Jobbar jag för länge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

oz_joj

Trådstartare
Hade träff med förädragruppen härom dagen och blev lite fundersam. En blivande mamma skulle vara ledig fom nu, dvs i en månad innan förlossningen (beräknad), en annan 3 veckor osv. Jag var den som hade tänkt jobba längst, hela november och har bf 8/12. Nu funderar jag på om jag är knäpp eller vettig? Jag har inte ont någonstans men ack, vad skönt det var med två lovdagar (gjorde i o f s jobb jag tagit med hem ena dagen men ändå...) förra veckan när jag bara fick sova ut, ta det lugnt osv. Det var svårt att ladda om till att jobba igen. Börjar vakna ganska ofta på nätterna av halsbränna så jag nästan spyr, och då måste man ju kissa IGEN, osv.

Är det dumt att jobba så långt som en vecka innan bf? Jag är ju lite orolig över att föda för tidigt för lite vila skulle sitta bra känns det som...

Jobbet är ju inte så fysiskt tungt men det är fullt upp hela tiden och jag är väl lite stressad emellanåt fast jag försöker ta det lugnare.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Det kan vara ganska skönt att ha några veckor innan barnet kommer att vila upp sig ordentligt på. DU måste känna efter själv, inen annan vet hur just Du känner sig. Men jag hade tagit ledigt tidigare om jag vore i dina skor... ;)
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Jag mådde rätt dåligt sista veckan innan bf men om jag hade mått bra in i det sista hade det inte känts jättekrångligt att jobba så länge som möjligt. Men som sagt vet man ju inte om man föder innan bf...

Näst sista veckan mådde jag bra men det var tungt med den stora magen så det var skönt att vara hemma.

Äh, känns allt bra och man trivs på sitt jobb ser jag ingen anledning till varför man inte ska jobba och man ska definitivt inte ha nån slags dåligt samvete för att man vill göra det!!! Men kom ihåg att lyssna på din kropp och förbered din arbetsgivare på att ifall du mår dåligt kommer du sluta tidigare än du sagt.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Nu är vi ju redan i november och tiden rusar på, en månad kvar. Jag mår ju egentligen bra och trivs med jobbet men jag kan känna att det är lite pressande. Det är så mycket ansvar och så som vilar på en hela tiden, man kan liksom inte jobba halvdant utan alltid på helfart (jag är sådan i alla fall). Jag har ju också sagt till kollegor osv att jag jobbar november ut (med reservation). Vill dock hinna vila lite innan och varva ned (för det behöver jag tror jag) men då kommer oron att jag föder för tidigt och inte hinner... Har mer sammandragningar nu och det är ofta en liten signal till mig att stressa ned lite på jobbet tycker jag. Gå saktare, sitt ned en stund bredvid en elev, andas ut lite, men sen är man ju igång igen. Kan ju inte gärna ställa in de samtal jag ska ha framöver utan får väl köra på och hoppas barnet vill vänta till tidigast 8/12. Kanske ska prata med mina kollegor om att jag ändå ev går LITE tidigare än sista nov.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

På något sätt får jag en känsla av att du egentligen VILL sluta lite tidigare... I så fall tycker jag du ska lita på din känsla.

Fast jag kände aldrig något behov av att varva ner, bara det rent fysiska satte stopp för min normala högtempo-personlighet.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Jo, det kanske är så börjar jag fundera på själv... Har varit tuff och sagt att jag jobbar minsann så länge det går men börjar fundera på varför... Jag är ju inte oumbärlig även om man själv tycks tro så ibland. Men känner mig lite som en svikare om jg skulle gå lite tidigare än jag sagt... Definitivt kan jag inte gå före fredag nästa vecka känns det som...
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Kan du trappa ned tempot lite kanske det känns bättre? Det måste ju vara bättre för din arbetsgivare att du jobbar med fötterna upplagda ibland än inte alls?

Själv har jag varje gång planerat tre veckor ledigt innan BF.

Och fött tre veckor för tidigt :p

Sist gick jag av julhelgsjouren 26:e dec, tog det hemskt lugnt, slutade ha sex för att undvika färdknäpp etc.. (ville knipa tills efter nyår)

Och ungen tröttnar direkt på lugnet och tar sig ut den 27:e :angel:
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Jag arbetar på. Har BF 29/11 och har inte planerat ngn. ledighet innan. Mår alltid bäst av att arbeta. Men det är ju något individuellt. Jag kan desutom anpassa mitt arbete mycket efter mig själv och min dagsform.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Med första jobbade jag även när jag gick på övertid. Hann vara ledig en dag, sen kom förlossningen igång. Det kändes helt ok, jag blev otroligt rastlös av att bara gå hemma.

Med andra kändes det tvärtom att jag behövde få vila och var hemma 2v innan BF och sen de dagar jag gick över.

Gör som du känner nu. Tvinga dig inte till något du känner inte passar just dig och hur du mår.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

oz_joj skrev:
Men känner mig lite som en svikare om jg skulle gå lite tidigare än jag sagt...

Med andra ord tycker du att din arbetsgivare är viktigare än dig själv... Come on, vem kommer bry sig om du går lite tidigare om hundra år..........?
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Jag tror man måste känna efter själv hur det känns. Det är så himla olika beroende på livssituation etc. Själv har jag BF den 25/11 och tänke jobba tills nästa fredag, dvs den 18:e. Valet har jag gjort utifrån att jag "säkert går två veckor över tiden eftersom det är första barnet"! Så då har jag ändå gott om tid att förbereda mig. Jag vet, det kan precis lika bra bli tidigare men då löser det sig också på något vis :angel: ! Dessutom har jag inget fysiskt krävande jobb utan kan med gott samvete lägga upp benen och luta mig tillbaka under tiden jag läser mail, pratar i telefon etc.

Men som sagt - jag tror man måste känna efter själv vilket som känns bäst!!
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Det är som andra säger bara du själv som kan avgöra. Personligen ser jag inga hinder att jobba fram till dagen innan om så skulle vara. Se'n ska man ju vara föräldraledig minst några månader så då hinner man ta igen sig och bo in sig. När bebbe är nyfödd behövs i princip ingenting, maten har du alltid med dig (om vi utgår ifrån att amningen funkar) och de små behöver ingen egen säng. Blöjor och kläder köper pappa när du ligger på bb och så får man massor med saker.

Det är lugnt :)
 
Sv: Jobbar jag för länge?

de som höll våran föräldragrupp poängterade gång på gång att man ogärna nallar föräldradagar innan barnet föds MEN att tiden innan som ledig är värd mkt mer än tiden efteråt..... själv har jag "turen" att vara långtidssjukskriven!
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Men det finns väl kvar ngt som heter havandeskapspenning? Och då duttra man inte på föräldradagarna.
Visserligen säkert beroende på vilken typ av jobb man har men på min tid så fick jag två månader havandeskapspenning.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Om du jobbar för länge eller inte kan ju bara du svara på!!
Själv är jag jätteglad över att jag kan få havandeskapspeng, ja den här gången har jag inte fått besked än, men jag antar att jag får så... men så har jag ett tungt jobb också som redan idag känns lite övermäktigt stundtals...

Så hur DU vill göra kan ju bara du svara på, det finns väl inga rätt eller fel så länge som sagt det känns bra!
Sen kan det bli så att du går över 2 veckor och då har du ju fått några veckor på dig att vila i alla fall! Och sen givetvis tvärs om!
Känn efter själv hur det känns.
Tror att din arbetsgivare förstår om det är jobbigt och att du vill gå tidigare!
 
Sv: Jobbar jag för länge?

jo men inte alla har rätt till HP nu för tiden.... många får avslag... de dom menade på föräldrautbildningen var mer för dom som eg tänkt jobba "ända fram" men sen kanske tar 1-4 veckor ledigt innan ändå.... eller att man drar ner på arbetstid.... att dessa uppskattar ledigheten så himla mkt för dom hinner ladda upp på annat sätt inför förlossningen....
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Silverkedjan skrev:
Kan du trappa ned tempot lite kanske det känns bättre? Det måste ju vara bättre för din arbetsgivare att du jobbar med fötterna upplagda ibland än inte alls?
Jo, börjar inse att jag kanske får sänka mina krav på mig själv lite. Kanske beställa några filmer (undervisnings) att se ibland, inte hinna rätta allt osv. Är rätt bra på att sätta mig ned när jag hjälper eleverna för det känns för jobbigt att stå böjd. Kanske kan jag skippa något möte nu på slutet även om jag jobbar heltid och egentligen borde gå...
 
Sv: Jobbar jag för länge?

Madick skrev:
Det kändes helt ok, jag blev otroligt rastlös av att bara gå hemma.
Jag blir aldrig (hittills) rastlös av att gå hemma. Jag pysslar och donar med annat, trivs så bra hemma så det gör mig inget. Bla en lång sjukskrivning pga olycka, då klarade jag av att vara hemma utan att bli galen/stressad/osv.
 
Sv: Jobbar jag för länge?

ulda skrev:
Med andra ord tycker du att din arbetsgivare är viktigare än dig själv... Come on, vem kommer bry sig om du går lite tidigare om hundra år..........?
Nej, inte arbetsgivaren men kollegorna som jag "lämnar i sticket" (vi jobbar tätt ihop) och eleverna. Skulle jag gå nu på direkten skulle jag tex inte hinna ha alla utvecklingssamtal (jag borde kanske lagt dem tidigare men alla hanns inte med tidigare...) som jag förväntas ha varje termin. Men jag inser ju att du har rätt...
 
Sv: Jobbar jag för länge?

MissJones skrev:
Dessutom har jag inget fysiskt krävande jobb utan kan med gott samvete lägga upp benen och luta mig tillbaka under tiden jag läser mail, pratar i telefon etc.

Men som sagt - jag tror man måste känna efter själv vilket som känns bäst!!
Nej, mitt är ju inte heller fysiskt tungt men jag känner en psykisk stress nästan hela tiden nu eftersom det är en del jag vill hinna avsluta, göra klart, osv innan jag går.

Idag skulle vi på information på ett av våra BB i stan men pga bilköer hann vi inte i tid, kom typ 15 minuter för sent och då hade de bytt lokal så vi gav upp att hitta rätt, får bli nästa vecka. Det gjorde mig helt knäckt. Jag grät när jag kom hem och jag märker hur stressad jag blir av folk som inte kör nog fort när det blivit grönt, långsamma fotgängare vid övergångsställen osv. Känner igen de stressymptomen hos mig själv och de är inte bra... Då blir jag lite stressad över hur bebisen mår av min stress...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 295
Senast: Hellhound
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 715
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp