Jobbig häst i hagen...

_moa_

Trådstartare
Min häst är väldigt dominanti hagen och jagar omkring dom andra vid hö fodringarna. Dom går 6 hästar på tyvärr för liten yta, men dom kan ändå komma ifårn varandra. Blandat ston och vallacker för det är ända möjligheten. Nu har det kommit två nya hästar, visserligen för några veckor sedan, men den ena av dom har haft en del bitmärken. Nu har ägaren till den börjat tycka att min häst är jätte elak och hon klagar på det hela tiden. Så nu när jag satte över honom i lösdriften för han har vila nu så var hon ju bara tvungen att på peka hur lungt det är i hagen nu.. Jaha sa jag, njut av det nu för min häst kommer tillbaka om någon vecka:angel:

Så nu vill jag ha alla tips på hur det ska lösas, om dom går i samma hage, vilket dom måste eftersom lösdriften är väldigt geggig så ska man ha hästen där kan man inte rida, unghästarna går i den hagen. Är jag helt dum i huvudet som inte tycker att det är ett stort problem? Som tycker att det är ganska normalt att en häst har bitmärken innan dom kommit in i flocken? Vem vet han kan ju ha fått bitmärkerna när dom har lekt! Nu ska tilläggas att min häst är inte alltid sur utan oftast bara vid fodringarna!

Sv: Jobbig häst i hagen...

Hur länge har detta pågått,då?? Alltså, det som din häst har gjort??
Min dam är också dominant, och här har man också fått flytta på henne fler gånger pga just hennes dominans.....Eller skall man kalla det för extremt dominans?? Tja, tolka det som man själv vill....Tror nog det går över senare,kanske?? Men om det har pågått i några veckor, så tror man inte det kommer vara så alltid, det kommer nog bli bra senare även om det tar sin lilla tid.
Men när jag hade mitt sto uppstallad på det andra stället så var det inga klagomål men stallägaren "klagade" väl på att hon var väldigt bestämd (alltså mitt sto) och att hon absolut skulle ha hö och inte någon av dom hästarna. Jag hade ett gammalt avelssto också, och hon var ganska ranglåg.
Och sedan fick man flytta på mina pga stoet till ett annat ställe där man fick ha sina hästar i egen hage (båda gick ihop och det funkade super! just för man brukade lägga flera högar på några ställen i hagen som dom 2 damerna fick gå runt lite och käka lite emellanåt).
Sedan när jag fick ett jobb på annan ort, så då flyttade både man själv och hästarna. En av dom - gammelmärren - utlånades på foder till en tjej som ville ha en lugn o stabil promenadhäst.
Stoet hade man i travträning, och man kan lugnt tillägga att stoet inte vart populär nånstans,alls. Tja, hos travtränaren där jag hade stoet uppstallad var det helt ok för alla hans hästar gick i egen hage.
Men han upplevde henne som något besvärlig häst...
När jag tog henne ur travet för gott flyttade jag henne till ett litet stall inärheten av min bostad, och där var det en MASSA klagomål på stoet, tyvärr! Hon ansågs då vara alltför dominant enligt stallägaren.
Och hon tyckte jag skulle flytta hästen! Bara för att hon vände rumpan emot stallägaren + att hon schasade liksom bort den andra hästen när stallägaren skulle lunchfodra hästarna med hö....
Ja, då var det bara att flytta på hästen.
Till lösdrift....hos en tant som hade 7 hästar...Det var mycket stök och hon glömde ibland bort att fodra hästarna med hö!
Och nu har man ju "egen" mark att arrendera där man har stoet + shettisen som man också äger...Det funkar super, och här ska man även ha i fortsättning...
Inte så roligt när folk kommer och klagar att hästen bestämmer mycket i flocken och att hon var besvärlig och helt omöjlig att ta ut för hon vände bara rumpan emot stallägaren...
Nu slipper man ju klagomål, för man sköter dom själv med fodringen och så vidare.

Hoppas det löser sig för dig med din häst....Om inte det blir bättre får du kanske lösa detta på ett och annat sätt.

Gott Nytt År! ;)

Har väl på gått ganska länge, 1 år eller så... Min skulle jag då dock inte kalla extrem dominant, utan dominant. Vi blandar ju ston och vallacker och han vaktar stona, alltså får dom gå relativt nära och ibland även äta ur samma hög. Mitt föl som han delat box med är han helt polare med och han får göra det mesta, allt från att hänga i grimman, till att bita i öronen. Han har alltså emot vallacker om det går ston i hagen. Han har haft fri tillgång på mat innan, vilket han inte har nu. Kanske kan det vara en orska också, att han är stressad för att få mat? I sommarhagen stod han till och med och pillade "ena fienden" i manen och verkade komma bra överens med honom.

Det är bara dom nya som klagar, stallägaren klagar väl ibland också, men på ett mer skämtsamt sätt och då brukar jag skämta tillbaka att han har ju inte jagat någon till panik ännu ialla fall:angel: (en insident mellan mitt sto och stallägarens vallack, mitt sto blev jagad i hagen länge och hade väldigt stora bitmärken, in på köttet)

JAG upplever det väldigt jobbigt nu när det klagas och är rädd att det blir så att jag till sist kommer få flytta om dom får för sig att han ska gå i paddocken eller något.

Gott nytt år på dig med:)

Sånt där är himla svårt, hade jag en häst som blev som blev biten så skulle jag nog värna om mitt lilla sockergryn. Men å andra sidan vad ska du göra, ta en snack med Brunte att han borde lägga av?

Jag tycker att om det handlar om så svåra bitmärken att det är på "veterinärnivå", då skulle jag se det som ett gemensamt problem, inte enbart ditt, men då måste ju hästarna på något sätt säras på.

Om det däremot är på Grabb-gnabbs-nivå, så får man ju faktiskt tåla en del som hästägare.

Så ta ett snack med de som klagar och hör om de bara vill beklaga sig, eller om de verkligen ser det som ett stort problem.

Däremot skulle jag nog inte skämta bort det, det skulle nog ses som störande i mina ögon, som om du inte tog ditt ansvar.

Blandrastik skrev:
Sånt där är himla svårt, hade jag en häst som blev som blev biten så skulle jag nog värna om mitt lilla sockergryn. Men å andra sidan vad ska du göra, ta en snack med Brunte att han borde lägga av?

Haha, kanske ett fall för en hästpratare :angel:

Blandrastik skrev:
Jag tycker att om det handlar om så svåra bitmärken att det är på "veterinärnivå", då skulle jag se det som ett gemensamt problem, inte enbart ditt, men då måste ju hästarna på något sätt säras på.

Om det däremot är på Grabb-gnabbs-nivå, så får man ju faktiskt tåla en del som hästägare.
Det är inga svåra bitmärken utan det är grabb-gnabbs-nivå på dom och jag tror inte att det är någon fara. Jag menar sånna märken får dom ju även om dom leker vilt vilket den hästen som hade märkerna gör.

Blandrastik skrev:
Så ta ett snack med de som klagar och hör om de bara vill beklaga sig, eller om de verkligen ser det som ett stort problem.
Är väl kanske dags att göra det nu...

Blandrastik skrev:
Däremot skulle jag nog inte skämta bort det, det skulle nog ses som störande i mina ögon, som om du inte tog ditt ansvar.

Fast jag skämtar inte bort det med dom som klagar nu utan det är mest jag och stallägaren. Tex hon säger, vilken elak häst du har *skratt* Nehe tycker du det:angel: Det är ju ändå allvar i skämtet;)
Men till dom som nu klagar har jag verkligen inte skämtat bort det!

ridtravare Jo visst skulle det vara bra, men en shetlandsponny på fri tillgång när man har super bra hö:angel: :o Men dom har halm liggandes som dom kan gå och små pilla i fast ingen gör det.

Du har islandshästar va?! Enligt min erfarenhet så kan för små hagar ställa till med oro och bråk i flocken - de flesta individer har en stark flock-känsla och om inte underlägsna individer kan flytta sig tillräckligt så blir det fler konflikter (i synnerhet vid fodring).

Att ha en könsblandad flock och därtill någon hingstig vallack är inte heller ett vinnande recept.

Vi har också en något omogen flockledare, men med gott om plats så blir det inte så mycket störningar vid utfodring. Nu är det bara två hästar, men han var likadan då han efter kastrering gick kvar i hingstflocken ...

Tillägg: eftersom vi genom stängel begränsar hästarna så får vi inse att deras beteende kan ta sig andra uttryck. Det är oftast lättare att hitta lösningen i sånt vi kan påverka (storlek på hage, sammansättning av flock etc) än att försöka förändra djurets natur.

vi hade ett liknande problem i våra vinterhagar i mitt förra stall vi löste det genom att sätta två badkar kortsida mot kortsida så det blev som en lång rad en bit in i hagen, tillräckligt för att hästarna skulle kunna gå runt och äta från båda hållen sen la vi höt där. Den dominanta hästen kunde inte vända rumpan till om dom andra stod på andra sidan och pringa runt allt gjorde han inte. lycka till

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 264
Senast: EZMK
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama