Jobba två hästar samtidigt

R

ratjacks

Någon som brukar jobba med två hästar samtidigt i paddocken från marken ? skulle ju va praktiskt ibland men funkar det ? något som man bör tänka på ?
tacksam för alla råd. :laugh:

Sv: Jobba två hästar samtidigt

Hur menar du då? Typ longera/tömköra?

Det är iaf något som jag aldrig skulle ge mig på.:p

Jag brukar ta mina 2 samtidigt i lina, vi är oftast ute o går men så kan jag longera/7 games på vallen eller i paddocken..Just nu har jag en shettis o en stor häst..
Nåt man bör tänka på? hmm, man måste känna dom o kunna läsa dom...? Prova du bara!

tänkte väl mest löslongera och diverse kontakövningar blir väl lite mycke strul med linor annars. en för fet nordis o en c ponny:p

Ja men det e ju en baggis, det fixar du!

:eek: Skulle jag aldrig klara av, har nog med min överlyckliga halvblosvalack när det kommer till tömkörning, och då om man skulle ha EN TILL, nääää... det går inte :D

nja jag har ju bara en häst men ibland så löshoppar vi och då får stallägarens shetlänning följa på ibland :)

21739856.jpg

21739913.jpg

Tänk på att det kan uppstå konkurrens mellan hästarna.

Jag både löslongerar, tricktränar och ibland lasttränar hästarna i grupp.
Framför allt i lastträningen gör själva konkurrensmomentet faktiskt nytta- dels peppar de varandra att det är ofarligt, dels utmanar de varandra i att öka svårighetsgraden för att överglänsa och på så vis få förstärkningen från mig.

Men tänk som sagt på att dels blir din position viktigare- du ska vara rätt positionerad i förhållande till fler individer och som sagt att konkurrens kan uppstå hästarna emellan. Om du inte har ett bra ledarskap finns risken för bråk eller att du hamnar i vägen.

Lycka till!
/Migo

ser ju kul ut att löshoppa två hästar kanske man skulle prova, ledarskapet är inga problem det är grundmurat dom vet vem som är chefen:devil: skulle vart bra att lastträna tillsammans men nordisen är så stor så det inte finns plats med mellanvägg annars behöver han lite lastträning då han tycker att det inte är så intressant att gå på den rullande mojängen, ponny'n däremot traskar upp med en ryslig fart så där är det inga problem.

Det närmsta sådant jag kommit var att vi hade 3 eller 4 hästar i snöre travandes på volt runt oss på min första NH-kurs. Vi stod i mitten och skickade repen mellan oss. En häst försökte gena och springa rakt ut och en häst ville inte springa, minns inte om det var ngn mer elelr inte.

Min lilla prins skötte sig såklart galant och travade runt, när de andra stack eller drog loss hans rep så stannade han förvånat så fick man gå i ta hans rep igen.

Fjordningen som var med hade aslattjo och sprang runt och ville inte bli fångad.

Vad är syftet med arbetet? Jobbar du med relationen finns ingen anledning att ha två hästar samtidigt

Och ska du träna konster/trick eller liknande så tänk på att inte begränsa utrymmet för mkt. Jobba istället i tex hagen.

är väl mest tänkt som motion när det inte går att rida på grund av vädret som här i skåne är mest horisontelt regn.
hästarna går ute hela dagen och sadla en dyngsur häst känns inte som något alternativ och att stå i paddocken i mörker o regn en timme per häst är ju inte så roligt heller så kan man då minska med en timme genom att ha två hästar samtidigt sä är nog både jag o hästarna nöjda :laugh:

Jag skulle försöka använda en större yta, ffa som jag personligen inte är ngn extert när det gäller hästspråk, rang och komunikation. Det är lätt att det blir fel i en onaturlig situation. Som att ha två klaustrofobiska djur på en begränsad yta. Men när man kommit igång med det hela och det fungerar bra, samt att hästarna är samarbetsvilliga och tycker att det är kul kan man ju göra det vart som helst. :) Det är ju väldigt nyttigt att jobba en häst från marken - dvs med samling, rörelser, muskeluppbyggnad etc.

Praoade på ett ställe förra året där en tant red sin ena hingst och tömkörde den andra framför sig, hon levde farligt :p

Ja ibland när tiden inte räcker till så löslongeras båda samtidigt. De kan gå från skritt till trav och tillbaka till skritt på kommando, samt byta varv och göra halt, det är rätt kul faktiskt! Och ibland släpar jag fram några hinter också.:) Nu är det lite olika arbetsvilliga just på hinder så det blir absolut inte lika många hopp var. Sen om jag tycker att det behövs arbetar jag lite med lina och då med en i taget, då brukar den andre stå och titta på.

Vi kan ibland låta två hästar springa lösa på ridplan.

Tror jag hoppar över det där med att stå på hästarna :laugh: gubben ( jag alltså ) skulle nog inte inte överleva plus att grannen skulle få ett gott skratt när jag gick i spagat:cool:

Jag busar/leker ibland med båda hästar i hagen samtidigt. Då de har väldigt olika temprament blir det dock en som busar mest och den andra släpar efter lite. Jag har försökt mig på med NH - cirkling game samtidigt, men jag är inte tillräckligt duktig på det själv.

En grej jag gjorde var att jag tömkörde den ena och hade den andre i ett grimskaft bakom mig. Jag stoppade helt enkelt änden på grimskaftet i fickan och han följde snällt med. Det funkade väl någorlunda, vi tog och framåt alla tre, MEN det blev väldigt okoncentrerad tömkörning.
Även om pållen där bak bara "hängde med" så blev det ju ändå att jag lade en del av min koncentration på hans närvaro + att jag ibland tappade grimskaftet ur fickan. Hästen fortsatte snällt att följa med till han trampade på grimskaftet och det blir tvärstopp. Det hände några gånger och under tiden fick hästen jag tömkörde mest sköta sig själv där framme. Jag hade liksom inte riktigt koll på vart jag styrde eller möjlighet att jobba honom i nån form.

Så nej, jag har inte lyckats motionera båda samtidigt på når bra sätt ännu. Men om man bara testar och tränar lite på det så ska det nog inte vara omöjligt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
373
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V