Jobba kontorstider och ha häst...

stjarnfrugt

Trådstartare
Kanske låter det självklart för de flesta, men för mig känns det som en mardröm. Jag är inbiten skiftjobbare och har så varit sedan jag började arbeta, enda erfarenheten jag har av kontorstider som hästägare är då jag gick i grundskola och gymnasiet :o

Så min fråga är - hur står ni ut?

Jag har 5 dagar på mitt schema då jag jobbar 7-16. Jag fullkomligt hatar detta, känner mig stressad att hinna till stallet innan folkstormen, är alltid fullt i stallgång, spolspilta, ridhus, skottkärror och grepar är upptagna, trängsel i foderkammaren etc. Vintern är såklart värst då alla ska rida inne, på sommaren rider jag alltid ut dessa dagar och håller mig undan.
Jag blir oerhört stressad av att det är folk överallt, jag har inget emot personerna men mängden :crazy::yuck::arghh:

Jag har min häst på en anläggning och givetvis innebär det ju mer folk, men samtidigt mindre stalljobb och bra träningsmöjligheter. :arghh:Eftersom jag jobbar skift står jag ju ut, då jag sällan behöver vara där på samma tider som andra.

MEN, såklart finns ett men, det har dykt upp en ny tjänst som jag funderar på att söka. Det är egentligen inte ett jobb jag suktar efter men det är rätt företag och rätt ort och min tanke är att byta till en liknande tjänst jag har nu, när en sådan blir ledig inom företaget. Detta blir en kompromiss för att kunna bo där jag vill bo i väntan på. MEN denna tjänst är en dagtidstjänst. Jag får eksem av tanken :o

Ni som har häst, inte älskar trängsel och jobbar dagtid - hur har ni löst det? Jag är ensam och har ingen hjälp i stallet, jag har dessutom en häst som ska hållas igång och tränas året runt så att stå i ett litet stall utan träningsmöjligheter på ridavstånd går inte. Tyvärr. Jag hade gärna haft ett litet stall pga min mindre utvecklade sociala förmåga :o
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Kanske låter det självklart för de flesta, men för mig känns det som en mardröm. Jag är inbiten skiftjobbare och har så varit sedan jag började arbeta, enda erfarenheten jag har av kontorstider som hästägare är då jag gick i grundskola och gymnasiet :o

Så min fråga är - hur står ni ut?

Jag har 5 dagar på mitt schema då jag jobbar 7-16. Jag fullkomligt hatar detta, känner mig stressad att hinna till stallet innan folkstormen, är alltid fullt i stallgång, spolspilta, ridhus, skottkärror och grepar är upptagna, trängsel i foderkammaren etc. Vintern är såklart värst då alla ska rida inne, på sommaren rider jag alltid ut dessa dagar och håller mig undan.
Jag blir oerhört stressad av att det är folk överallt, jag har inget emot personerna men mängden :crazy::yuck::arghh:

Jag har min häst på en anläggning och givetvis innebär det ju mer folk, men samtidigt mindre stalljobb och bra träningsmöjligheter. :arghh:Eftersom jag jobbar skift står jag ju ut, då jag sällan behöver vara där på samma tider som andra.

MEN, såklart finns ett men, det har dykt upp en ny tjänst som jag funderar på att söka. Det är egentligen inte ett jobb jag suktar efter men det är rätt företag och rätt ort och min tanke är att byta till en liknande tjänst jag har nu, när en sådan blir ledig inom företaget. Detta blir en kompromiss för att kunna bo där jag vill bo i väntan på. MEN denna tjänst är en dagtidstjänst. Jag får eksem av tanken :o

Ni som har häst, inte älskar trängsel och jobbar dagtid - hur har ni löst det? Jag är ensam och har ingen hjälp i stallet, jag har dessutom en häst som ska hållas igång och tränas året runt så att stå i ett litet stall utan träningsmöjligheter på ridavstånd går inte. Tyvärr. Jag hade gärna haft ett litet stall pga min mindre utvecklade sociala förmåga :o

Hmm, jag var, eller egentligen är precis som dig.
Jag ville bara vara ifred i stallet, hade eget med en kompis först, sen var jag tvungen att flytta och inakordera min häst, jag funderade faktiskt på att sälja hästen för att slippa ha inakorderad och åka hem till folk och behöva träffa folk i stallet=/

Men jag flyttade dit och just i det stallet kunde jag vara ensam dagtid då.

Nu är jag bara medryttare i ett stall med många människor, i början vände jag och åkte om det stod en annan bil där.
Men man lär sig faktiskt, nu är alla i mitt stall otroligt trevliga och lätta, sen har jag även märkt att i ett större stall med mycket folk, så är det just så mycket folk att man måste inte prata, de som vill prata har förhoppningsvis någon annan att prata med, och det är nästan lättare att gå in i stallet när det är fullt med folk än bara en eller två.

Bara slinka förbi och göra sitt, dessutom är ju de flesta som är där den tiden du pratar om ganska upptagna med sitt, och ska hinna med sin häst efter jobbet=)
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

O, nu missade jag att du skrivit att du inte gillade mängden med folk.
Men ja, åka sent på kvällen kanske?
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Mindre anläggning är väl en lösning?

Jag har eget stall nu igen, men när jag stod inackorderad tyckte jag att jag alltid var där själv kvällstid. Vissa dagar var såklart alla där, men då jag helst inte belamrade ridbanan så höll jag mig undan.

Jag tycker inte heller om att det är fullt med folk i stallet, jag vill gå och prata med mig själv och pyssla i lugn och ro.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Dit jag isåfall ska flytta finns bara en anläggning med ridhus. Jag kommer inte att stå där då det är en ridskola och jag är allergisk mot sådant :o Det kommer alltså att bli ett stall med ridavstånd dit.

Sena kvällar kommer man ju tvingas att rida pga ridlektionerna som upptar anläggningen. Men hur sent som helst kan man ju inte vara där då man ska upp kl 6 på mornarna, iaf inte jag som behöver sova minst 7 tim/natt.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Faktum är att jag sagt att den dagen jag tvingas arbeta vanliga tider kommer jag inte att ha kvar min häst. Jag ser ingen större glädje i att ha 5 dagar i veckan såsom jag nu har 5 dagar per schemaperiod :crazy: Det kanske säger en del om hur mkt jag ogillar tanken på kollektivt stall :o

Dessutom är 70% av tjusningen med att ha häst, att kunna vara ute på förmiddagar/dagtid och rida när det är lugnt och skönt. Speciellt vintertid när man inte begränsas av mörkret. Att bli av med detta känns deprimerande. Jag har alltid känt mig så fri, inte minst i nåt så simpelt som att ta ut hovslagare eller veterinär dagtid utan att ta semester...
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Du har ju massa valmöjligheter :):
1. Sök inte det där dagtidsjobbet
2. Sök jobbet och byt stall
3. Sök jobbet och stanna i samma stall, men acceptera att det är mer folk när du är där

Det går ju sällan att käka kakan och ha den kvar :P.
Själv fantiserar jag om ett shysst dagtidsjobb på heltid, men såna växer inte på träd direkt.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag förstår att det känns riktigt jobbigt att se en massa trängsel och elände och mörka kvällar framför sig, när man haft ynnesten att kunna vara i stallet på "bättre" tider.

Trängseln och stressen av att "alla" är i stallet samtidigt har jag tyvärr ingen bra lösning på, men att rida på kvällarna även när det är mörkt TROR jag att många kan vänja sig vid. Att rida ut ensam med pannlampa och gott om reflexer (och en hyggligt stabil häst) är verkligen ett tillfälle att få njuta av lugnet när man bara är med sin häst. Och man kan med vettiga ridvägar snabbt komma ut från stressen som kan vara i stallet, och få åtminstone en del av hästupplevelsen utan en massa människor runt om utan bara sitta och filosofera.

En stjärnklar kväll kan vara helt magisk och en rejäl pannlampa gör att jag rider i princip exakt likadant som om det hade varit ljust. Bortsett från att jag inte hoppar då, men det gör jag ganska sällan ändå eftersom det är så joxigt när man inte har någon som fixar med hindren från marken. Jag har två hästar som jag håller igång hjälpligt och jag jobbar i princip alltid kontorstider måndag - fredag + pendlingstid på det, så mörkret är inget absolut hinder om man måste bli van vid det.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag kommer sällan till stallet före åtta och stannar till tio-elva sådär. Då är det tyst och lugnt, bara en till som brukar dyka upp runt nio. Ambitiösa perioder rider jag en häst på morgonen före jobbet. Har man ridhus går det bra - skogen får vara till helgerna. Och pannlampa är också ett alternativ.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Håller med dig till fullo:) Jobbar skift , har hästarna hemma o ärligt beundrar jag dem som jobbar normal kontorstid , att de orkar .

Brukar säga att jobba dagtid är inte att leva , de är att existera ...men jädrans tur vi är olika...
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Med tanke på att jobbet är 100 mil bort så är alternativet att stå kvar i samma stall obefintligt ;)

Antingen söker jag jobbet och får svälja konceptet med hull och hår, eller så stannar jag kvar här på obestämd framtid tills ett mer passande jobb dyker upp. Det är också så att det bara finns en anläggning med ridhus i den nya staden. Det är en ridskola = mkt folk. Att nyttja ridhuset där vardagar innebär att man måste rida tidigast 20.15 (jag har kollat upp det). Det finns stall i närheten med ridavstånd till ridskolan, så det inte blir lika mkt folk i själva stallet, men ridskolans manegetider kommer man inte ifrån hur man än vrider på steken.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag har ju haft häst och ridit i mörker förr, dock med tillgång till delvis upplysta vägar i och med att man fick rida inne i byn... Men ja, denna häst är inte en "hyggligt stabil häst" som vill njuta av lugnet ute :crazy: Hon kräver ordentligt med motion och ärligt talat är jag livrädd inför tanken på att inte kunna motionera henne ordentligt den mörka årstiden. Eller alternativet att rida ut i kolsvärtan med ett popcorn på 500 kg. Hon blir asdryg och ingen fröjd och avkoppling att rida. Men hon kanske kan bli personlighetsförändrad i bästa fall, så att det passar mina arbetstider :p
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag har samma inställning som dig till dagtidsarbete - jag ser ingen livskvalitet :( Alltid göra allt på samma tider som alla andra - handla, vara i stallet, gå på stan... Att måsta ta semesterdagar för att få ut hovslagaren, veterinären, gå till läkaren eller annat som jag idag bokar in då jag är ledigt. Det känns skit. Jag kommer inte kunna ha semester när semestertiderna väl kommer för dagarna kommer väl att gå åt under året :crazy:

Jag har längtat till mina hemtrakter i flera år, frågan är om vardagsmisären (som jag kallar det att tvingas göra avkall på alla fördelar skiftarbetet ger) väger upp tillräckligt för att jag ska stå ut när nyhetens behag lagt sig? Jag oroar mig också för ekonomin - har jag helt enkelt råd att jobba dagtid? Jag kommer att minska min lön med 4-5000 kr/månad. Det är liksom nästan hela min kostnad för hästen. Jag kommer få vända på kronorna känns det som, orkar man med det?

Det känns verkligen jättejobbigt detta :( Jag har längtat ihjäl mig efter att få kunna flytta hemåt. Jag funderar på om jag kanske ska söka denna tjänst i väntan på att ett skiftjobb dyker upp (det finns inom samma företag men inte garanterat att det blir nån tjänst ledig snart). Men om det drar ut på tiden - hur ska jag klara mig inte minst ekonomiskt?
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Mina grundtider är måndag till fredag 08-1630 med en halvtimmes lunch. Eftersom jag dock måste vara kvar till 17 varannan dag, slutar jag i stället kl 14 varannan tisdag. Jag arbetar under flexklockans välsignelse vilket innebär att jag normalt sett börjar ca kl 0725, och kan flexa ut varannan fredag också. När jag har ridkurser inplanerade brukar jag kunna vara ledig i stort sett hela en onsdag i månaden.

Jag tycker att det fungerar hur bra som helst. Jag släpper förstås ut och fodrar alla hästar innan jag åker till jobbet. Ger en jättegiva som räcker hela dagen.
När jag kommer hem, mockar jag vintertid sju boxar innan jag tar in ett par unghästar för extra fodring med havre (ratas) och extra hösilage och så rider jag 3-5 hästar. På vintern blir det oftast inte fler än tre, utom de dagarna då jag slutar lite tidigare.
På sommaren, då jag inte mockar eftersom de går ute, blir det ofta fem hästar på en vardagskväll.

helgerna är uppenbarligen oftast lediga, även om jag undantagsvis jobbar kväll och helg. Ska bland annat jobba sju timmar på juldagen, och en kväll i slutet av januari.

Jag fungerar inte nattetid och skulle ha svårt att jobba skift.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Det låter ju ändå som att du verkligen vill till dina hemtrakter och att det finns skiftjobb på samma företag är ju toppen! Då finns ju alla chanser att du får ett sådant framöver och är tillbaka på de arbetstider du vet att du klarar av och vill ha. :)

Bit ihop och stå ut ett tag och se hur det löser sig. Kanske kan du hitta en medryttare under tiden du har 7-4 jobb?

Det kanske bara finns en anläggning i staden, men rimmligen så borde det finnas ett par privata ridhus någonstans, eller?? Att stå i ett litet flexibelt stall med ridavstånd till ridhus kanske går att hitta. Privata ridhus är ju sällan så fulla med folk som anläggningarna är.

Visst kan det bli lite mer jobb i ett litet stall, men samtidigt så i de stall där man delar på intag och fodringar så är man ofta själv när man har sitt pass.

Ang semeteruttag, de flesta hovslagare och veterinärer har tider på em/helg. Jag har i alla fall inte behövt tagit ut semester för detta, kanske slutat någon timme tidigare någon dag. men det brukar ju gå att ordna.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Har gjort den resan o tyvärr måste jag erkänna att det var inte som jag hade tänkt mig:(

Flyttade " hem " men måste erkänna att efter 20 år var de inte hemma .
Minnena jag hade stämde inte alls med nutiden. Var som att flytta till vilket annat ställe som helst.

Nu behöver de inte vara så för dig naturligtvis , du kanske har helt andra premisser än jag men det kan vara en del i de hela.

Ekonomiska är väl alltid en viktig bit i de hela . Brukar väl vara så att funkar de inte bra ekonomiskt blir resten lidande med.

Inte lätt de där tål att funderas på några varv...
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Så min fråga är - hur står ni ut?
<...>
Jag har min häst på en anläggning och givetvis innebär det ju mer folk, men samtidigt mindre stalljobb och bra träningsmöjligheter.
<...>
Ni som har häst, inte älskar trängsel och jobbar dagtid - hur har ni löst det?
Vi jobbar båda dagtid - faktiskt samma tider och på samma (mkt stora) arbetsplats - och har våra två hästar uppstallade på en gård i närheten av hemmet. I stallet finns ett tiotal hästar varav hälften inhyrningar, stallägarna är väldigt bra och tar om det behövs lika stort ansvar för de uppstallade hästarna som för sina egna. Ut-/insläpp och fodring ingår alla dagar, det enda vi egentligen måste göra är att mocka - och även det kan vi köpa stallägarnas hjälp med om vi någon gång behöver. Där finns belyst paddock och fräscht ridhus utan nämnvärd trängsel, kort sagt ett kanonställe att ha sina hästar på.
Det gör att vardagen funkar väldigt bra, det tar ungefär en timme att köra dit och mocka två boxar, fylla några hönät, förbereda kraftfoder och åka hem. De dagar vi vill rida är det bara ren nettotid i ridhuset som tillkommer, som senast rider vi till framåt 22-tiden.

Jag är inte säker på att vi hade haft egna hästar om absolut enda upstallningsalternativet vore en större anläggning/klubb, vi trivs bättre i det lilla formatet. Hade vi haft en liten gård och haft möjlighet att ha hästarna hemma hade vi iofs nog haft det, men då tillkommer böket med ridhus/-bana. Stallet vi står i nu är nyckeln till att det funkar så bra som det gör för oss.
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Med tanke på att jobbet är 100 mil bort så är alternativet att stå kvar i samma stall obefintligt ;)

Antingen söker jag jobbet och får svälja konceptet med hull och hår, eller så stannar jag kvar här på obestämd framtid tills ett mer passande jobb dyker upp. Det är också så att det bara finns en anläggning med ridhus i den nya staden. Det är en ridskola = mkt folk. Att nyttja ridhuset där vardagar innebär att man måste rida tidigast 20.15 (jag har kollat upp det). Det finns stall i närheten med ridavstånd till ridskolan, så det inte blir lika mkt folk i själva stallet, men ridskolans manegetider kommer man inte ifrån hur man än vrider på steken.

Om det bara finns en enda anläggning med ridhus i hela staden, hur är det bevänt med tränings- och tävlingsmöjligheter då? Finns det bra tränare att tillgå? Det låter ju inte som ett hästmecka precis, tyvärr. :cautious:
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

Jag har ju haft häst och ridit i mörker förr, dock med tillgång till delvis upplysta vägar i och med att man fick rida inne i byn... Men ja, denna häst är inte en "hyggligt stabil häst" som vill njuta av lugnet ute :crazy: Hon kräver ordentligt med motion och ärligt talat är jag livrädd inför tanken på att inte kunna motionera henne ordentligt den mörka årstiden. Eller alternativet att rida ut i kolsvärtan med ett popcorn på 500 kg. Hon blir asdryg och ingen fröjd och avkoppling att rida. Men hon kanske kan bli personlighetsförändrad i bästa fall, så att det passar mina arbetstider :p

Jag har också en häst som kräver MKT motion - men tycker inte att det är något problem att lösa det även om jag måste rida i mörker på vardagkvällarna. Runt vårt stall finns inga gatlysen utan det är helmörker som gäller - men med en riktigt bra lampa (jag har en suverän som man sätter på bogen på hästen) så kan jag utan problem rida på i alla gångarter. Även riktigt tuffa träningspass. Jag tolkar inte heller Lillgrådis svar till dig som att det handlar om att "lulla på" ute - utan att det handlar om den mentala avkopplingen du efterfrågar i o m att det är bara du och hästen ute! Även om det är många samtidigt i stallet, vilket uppenbarligen är obekvämt för dig, så kan du få den mentala avkopplingen ute i mörkret istället!
 
Sv: Jobba kontorstider och ha häst...

faktum är att de som står på en ridskola ofta gör det för att kunna vara där dagtid, just för att kvällstiderna är så begränsade.
jag tillhör de som kommer sent, rider sällan före 20 vilket gör att rushen lagt sig.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
976
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp