Sv: Jobbig hagkompis!
det man ofta gör i såna här situationer är att man tror att man säger till hästen (oftast genom att skrika och/eller kasta något på den så den flyttar sig). Ingen av dessa metoder funkar speciellt bra på hästar. Och som det verkar på dig så verkar det som att du blir lite rädd för hästen (men vem skulle å andra sidan inte bli det..) när man blir rädd så måste man försöka bortse från sin rädsla. om det är så att hon först bara "visar" lite med rumpan eller så, så är det antagligen för att hon testar ifall hon kan kontrollera dig. och det du antagligen gör då är att du backar och kryper ihop lite med kroppen (en helt naturlig reaktion för en människa), men skulle du vara en häst och göra så när en annan häst kom emot dig och markerade, skulle du på en gång bli hagens "slag påse".
även om det kan verka svårt så är det bästa i ett sånt här läga att försöka stå kvar där du står, sträcka upp dig och sen ta ett bestämt kliv emot hästen, precis som att du skulle säga med din kropp att -det här är mitt område och det inkräktar du inte på, för då hugger jag tillbaks! du måste sätta en gräns för hur nära inpå du vill ha hästar som du handskas med. kliver de över denna gräns, måste du genast markera att du inte vill ha de så nära.
det kan vara bra att du har ett spö i handen till en början, enbart för att förlänga din arm. Men kom även ihåg att vara vaksam hela tiden! en väldigt dominant häst kan säga ifrån tillbaks, fösöka att håll hästen på det avstånd där du känner dig säker. kommer hon innanför din gräns skickar du ut henne ur den fortare än kvickt!
Hoppas mitt inlägg är till hjälp! Och våga stå på dig och tro på att Du kan vara ledaren i "flocken"!
/Malin