Jobba kontorstider och ha häst...

Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag har haft lite andra förutsättningar under de år jag bott långt ifrån. Jag har gjort så i 6 år nu, men eftersom jag alltid sett till att jobba skift eller plugga på distans har jag alltid kunnat resa hem flera ggr per år. Som student kunde jag ju åka hem och vara där en månad i sträck eller mer. På mitt förra jobb kunde jag åka hem 10 dagar åt gången var 5e vecka.
Det är egentligen de senaste två åren sedan jag köpte häst som jag bara kan åka hem var 12e vecka ungefär. Så jag har fortfarande kvar min umgängeskrets och kontakten med mina släktingar, ser bara vinster gällande det, att flytta närmare. Mer spontana besök och mindre stress när man väl ses (för att man ska jäkta iväg till nästa man ska hinna träffa...).
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Om det bara finns en enda anläggning med ridhus i hela staden, hur är det bevänt med tränings- och tävlingsmöjligheter då? Finns det bra tränare att tillgå? Det låter ju inte som ett hästmecka precis, tyvärr. :cautious:

Hästmecka är det inte om man jämför med mälardalen där jag bor nu. Men det är det ju få ställen som är. Men för att vara långt i norr så tycker jag ändå att det är ett bra ställe. Det är ju ingen liten by med 10 mil till en tränare, utan det kommer ditresta tränare emellanåt.

Nackdelen är helt klart tillgången på tränare, jag kan ju glömma att rida varannan vecka och ha flertalet att välja på som jag har nu. Lika är det väl med tillgång på bra hovslagare och veterinärer, det finns men man får jaga dem.

Men vad jag inte kommer att sakna ur hästägarperspektiv när jag flyttar härifrån är 1. Vintern med mer eller mindre konstant dåligt underlag 2. Blåsten 3. Fästingarna 4. Att stallen inte byggs för vinterklimat (vattnet fryser varje år) 5. Avsaknaden av de milslånga ridvägarna med bra klättermöjligheter osv (är inte kuperat där jag bor) 6. Bekymret att hitta hästvakt när jag reser hem 7. Lång het sommar
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Det är ju rätt vanligt att det finns en anläggning per kommun/ort och då får man ju samsas där. Precis som du säger kan det ju dock bli begränsat med tränare eftersom de flesta inte uppskattar att stå ute i -25 flera timmar. Då är det ju vanligare att man har helgkurser med tillresta tränare, kanske bara från den större kommunen 15mil bort eller så tar man upp något "högdjur" ännu längre ifrån. Men det är ju så att få människor = mindre utbud av det mesta.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

*kl

Saken har nu löst sig av sig själv, jag pratade med chefen för den aktuella avdelningen och man tyckte att jag istället skulle vänta på att rätt tjänst dyker upp. Mkt mindre krångel än att byta och ha sig, dessutom var arbetsuppgifterna ännu mindre av vad jag hade trott och mer administrativt...

lite tråkigt då det var en chans att komma hemåt, men samtidigt en lättnad att slippa sätta sig i sitsen att jobba kontorstider :o
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
976
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp