Jobbig hagkompis!

E

EllPri

Min häst går tillsammans med ett sto som inte är direkt trevligt.. När jag håller på med min häst inne i hagen (som t.ex rättar till täcket) så blir stoet "avis" och kan börja hota och rent av sparka! Hon sparkade nästan en tjej i skallen en gång!! Jag vet inte vad jag ska göra när hon börjar bråka för jag vill ju kunna pyssla lite med min häst inne i hagen utan att bli attakerad! Något tips om vad jag ska göra? :confused:

Sv: Jobbig hagkompis!

Jag skulle ta ut hästen utanför hagen. Har varit med om samma sak och det var bara att ta ut pålle genom grinden och pyssla där.

Jag föreslås att du flyttar din häst till en annan hage! :idea: Man vill ju inte riskrea att bli avsparkad skallen för att gosa med sin häst!:angel:

Joo.. Men jag kan inte ta ut honom när jag är ensam för då sticker den andra hästen :(

Jag har testat att ha honom i en annan hage men han hoppar bara ut :angel:

Hagen är hästens plats, tänk på det.
För att kunna gå fram o gosa med hästen i hagen så måste du vara ledaren för "flocken", vilket kan vara rätt svårt med vissa hästar.

Hur är det om du går in och hämtar din häst (utan att gosa o hålla på..)?
Om du bara är där en kort stund..?!

Det kan ju vara så att stoet vill ha din häst för sig själv, alltså utmanar hon dig.
Där återkommer oxå ditt ledarskap..
Förmodligen kommer det inte fungera att gå in i hagen med det där stoet i samma hagen, om hon itne lär sig att du är "bossen"...

För övrigt så är hagen ett väldigt dumt ställe att stå och gosa med sin häst på.. :p

Joo.. Jag vet om det där med ledarskap :crazy: Men det är ju det att om man säger till henne (och då menar jag säga till henne) så blir hon hel tokig! Och hur ska man göra när jag ska mocka hagen?? för då kan jag ju inte stå utanför och hålla båda hästarna och samtidigt mocka (vi har inget stall). Och då kan jag ju inte alltid ha med mej nån till hjälp..

Om du inte har ett stall, så kan du väl knappast ha en så liten hage att det måste mockas i den??????? :crazy:
Eller menar du i nått "skjul" som är i hagen..?!

Annars; hjälper det inte att vifta med grepen..?
Den är ju lite längre än dina armar..
Överraska hästen så den får lite respekt.. eller nått...

det man ofta gör i såna här situationer är att man tror att man säger till hästen (oftast genom att skrika och/eller kasta något på den så den flyttar sig). Ingen av dessa metoder funkar speciellt bra på hästar. Och som det verkar på dig så verkar det som att du blir lite rädd för hästen (men vem skulle å andra sidan inte bli det..) när man blir rädd så måste man försöka bortse från sin rädsla. om det är så att hon först bara "visar" lite med rumpan eller så, så är det antagligen för att hon testar ifall hon kan kontrollera dig. och det du antagligen gör då är att du backar och kryper ihop lite med kroppen (en helt naturlig reaktion för en människa), men skulle du vara en häst och göra så när en annan häst kom emot dig och markerade, skulle du på en gång bli hagens "slag påse".
även om det kan verka svårt så är det bästa i ett sånt här läga att försöka stå kvar där du står, sträcka upp dig och sen ta ett bestämt kliv emot hästen, precis som att du skulle säga med din kropp att -det här är mitt område och det inkräktar du inte på, för då hugger jag tillbaks! du måste sätta en gräns för hur nära inpå du vill ha hästar som du handskas med. kliver de över denna gräns, måste du genast markera att du inte vill ha de så nära.
det kan vara bra att du har ett spö i handen till en början, enbart för att förlänga din arm. Men kom även ihåg att vara vaksam hela tiden! en väldigt dominant häst kan säga ifrån tillbaks, fösöka att håll hästen på det avstånd där du känner dig säker. kommer hon innanför din gräns skickar du ut henne ur den fortare än kvickt!
Hoppas mitt inlägg är till hjälp! Och våga stå på dig och tro på att Du kan vara ledaren i "flocken"!
/Malin

Det skulle jag aldrig våga göra...:surprised: tänk om man får en spark i bröstet eller i ansiktet...?

Poetry_princess skrev:
Det skulle jag aldrig våga göra...:surprised: tänk om man får en spark i bröstet eller i ansiktet...?

Det är då man måste vara snabbare än hästen...

Och det är bra att du kan erkänna att du inte vågar, för det vore väldigt olämpligt om nån som du skulle försöka sig på detta bara för att visa att "jag kan"...
Vilket det tyvärr är många som gör vilket många gånger slutar i katastrofer.. :crazy:

Vi har en stor hage men det måste ändå mockas.. Jag måste faktiskt erkänna att jag är lite osäker inför henne :( Men det är så att ofta när man kommer in i hagen och hon sedan märker att man inte kommer för att pyssla med henne så börjar hon. Fast man verkligen försöker markera att man inte vill ha henne i närheten så bryr hon sej inte :crazy: Man blir ju lite förbannad men.. :devil: Hon är väldigt bestämande och stark. Så jag som är ganska liten känner sej ju varken modig eller stark :(

Okej... Det tycker jag är lite konstigt, för stora hagar behöver inte mockas i!!!

Har du testat att ignorera henne? (orkar inte läsa igenom tråden igen :P )
Om du har tillräckligt mod - vänd ryggen till. kanske inte helt sådär det är nog inte så smart utan så du esr henne i ögonvrån, men att du markerar att du inte bryr dig om att hon håller på sådär..

Blir det bättre om du går in o klappar ltie på henne först då?

Men våran hage måste ändå mockas!!!! Och dessutom måste jag ju kunna gå in till min häst utan att bli sparkad eller?? :mad:

Det blir bara värre om man iognerar henne.

Jag har inte testat att klappa henne först.. ska prova.

Jag har 3 st hästar i en hage, en stor hage, stoet i den här hagen kan vara väldigt när gången och vid mat tillfälen som lunch fodring m.m vill hon gärna komma fram och sedan snabbt vända på sig och börja sparka, jag anser at när man är i hagen är det "hästens hem" men bara för det ska hästen inte få komma fram och vara farlig, jag har alltid med mig ett spö ut i hagen ett dressyr spö räker, jag annvänder det inte, utan har det bara hållandes i handen riktat bakåt, neråt skulle hästen komma, annvänder jag spöt som en förläng arm, och vissar nej, jag välkommnar dej inte, flytta! Gjorde det ett par daggar irad,nu kommer hon inte fram när hon ser att jag inte "bjuder" in henne. Men hon är inte heller rädd för mig, ropar jag på henne elelr väljer att gå fram till henne då vänder hon sig trevligt om mot mig och kommer fram! :) du kan juh testa iaf. lycka till! :D

Det är "självklart" att man ska kunna gå in i en hage utan att bli sparkad...
Det var en konstig häst.. De flesta brukar kunna bli nyfikna om man ignorerar dem tillräckligt länge... :p

Om man säger så.. En hage som fungerar som dygnet runt boende för hästar ska vara STOR!
Så stor att det inte ska behöva mockas!!!
Det är en sak om man ändå vill mocka, eller om hästarna bajsar väldigt mycket på ett ställe, men man ska ändå inte behöva mocka i en sån hage, för då ÄR den för liten!

Hur stor är hagen? Hur är stoet mot h*n som sköter henne? Har en häst börjat förstå hur man kan dominera, så är det svårt att få bukt med om man inte är så duktig. Ha ett spö med dig i hagen, som en armförlängning, samt till försvar OM det skulle behövas.

Hagen är ungefär som en äng! Men det är det att hästarna rör sej mycket på samma ställe och då skiter dom ju där. Och eftersom dom är så mycket på samma ställe blnd skiten så är det ju inte så kul om dom trampar omkring i sitt eget skit..

Det där med spöet låter som en ovanligt smart idé :p Har faktiskt haft ett eftersom min egen häst behövde lite tillrätta visning förut. Men när han slutade med sina små dumheter så slutade jag använda spöet. Men nu ska jag ta fram det igen.

EllPri skrev:
Hagen är ungefär som en äng! Men det är det att hästarna rör sej mycket på samma ställe och då skiter dom ju där. Och eftersom dom är så mycket på samma ställe blnd skiten så är det ju inte så kul om dom trampar omkring i sitt eget skit..

Okej. då förstår jag.. =)
Det lät först som att ni hade lite väl liten hage...

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar