Jobbar jag för länge?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jobbar jag för länge?

Basilika skrev:
Det är som andra säger bara du själv som kan avgöra. Personligen ser jag inga hinder att jobba fram till dagen innan om så skulle vara. Se'n ska man ju vara föräldraledig minst några månader så då hinner man ta igen sig och bo in sig. När bebbe är nyfödd behövs i princip ingenting, maten har du alltid med dig (om vi utgår ifrån att amningen funkar) och de små behöver ingen egen säng. Blöjor och kläder köper pappa när du ligger på bb och så får man massor med saker.

Det är lugnt :)
Som tur är har vi rätt mycket klart, bla säng och massor av kläder (fått mycket av bekanta). Känner mig inte så stressad över sådant.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

amkm skrev:
Men det finns väl kvar ngt som heter havandeskapspenning? Och då duttra man inte på föräldradagarna.
Visserligen säkert beroende på vilken typ av jobb man har men på min tid så fick jag två månader havandeskapspenning.
Inte aktuellt för min del, det ska väl till rätt mycket innan man får sådant. Jag tänker hellre på att "snylta" på föräldradagarna tidigare.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Jag hade till och med planerat in att åka på en kurs den dag som jag hade bf med den förste, för inte 17 kommer den då. En kvart innan ordinarie uppstigning gick vattnet så det var bara att ringa arbetet och säga att jag nog inte kan följa med på kursen utan ska ägna mig åt att föda barn istället. Han föddes 17 timmar senare.

Nummer 2 gick över tiden 10 dagar och det var ungefär likadant som med den förste men han föddes en dag då jag ändå var ledig :angel:

Att jag har jobbat så länge har berott på att jag har mått bra både fysiskt och psykiskt av att jobba vidare så därför har det bara blivit så. Vet inte hur det bli med 3:an men jag går på känsla där liksom med hur länge jag fortsätter rida.
Hänsyn tar jag bara till min egen kropp och mitt barn! Ingen är ju oersättlig och det är upp till arbetsgivaren att fixa så att mina arbetskamrater inte behöver göra mitt jobb. ;)
 
Sv: Jobbar jag för länge?

oz_joj skrev:
Som tur är har vi rätt mycket klart, bla säng och massor av kläder (fått mycket av bekanta). Känner mig inte så stressad över sådant.

Då så.

Då jobbar du så länge du känner att du orkar. Jag pluggade visserligen när jag fick barn, men jag gick på föreläsningarna dagen innan. Vår lärare frågade när det var dags och jag sade att jag gått över två dagar.

Han blev helt knäckt - "vad gör du här?!" :eek:

Hans egen son var bara fyra månader gammal och han hade säkert sin frus förlossning i färskt minne. En studiekamrat lugnade honom dock genom att berätta att hon tänkt på allt och att bilen var parkerad nära skolan. Han skulle inte behöva vara orolig för att avbryta föreläsningen för att bli barnmorska. :D

Med detta menar jag att du kan lugnt jobba vidare så länge du mår bra och känner att du kan lämna om du måste. Planera så att du inte behöver oroa dig. Kanske kan du ha en back-up person som kan hålla utvecklingssamtalen om du inte kan? annars får väl föräldrarna vänta - de måste förstå att barnafödslar inte kommer på beställning.

Ta det lugnt, lägg upp fötterna när du kan. Jag var hemma två veckor före bf med första barnet och jag blev bara stressad och uttråkad.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Tack alla som svarat för tips, råd och tankar. Jag löste mitt "dilemma" genom att jobba sista dagen i fredags, dvs skippa de 3 sista dagarna i november. Kände att det var jobbigt varje helg att ladda för en ny vecka och varför jobba så nitiskt denna sista halvvecka när jag inte måste? Jag blev mycket mer avspänd när jag väl hade bestämt mig. Min vikarie kunde börja tidigare också och hon har jobbat i klassen förr. Nu njuter jag av att vara ledig sen får vi se hur länge det blir, hittills 2 dagar! (mina kollegor retade mig att min förlossning säkert skulle sätta igång på fredagkväll bara för att jag så gärna ville pusta ut). Har haft lite högre blodtryck, sämre järnvärde och så nu på slutet också så bara därför kändes det skönt att kunna stoppa lite tidigare.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Grattis till ett i mina öron bra beslut! Hoppas du får en lugn och skön tid med mycket avlsappning och vila innan BF. Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 295
Senast: Hellhound
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 715
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp