Jag jobbar som tränare sen ett gäng år tillbaks. Jag har iom det kontakt med de flesta andra hästyrken också.
Jag trivs otroligt bra med det jag gör. Men det är ett hårt jobb och man måste vara väldigt speciell för att vilja arbeta med sin hobby. Det måste finnas ett intresse som är snudd på sjukligt.
När man är lite yngre och har en häst eller liknande så förstår man inte riktigt hur det kan vara nackdel att det blir "så mycket häst". Men för många så blir det faktiskt för mycket och de tappar intresset för sin hobby med. De byter jobb till något ohästigt och slutar rida öht.
Hästskötare brukar folk jobba som en övergående period. Det kan vara rätt ok att jobba som om man hamnar på ett bra ställe. Men det är tufft(!) för kroppen och det är rätt dåligt betalt även på de bästa ställena. Det är inte heller så lätt att göra karriär och fortsätta till något annat om du nu inte är en supertalang och råkar hamna hos en väldigt bra och känd tränare som tar sig an dig även i ridning, i att ge lektioner etc.
Det finns tyvärr många som har hästskötare som bara får betalt i box, husrum och mat, svart. Och det finns många som kör väldigt med sina hästskötare och inte direkt behandlar dem bra.
Det kan dock vara lärorikt och kul en period om du hamnar hos någon bra! Men oftast vill folk vidare till annat efter en period.
När man funderar över hur man vill jobba med djur så får man fundera kring vad det är man tycker om att göra med dem eg.
Jag tycker ju utöver själva att bara umgås med djur om att träna dem och hjälpa dem genom att lära dem annat. Jag är intresserad av rehab och av mentala issues. Utöver det tycker jag om att utbilda människor. Alltså funkar tränaryrket för mig. Jag har lektioner för folk, kurser och rider och tränar en del hästar avsuttet.