Jag jobbar som tränare sen ett gäng år tillbaks. Jag har iom det kontakt med de flesta andra hästyrken också.
Jag trivs otroligt bra med det jag gör. Men det är ett hårt jobb och man måste vara väldigt speciell för att vilja arbeta med sin hobby. Det måste finnas ett intresse som är snudd på sjukligt.
När man är lite yngre och har en häst eller liknande så förstår man inte riktigt hur det kan vara nackdel att det blir "så mycket häst". Men för många så blir det faktiskt för mycket och de tappar intresset för sin hobby med. De byter jobb till något ohästigt och slutar rida öht.
Hästskötare brukar folk jobba som en övergående period. Det kan vara rätt ok att jobba som om man hamnar på ett bra ställe. Men det är tufft(!) för kroppen och det är rätt dåligt betalt även på de bästa ställena. Det är inte heller så lätt att göra karriär och fortsätta till något annat om du nu inte är en supertalang och råkar hamna hos en väldigt bra och känd tränare som tar sig an dig även i ridning, i att ge lektioner etc.
Det finns tyvärr många som har hästskötare som bara får betalt i box, husrum och mat, svart. Och det finns många som kör väldigt med sina hästskötare och inte direkt behandlar dem bra.
Det kan dock vara lärorikt och kul en period om du hamnar hos någon bra! Men oftast vill folk vidare till annat efter en period.
När man funderar över hur man vill jobba med djur så får man fundera kring vad det är man tycker om att göra med dem eg.
Jag tycker ju utöver själva att bara umgås med djur om att träna dem och hjälpa dem genom att lära dem annat. Jag är intresserad av rehab och av mentala issues. Utöver det tycker jag om att utbilda människor. Alltså funkar tränaryrket för mig. Jag har lektioner för folk, kurser och rider och tränar en del hästar avsuttet.
Dock ska man i det tänka på att man alltid ger av sig själv som tränare. Man kan glädjas åt elevers framsteg och man får mycket positiv feedback och kan ha fina relationer med elever. Så det kan ge en mycket på sitt sätt. Men man är alltid den som ska styra, man ska ta hand om, man blir lite psykolog åt folk iom att ridningen och hästen berör folk och kopplas ihop med alla andra känslor de har beroende på annat som påverkar i deras liv, man kan tvingas säga saker till dem som är tråkiga att höra(hästen är sjuk, halt, för svår för dem etc). Så det tar mycket energi. Det måste man veta och man måste veta hur man ska fylla på och se till att man inte bränner ut sig.
För det krävs att man jobbar en del och man har ju ofta egen häst och annat att sköta med. Och det är ofta lite jobbiga arbetsförhållanden vintertid. Man ska stå ute i kalla ridhus och ha lektioner. Sen ibland rida och bli svettig innan man igen ska stå och ha lektioner och bli kall.
Men sommartid är det däremot oftast helt fantastiskt! Och just att se utvecklingen i ekipagen, lyckas hjälpa de som haft rejäla problem och glädjas med dem är också väldigt kul! Det är också läkande att vara omgiven av djur.
Utöver det kan man ju utbilda sig till veterinär: då bör man även där vara av en viss typ av person. Man måste klara av att leverera dåliga nyheter till människor. Man måste också kunna avliva ett sjukt djur. Man måste vara en sån person som själv tycker om att fatta beslut och inte vill att någon annan ska besluta åt en. Och man måste klara av att "lämna sjuka djur på jobbet". Dvs man måste klara av att släppa ev elände man sett på jobbet då man slutar arbeta och inte ta med sig de känslorna hem. Jag tycker det verkar vara ett fantastiskt intressant jobb! Det garanterar ju också en hyfsat god ön. Men det kräver många års studier och höga betyg för att komma in. Dock tror jag att veterinär är en smart val om man klarar av det!
Man kan ju också bli veterinärassistent, djursjukvårdare, hovslagare, kiropraktor, equiterapeut, sadelutprovare etc om man vill jobba just med hästar.
För en del kan det vara bra att testa jobba med djur ett tag och sen se om man kanske vill behålla det som hobby bara och jobba med annat.
Jag hade rekommenderat dig att skaffa dig en bred utbildning som ger dig behörighet att söka till allt du vill, även veterinär och läkare. Skulle du nu inte vilja gå den linjen, det blir för svårt eller känns fel etc så får du säkert byta till vad som från den. Och om du efter den inte vill söka veterinär eller läkare så kan du sen söka det mesta iaf.
Vill du utbilda dig till hästskötare sen trots allt brukar det gå ganska lätt att fixa. Det är svårare att läsa upp alla betyg och skaffa extra behörighet för att försöka komma in på veterinär/läkare.
Jobb som hästskötare kan man få utan utbildning bara man kan nog. Och det kan du kanske lära dig på fritiden innan du gått ut gymnasiet iaf.