Jobba kontorstider och ha häst...

Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Faktum är att jag sagt att den dagen jag tvingas arbeta vanliga tider kommer jag inte att ha kvar min häst. Jag ser ingen större glädje i att ha 5 dagar i veckan såsom jag nu har 5 dagar per schemaperiod :crazy: Det kanske säger en del om hur mkt jag ogillar tanken på kollektivt stall :o

Dessutom är 70% av tjusningen med att ha häst, att kunna vara ute på förmiddagar/dagtid och rida när det är lugnt och skönt. Speciellt vintertid när man inte begränsas av mörkret. Att bli av med detta känns deprimerande. Jag har alltid känt mig så fri, inte minst i nåt så simpelt som att ta ut hovslagare eller veterinär dagtid utan att ta semester...



Jag känner igen mig i mycket av det du skriver! Jag växlar mellan att jobba treskift eller, som nu, bara natt och jag har sagt flera gånger att jag inte vet om jag skulle ha häst ifall jag var tvungen att jobba mån-fre 8-17... Nu har jag inget emot folket och trängsel, tvärtom. Men jag förstår inte hur man får dagarna att gå ihop? Det blir ju ingenting kvar utanför jobb och stall!

Har inga direkta råd att komma med, bara ett lycka till ;-)
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

I det stall där jag har min häst så har alla väldigt olika tider. Vi är bara ett par som jobbar 8-17, så det är oftast lugnt i stallet när jag är där. Då är det ändå tre stallar med totalt 18 boxar (9 i "mitt" stall). Vi har eget ridhus på gården.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Kanske låter det självklart för de flesta, men för mig känns det som en mardröm. Jag är inbiten skiftjobbare och har så varit sedan jag började arbeta, enda erfarenheten jag har av kontorstider som hästägare är då jag gick i grundskola och gymnasiet :o

Så min fråga är - hur står ni ut?

Jag har 5 dagar på mitt schema då jag jobbar 7-16. Jag fullkomligt hatar detta, känner mig stressad att hinna till stallet innan folkstormen, är alltid fullt i stallgång, spolspilta, ridhus, skottkärror och grepar är upptagna, trängsel i foderkammaren etc. Vintern är såklart värst då alla ska rida inne, på sommaren rider jag alltid ut dessa dagar och håller mig undan.
Jag blir oerhört stressad av att det är folk överallt, jag har inget emot personerna men mängden :crazy::yuck::arghh:

Jag har min häst på en anläggning och givetvis innebär det ju mer folk, men samtidigt mindre stalljobb och bra träningsmöjligheter. :arghh:Eftersom jag jobbar skift står jag ju ut, då jag sällan behöver vara där på samma tider som andra.

MEN, såklart finns ett men, det har dykt upp en ny tjänst som jag funderar på att söka. Det är egentligen inte ett jobb jag suktar efter men det är rätt företag och rätt ort och min tanke är att byta till en liknande tjänst jag har nu, när en sådan blir ledig inom företaget. Detta blir en kompromiss för att kunna bo där jag vill bo i väntan på. MEN denna tjänst är en dagtidstjänst. Jag får eksem av tanken :o

Ni som har häst, inte älskar trängsel och jobbar dagtid - hur har ni löst det? Jag är ensam och har ingen hjälp i stallet, jag har dessutom en häst som ska hållas igång och tränas året runt så att stå i ett litet stall utan träningsmöjligheter på ridavstånd går inte. Tyvärr. Jag hade gärna haft ett litet stall pga min mindre utvecklade sociala förmåga :o

Jag säger såhär... Alla jag känner som jobbar skift, speciellt de som jobbar 7-7, säger att dom aldrig någonsin igen kan tänka sig att jobba annat än skift. Att det är lättare att gå från 5-2 till 7-7 än vad det är att göra det motsatta.

Jag tror att det är väldigt viktigt att man faktiskt trivs med det man gör, för att trivas med allt annat man gör. Får du eksem bara av tanken på att jobba kontorstider, så lär nog mycket av glädjen med hästar försvinna bara för att du går runt och "mår dåligt" av dina arbetstider. Det blir extra jobbigt med alla människor, extra trångt och extra jobbigt överlag osv.

Det var väl kanske inte svar på din fråga egentligen, utan mer en input om hela jobb-bytet och sånt.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Håller med dig till fullo:) Jobbar skift , har hästarna hemma o ärligt beundrar jag dem som jobbar normal kontorstid , att de orkar .

Brukar säga att jobba dagtid är inte att leva , de är att existera ...men jädrans tur vi är olika...

Håller med. Skulle inte stå ut att leva så inrutat, speciellt eftersom det är mörkt hela ens fritid halva året, huuuuga!

Hur jag överlevde skolåren med häst är ett mirakel...

Hoppas du hittar en bra lösning TS.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Det beror väl lite på hur kontorstiderna är. Jag har kontorstider vilket i regel betyder att jag jobbar 8 timmar per dag. På kontoret arbetar vi olika, vi har turen att ha årsarbetstid vilket innebär att vi kan anpassa arbetstiderna lite som vi vill. Skulle säga att vi börjar mellan 7-8.30 och slutar mellan 15.30-18, men det beor på. ´Jag kan med andra ord jobba längre måndag och tisdag till exempel och då sluta tidigare eller ha en ledig fm om jag behöver. Så därför funakr det för mig. Helt strikt skulle jag inte vilja ha det men det funkar. Jag bryr mig inte nämnvärt. Jag anpassar mig :)

Det blir vad man gör det till. Väg för och nackdelar mot varandra. Jag trivs med både kontorjobb och skiftjobb. Älskar att alltid ha ledig helg. Det är ljuvligt för mig!

Står i ett stall där vi är ganska utspridda över dagen så vi är inte fasligt många på em/kväll men det är lite olika. Står i ett stall med 15-20 hästar med ridhus. Det funkar fint! Tror det blir vad man gör det till. Samtidigt som ma givetvis skall trivas. jag gick från skift till kontor och det kändes som om det skulle bli jonnigare än vad det faktiskt blev.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

så har jag det också, dvs jättestora möjligheter att flexa med tider osv. Har aldrig ngnsin behövt ta ut en semesterdag för att hästen ska skos? Är ju bara att lägga skoningen runt ca 15-16 så hinner man med flex.

som du säger, det är underbart att alltid vara ledig på helgerna när "de flesta andra" också är det. Jag tycker bara det är segt med kontorstiderna i nov-jan typ, sen är det ju ljusare igen och dagarna är längre och allt känns lättare i största allmänhet.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Så min fråga är - hur står ni ut?

Ni som har häst, inte älskar trängsel och jobbar dagtid - hur har ni löst det?

Jag har jobbat "kontorstid" "alltid" så för mig finns inget annat (jo jag har ju gått i skolan med och det var ju också dagtid ^^). Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara så mycket jobbigare än att jobba skift, snarare tvärtom, skiftjobb är bevisat mer slitigt för kroppen.

Jag har löst trängselproblematiken genom att ha eget stall samt kategoriskt säga nej till inackorderingar =)

Och alla semesterdagar går inte åt till att ta hästledigt, verkligen inte. Nu har jag iofs flexibla arbetstider men det har väl de flesta "tjänstemän" idag :)
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

För mig är det mycket jobbigare eftersom mörkret sliter på mig. Sen är jag ingen morgon människa ocg mår uselt av att gå upp så tidigt fem dagar i veckan.
Har oregelbundna tågtider, bäst för mig :)
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag var också inbiten skiftjobbare i 38 år - förra våren fick jag ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till, och förra hösten började jag jobba dagtid :)
Nu ska jag säga med en gång att jag har det så bra förspänt att jag har hästarna hemma, min man är pensionär och grannen 300 meter bort har ridhus.
Och jag har flextid - jag är på jobbet 7 och kör hem 15.30, vilket innebär att jag kan sitta upp på hästen här hemma en timma senare. Och så länge det är ljust på morgonen skulle jag kunna rida då, jag behöver inte vara på jobb förrän 9, och sådana dagar kan jag ju stanna kvar längre för att få ihop mina timmar!
Jag stortrivs med mitt dagstidsliv, nu kan jag vara social och umgås med mina vänner på ett helt annat sätt än tidigare.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag var också inbiten skiftjobbare i 38 år - förra våren fick jag ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till, och förra hösten började jag jobba dagtid :)
Nu ska jag säga med en gång att jag har det så bra förspänt att jag har hästarna hemma, min man är pensionär och grannen 300 meter bort har ridhus.
Och jag har flextid - jag är på jobbet 7 och kör hem 15.30, vilket innebär att jag kan sitta upp på hästen här hemma en timma senare. Och så länge det är ljust på morgonen skulle jag kunna rida då, jag behöver inte vara på jobb förrän 9, och sådana dagar kan jag ju stanna kvar längre för att få ihop mina timmar!
Jag stortrivs med mitt dagstidsliv, nu kan jag vara social och umgås med mina vänner på ett helt annat sätt än tidigare.

skriver under på detta också, som tillägg till min tidigare kommentar.

jag har inte hästen hemma, men den står 6 min bilväg från min bostad, som jag ändå ska pendla till från jobbet, så den tidsaspekten finns inte riktigt, den är sak samma oavsett.
vi har inackorderingsstall med 8 inackar, eget ridhus. Så mindre stall men ändå anläggning. Jag har aldrig under de +10 års tid det handlar om upplevt att det är särskilt tryck i stallet kvällstid i sig. vi har olika typer av folk och alla har olika jobbtider osv. ofta man är ensam där oavsett om man är där morgon, fm eller kväll. Ibland rent av undrar man vart f-n alla håller hus, kvällstid, ofta man är där själv, eller typ en eller två personer till.
sen ngn dag ngn gång i veckan smäller det till och alla är där typ samtidigt - men bara trevligt i de fallen, eftersom som sagt det aldrig är konstanta scheman hos ngn . Även om så hade varit så har jag erf. av det med, (vi har haft 13 hästar tidigare genom åren). då alla är där kvällstid typ men det är inte heller ngra konstigheter, gick utmärkt att komma in, hälsa och sen hålla sig lite för sig själv om man ville det om man var trött osv. fok respekterar sånt i regel tycker jag utan att det behöver vara en jättegrej? sånt känner man ju av och låter folk vara ifred lite lågmälda om de vill det? inga konstigheter tycker jag.

för övrigt så har vi ett stort grannstall nära med +35 hästar. det är inget större tryck hos dem heller just kvällstid, det planar ut då folk har olika scheman osv, även om man spontant skulle tro att alla typ är där kvällstid så är det inte så. så bara för att det är en större anläggning betyder det ju inte per automatik att alla har samma schema och att alla jobbar kontorstider, långt därifrån i min erf iallafall. men visst, vill man vara helt mol alena blir det nog svårt på stor anläggning liksom ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

KL hmm de kanske är de som är pudelns kärna :) Man är asocial helt enkelt:o

Jobbar 13 pass på 5 veckor mest nätter o helger så 90 % av dagtiden är jag ledig.

Morgnar är ett elände , de kommer för tidigt på dagen . :p Men visst har ni en poäng i att umgänget blir lidande.Nu jobbar jag ju hästarna på förmiddagarna när de ljusnat den mörka årstiden .

Rida med pannlampa har jag aldrig gjort o ridhus existerar inte här i skogen , flera mil dit.

Livet i mitt tycke blir mer komplicerat med dagtids jobb. Handla , bilverkstad etc etc men antar man vänjer sig om man måste . Nu är jag ju lat av naturen o de gör väl sitt till o vanan med antar jag..
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

KL hmm de kanske är de som är pudelns kärna :) Man är asocial helt enkelt:o

Jobbar 13 pass på 5 veckor mest nätter o helger så 90 % av dagtiden är jag ledig.

Morgnar är ett elände , de kommer för tidigt på dagen . :p Men visst har ni en poäng i att umgänget blir lidande.Nu jobbar jag ju hästarna på förmiddagarna när de ljusnat den mörka årstiden .

Rida med pannlampa har jag aldrig gjort o ridhus existerar inte här i skogen , flera mil dit.

Livet i mitt tycke blir mer komplicerat med dagtids jobb. Handla , bilverkstad etc etc men antar man vänjer sig om man måste . Nu är jag ju lat av naturen o de gör väl sitt till o vanan med antar
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Nej för tusan :) inte alls . Funderade bara lite och jag har nog en dragning åt asocial hållet:p

är lugnt Mackan...stabilt byggd till kropp o själ...:p
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

:)
av ngn anledning kan jag inte se mitt inlägg som tack och lov du verkar ändå ha läst? på min sida är det borta och bara ett konstigt inlägg med ditt citat och ngn halv kommentar från mig? fattar inte, men telefon strular ibland, väldigt irriterande då jag lade en hel del energi på inlägget.... hoppas det bara är ngn glitch från min telefon. fast även koll på datorn visar samma sak? hoppas det det ändå postats och andra kan se det, fast det verrkar inte så, ser snarare ut som halva mitt inlägg försvunnit och bara en halv citat med en halv kommentar från mig som återstår.... irriterande :(
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

:) nää kan inte se ditt inlägg heller nu..:mad: bara de du citerat men de det stod där snyggt o prydligt när jag skrev mitt inlägg men var borta när jag var klar..

tomtar i mobilen kanske...;)
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

gahh.... ja mobilen strular för mig rätt regelbundet tyvärr. men bra att du ändå såg det jag skrev det fattade jag ju utifrån svaret. störande ändå då jag som sagt lade tid på inlägget att det nu är borta och förefaller helt trassligt. blir jättestörd haha, ungefär så störd ur trådens ämne som om det är mycket folk i stallet om det inte är det jag vill ha haha :)
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

KL
Rid före jobbet, då brukar det vara väldigt lugnt!
Tar lite längre tid eftersom hästen måste få lite tid att äta, men då kan man äta sin egen frukost, fixa foderhinkar etc. Och så måste det förstås finnas tillgång till dusch, i stallet eller på jobbet.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag har schemalagt arbete mellan 7-17, men då jag kör lastbil så vet jag inte alltid när jag kommer hem, ibland är det närmare 19 och ibland närmare 16.

Har ingen häst för tillfället, men en är på gång och henne ska jag stalla upp i ett mindre stall där alla hjälps åt och hästarna går på lösdrift. Enda kravet är att man har en fodringsdag i veckan och ställer upp när någon inte kan för att man får igen det senare när man själv inte kan osv.

Jag skulle nog inte klara av att ha hästen uppstallad i ett större stall med många människor/hästar runt omkring. :/
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag vet precis hur du menar,
Jobbade 2 skift vilket var toppen, vv jobbade jag kväll vilket innebar att man kunde rida ut i ljuset på förmiddagarna.
Nu jobbar jag 07-1530 och det känns i veckorna, de blir mer ridhus och helger uteritter. Men det är inte så farligt så jag skulle sälja hästen för de=) Snart vänder de å blir ljusare=)
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Det kanske bara finns en anläggning i staden, men rimmligen så borde det finnas ett par privata ridhus någonstans, eller?? Att stå i ett litet flexibelt stall med ridavstånd till ridhus kanske går att hitta. Privata ridhus är ju sällan så fulla med folk som anläggningarna är.

Det är sant. Det finns endast denna anläggning. Inga privata ridhus. Så det gäller att hitta ett stall med ridavstånd till detta - och rida sena kvällar när lektionerna är slut :meh:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
976
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp