Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Igår fick jag höra att när hästen är svettig/löddrig mellan bakbenen så betyder det att den har jobbat på med bakbenen. Stämmer detta? Eller kan hästen bli svettig/löddrig där alldeles oavsett hur den har rört sig/jobbat eller om den bara varit pigg?
Stämmer inte.Igår fick jag höra att när hästen är svettig/löddrig mellan bakbenen så betyder det att den har jobbat på med bakbenen. Stämmer detta? Eller kan hästen bli svettig/löddrig där alldeles oavsett hur den har rört sig/jobbat eller om den bara varit pigg?
Nej det där stämmer absolut inte. De flesta hästar jobbar väl ändå ok med ryggen och rumpan hoppas jag, men hur många svettas på ryggen? Ärligt talat så var det något av det konstigaste jag hört. De kan såklart bli svettiga och varma under schabraket men det beror ju då på värmen från hästen som inte kommer ut iom sadel och schabrak.Kapar din tråd lite när vi är inne på svett..
Fick höra att hästen svettades mest där de använder mest muskler. Min häst var när detta sas väldigt svettig om halsen och magen och då menades det att han inte använt ryggen och rumpmusklerna. Kan det verkligen stämma?
Svårt att tro.Kapar din tråd lite när vi är inne på svett..
Fick höra att hästen svettades mest där de använder mest muskler. Min häst var när detta sas väldigt svettig om halsen och magen och då menades det att han inte använt ryggen och rumpmusklerna. Kan det verkligen stämma?
Kapar din tråd lite när vi är inne på svett..
Jaha, så min häst som brukar svettas i ansiktet har då hjärngympat?
Ridit många hästar i skogen bara rakt fram som blivit svettiga i princip överallt =) även bakbenen =)Igår fick jag höra att när hästen är svettig/löddrig mellan bakbenen så betyder det att den har jobbat på med bakbenen. Stämmer detta? Eller kan hästen bli svettig/löddrig där alldeles oavsett hur den har rört sig/jobbat eller om den bara varit pigg?
Fast nej .., hästen har extremt lite primär blodgenomströmning i halsen och håller inte värme öht primärt via halsen . Halstäcke är en "myt" att det skulle påverka hur hästen hushåller med värme . Jag blir lika förvånad varje gång någon påstår detta .Halsen är en stor värmereglerare, därför svettas de där och därför är halstäcke effektivt på fryslortar.