som just konsekvens när barnet inte gör som bestämt. Att man kan säga att "då blir det ingen TV" och att barnet då verkligen tar det som något den missar och att man verkligen genomför det man hotar med. Min son får utegångsförbud direkt om han missköter sina tider totalt, vilket brukar vara ganska effektivt.

Funkar inte indragen TV-tid? Ja då tar man till något som funkar; utegångsförbud, indragen veckopeng, indragen stalltid, indragen fotbollsträning eller hämta vid skolan m.m. Det som funkar helt enkelt.

Men ibland kan det också vara rätt att köra med en morot istället. Min son har t ex haft lite taskig attityd i skolan. Vi har haft diskussioner om det hemma och kommit fram till att sköter han sig exemplariskt resten av terminen får han välja en dyrare sak att köpa sen. Hans attityd har förbättrats markant. Men skulle den sen bli sämre igen får han naturligtvis inte några nya saker för att sköta sig...då blir det den hårda vägen...
 
Sv: Jobbig period

svarar er allihopa lite hur som helst nu ;)

Hans påhitt får konsekvenser, vi släpper inte en tum på dom.
Men det är precis som att det spelar ingen roll för honom.
Det är ganska många månader nu som har gått utan att han fått
sin veckopeng.

Det verkade inte vara så hemskt för honom att jag
kom dit och hämtade honom. Däremot var det ruskigt
jobbigt när jag talade om för honom vad han hade att göra
när han kom hem. Efter halva vägen fick vi vända och gå tillbaka
för han hade glömt engelskläxan på skolan - det var också väldigt
jobbigt. Sedan talade han om att jag hade förstört hans dag, han hade faktiskt sett fram emot att gå hem och städa men det tänkte han minsann inte göra nu. Då log jag bara och sa att det inte gjorde något eftersom han har minst tolv sidor matte att räkna.

Gissa hur poppis jag är nu ?
 
Sv: Jobbig period

Det är bra att du kan möta upp honom vid skolan på dagarna.

Ler lite igenkännande när jag läser ditt inlägg
Jag brukar inte dra in månadspengar eller ge utegångsförbud. Jag är mer rakt på. Den dagen som det strular så får man inte se på TV hålla på med datorn eller Tv-spel. Sen brukar dom få gå och lägga sig tidigare än vanligt. Då kommer konsekvensen direkt på det man gjort eller kanske inte gjort.
 
Sv: Jobbig period

Ja jäklar, vi har haft ett snack medans vi fikade.
Han är grymt skoltrött och är mest arg för att han inte
kan förhandla om man måste gå i skolan eller inte.
"Det är ju en LAG som säger att barn måste gå i skolan.
Varför får man inte en chans att prata om det åtminstonde"
:D :love: Lite söt är han allt.
Han var arg på pappa också, för cykeln behöver lagas!
Fröken förstör lektionerna genom att prata så att dom inte
kan jobba :angel:

Men jag är glad för att vi faktiskt kunde prata utan att
han blev arg, efter snacket kom han och berättade med
inlevelse hur en fluga dog i brödrosten :eek:
Snacka om att humöret ändrar riktning hela tiden!

En sak är då säker, är man förälder/styvförälder så är
det full rulle hela tiden och man behöver aldrig ha tråkigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 839
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 200
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
821
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 073
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp